­Klamú nás automobilky v hodnotách objemu batožinového priestoru? Testy ukázali prekvapivé výsledky­

V posledných rokoch je akýmsi trendom, že niektoré automobilky upravujú parametre svojich modelov tak, aby boli pre zákazníka lákavejšie. Táto úprava je však vo väčšine prípadov iba na papieri. Týka sa to predovšetkým spotreby, kedy udávaná hodnota je poriadne vzdialená od reality. Podobne to je aj so zrýchlením, kedy sa sem-tam objaví chýbajúca desatinka. Avšak testy,… Prečítať celé
Vydané  Text: 
V posledných rokoch je akýmsi trendom, že niektoré automobilky upravujú parametre svojich modelov tak, aby boli pre zákazníka lákavejšie. Táto úprava je však vo väčšine prípadov iba na papieri. Týka sa to predovšetkým spotreby, kedy udávaná hodnota je poriadne vzdialená od reality. Podobne to je aj so zrýchlením, kedy sa sem-tam objaví chýbajúca desatinka. Avšak testy, ktoré urobila organizácia ADAC, ukazujú, že zveličovanie sa vo veľa prípadoch dotýka aj objemu batožinového priestoru. Vo všeobecnosti platí, že automobilky si objem kufru testujú vždy po svojom. Momentálne na tento parameter nie je určené žiadne objektívne meradlo. ADAC si preto posvietil na to, čo udáva výrobca a univerzálnou metódou merania dospel k prekvapivým výsledkom. Takmer všetky automobilky objem kufru zaokrúhľujú smerom nahor, niekedy dokonca až v stovkách litrov.

Najúspornejšia Škoda Octavia má pod kapotou štvorvalec! Za 15 eur prejdete z Bratislavy do Košíc

Budúcnosť automobilového priemyslu častokrát spájame s elektromobilmi či vodíkom. Existuje však aj tretia alternatíva, ktorá je už dnes pripravená nahradiť klasické spaľovacie autá bez väčších kompromisov. Na mysli máme stlačený zemný plyn (CNG), ktorému verí aj koncern Volkswagen. **Dnes si môžete zaobstarať fabrické auto na CNG bez väčších problémov,** tento pohon využívajú aj najnovšie modely ako SEAT Leon, Audi... Prečítať celé

### Metodika merania Metodika merania ADAC spočívala v naplnení batožinového priestoru penovými tehlami, ktoré mali uniformný tvar a veľkosť. Týmito tehlami bol naplnený batožinový priestor od podlahy až po spodnú hranu zadných okien. Presne takto to povoľujú nariadenia pre autá, ktoré nemajú bezpečnostnú mrežu oddeľujúcu kufor od miesta pre posádku. Zároveň bola stanovená štandardná poloha pre zadnú lavicu sedadiel tak, aby boli výsledky čo najobjektívnejšie. Do úvahy bola pri testovaní braná aj možnosť dvojitého dna kufru, či dokonca odkladacích priestorov v batožinovom priestore auta. Aj napriek takto univerzálnej metóde je potrebné podotknúť, že automobilky v testoch reálne nemusia zavádzať. Môžu používať len inú metodiku, poprípade iný spôsob merania rozmerov batožinového priestoru. Každopádne, niektoré výsledky sú skutočne výrazným spôsobom rozdielne oproti tým, čo udáva výrobca.
### Nepríjemné prekvapenia Poďme k samotným výsledkom. Azda najväčším prekvapením pri testoch bol Volkswagen Sharan, respektíve jeho dvojča SEAT Alhambra. Volkswagen uvádza, že jeho MPV je schopné poňať až 955 litrov batožiny. Výsledok? ADAC nameral presne o 325 litrov menšiu kapacitu. Sharan teda na základe testov odvezie len 630 litrov. Koncernový súrodenec Alhambra má síce papierovo kapacitu „len“ 809 litrov, no vo výsledku má kapacitu rovnakých 630 litrov. Podobne zaujímavo dopadlo aj ďalšie pomerne obľúbené MPV. VW Touran má papierovú kapacitu 834 litrov, no v testoch vyšiel výsledok len 485 litrov. Bohužiaľ, podobné markantné rozdiely vidíme aj pri SUV. Napríklad taký Touareg, ktorý by mal uniesť až 810 litrov, má reálne kapacitu 445 litrov. Tento problém sa netýka len jednej automobilky. Konkrétne bolo otestovaných 150 modelov, z ktorých len zopár potvrdilo alebo vylepšilo papierové hodnoty. ### Zavádzajú všetky automobilky? Napríklad také Volvo XC90 by malo zvládnuť objem batožiny až 721 litrov. Reálne to však je len 475 litrov. Škoda Kodiaq, ktorá sa pýši kapacitou až 650 litrov, po meraní získala hodnotu len 450 litrov. Karoq si pohoršil o 71 litrov (430 voči udávaným 521) a Kamiq o 135 litrov (265 voči udávaným 400). Rozdielne výsledky testu v porovnaní s originálom sa nevyhli ani prémiovým značkám. Napríklad BMW X5 má oproti papierovej kapacite až o 250 litrov menší kufor (400 voči udávaným 650). V prípade konkurenta, Mercedesu GLE, je rozdiel 220 litrov v neprospech číslam udávaným automobilkou (470 voči udávaným 690). Najpríjemnejším prekvapením je naopak Tesla Model X. Výrobca totiž udáva kapacitu kufra len 357 litrov, no ADACu sa podarilo namerať až 660 litrov. Celkovo najmenšie rozdiely sú namerané v triede limuzín/sedanov a kombi modelov. Napríklad Audi A6 Avant má reálne o 150 litrov menej (415 voči udávaným 565), VW Passat Variant o 175 litrov menej (475 voči udávaným 650), BMW 3 Touring o 135 litrov menej (365 voči udávaným 500) alebo Kia Ceed Sportswagon o 230 litrov menej (395 voči udávaným 625). Pri limuzínach a sedanoch je na tom najlepšie Lexus ES, ktorý má dokonca o jeden liter vyššiu reálnu kapacitu oproti tomu, čo udáva výrobca (455 voči udávaným 454). Napríklad klasické BMW radu 3 má oproti papierovej hodnote až o 75 litrov menej (405 voči udávaným 480). Za zmienku určite stojí aj trieda liftbackov alebo hatchbackov. Tu si najlepšie počínal Fiat 500, ktorý má po teste úplne rovnakú kapacitu, akú udáva výrobca, čiže 185 litrov. Našincov bude asi najviac zaujímať napríklad taká Škoda Scala, ktorá po teste mala o 97 litrov menej (370 voči udávaným 467), Fabia, ktorá mala o 40 litrov menej (290 voči udávaným 330), VW Golf, ktorý mal o 76 litrov menej (305 voči udávaným 381) či Hyundai i30, ktorý si pohoršil o 65 litrov (330 voči udávaným 395). Paradoxom je, že zatiaľ čo Tesla Model X príjemne prekvapila, Tesla Model S naopak sklamala. Automobilka totiž udáva až o 310 litrov väčšiu kapacitu, ako je realita (435 voči udávaným 745). Viac výsledkov nájdete priamo na stránkach organizácie ADAC.




Automobilový priemysel čelí najťažšej skúške od samotného vzniku. Vysporiadať sa musí nielen s novými technológiami, reguláciou či elektrickou revolúciou, ale aj s čoraz častejším prehodnocovaním významu a dôležitosti automobilov v našich životoch. Ako to celé nakoniec dopadne, zatiaľ nie je známe. Transformácia sa však ešte len začína a budem veľmi rád, keď sa na túto cestu vyberiete spolu so mnou. Držte si klobúky!