Test Toyota Yaris GRMN: Sympatický vagabund

Celý test z auto motor a šport 6/2018! Úlohou niektorých áut je pripomenúť nám mladosť. Za volantom Toyoty Yaris GRMN si uvedomíte, že zábava za volantom by mala byť súčasťou každodenného jazdenia.
Vydané Text: 

Toto bolo už moje druhé rande s Yarisom, ktorý som si už na prezentácii zamiloval. Počas testu som sa však sústredil na to, aby som zistil, či to bolo iba „dobrodružstvo na jednu noc“, alebo by som si vedel predstaviť aj spolužitie. Najmä kombinácia tvrdého podvozka a slovenských ciest môže byť v prípade ostrého hatchbacku problematická. A pravdupovediac, tvrdší podvozok budete cítiť, no trvá iba chvíľu, aby ste si naň zvykli. A nebude vám to prekážať ani v prípade, že práve nemáte chuť na kľučkovanie medzi autami.
Vzhľadom na civilný interiér nestráca ostrý Yaris nič zo svojej praktickosti. Teda ak nerátame trojdverovú karosériu, ktorá je v danej triede už unikátna. Už len s týmto prvkom sa Yaris odlišuje od ostatných a dokazuje štatút limitovaného a možno aj zberateľského náradia. Zvyšné prvky ako masívne prítlačné krídlo, obrovská centrálna koncovka výfuku či čierne disky so športovými brzdami, čiernu masku chladiča, alebo atraktívne polepy na karosérii.
No prvotným poslaním bude rozdávanie radosti. Nefalšovanej, tínedžerskej, proste takej, na akú dospelí často a radi zabúdajú. Krátke a mimoriadne presné dráhy radenia vás inšpirujú na to, aby ste preraďovali aj vtedy, keď nemusíte, pri podraďovaní si užijete medziplyny, hoci vzdialenosť pedálov tento úkon trocha komplikuje. Naopak, zrýchlenie je intenzívne na každom prevodom stupni, takže predbiehanie je hračkou bez ohľadu na to, akou rýchlosťou idete.
Túto dynamiku väčšina vodičov od malého Yarisu nečaká. Napokon má tento motor solídny objem 1,8 litra a ešte k tomu ho dopuje vodou chladený kompresor. Výsledkom je maximálny výkon 156 kW (212 k) aj maximálny krútiaci moment 240 Nm. V preklade to znamená, že ak priklincujete plyn vo výjazde zo zákruty, budete cítiť prácu samosvorného diferenciálu, ktorý s takouto porciou sily má čo robiť. Paradoxne sa tento súboj na volant prenáša iba minimálne, ak vôbec, v tomto smere odviedli v Toyote vynikajúcu prácu.
Zabávať sa budete s Yarisom dosť, hoci menšia nádrž túto zábavu limituje zhruba na 400 kilometrov, inak dokážete priemernú spotrebu udržať na úrovni 9 l/100 km. Škoda iba menšieho rozsahu nastavenia volantu, ten predsa len limituje ideálnu pozíciu za volantom. Naopak, sedadlá sú vynikajúce a poskytujú vynikajúce bočné vedenie bez toho, aby obmedzovali komfort cestovania. Hoci ak porovnáte čalúnenie predných a zadných sedadiel, usmejete sa, lebo budete vedieť, že táto kombinácia nebola pôvodne v pláne. Ale to je presne čaro tohto malého vagabunda, s ktorým prežijete druhú mladosť a zaspomínate si na časy, keď váš jazdný štýl kopíroval váš životný.
Je to oktánová nostalgia, ktorú vyrobili v obmedzenom počte preto, lebo tento fakt ocení málokto. No napriek tomu je jeho produkcia vypredaná a tí, ktorý sa pre ňu rozhodli, si pod kapotou nájdu poradové číslo, ktoré svedčí o ich výnimočnosti.


### Technické údaje Toyota Yaris GRMN **Motor** preplň. benzínový R4, 1 798 cm3
**Výkon** 156 kW (212 k) pri 6 800 ot./min.
**Krútiaci moment** 249 Nm pri 5 000 Nm
**Pohon a podvozok**: 6-st. manuálna prevodovka, pohon predných kolies, vpredu zavesenie typu McPherson, vzadu vlečné ramená spojené s torzne pružnou priečkou. Brzdy kotúčové, vpredu aj vzadu, vpredu ventilované štyrmi piestikmi.
**Pneu** 205/45 R17.
**Batožinový priestor** 286 dm3
**Rozmery**: 3 945 × 1 695 × 1 510 mm, rázvor 2 510 mm
**Pohotovostná/celková hmotnosť** 1 135/1 545 kg,
**Objem nádrže** 40 l.
**Najvyššia rýchlosť** 230 km/h
**Zrýchlenie** 0 – 100 km/h 6,3 s
**Spotreba** 7,5 l/100 km
**Emisie CO2** 170 g/km
**Cena/testované auto** 31 990 €
**Konkurenti**: Renault Clio R.S., VW Polo GTI, Mini JCW








Pokračujte na ďalší príspevok »



ODPORÚČAME

Už poznáte kartu Jazdí celé Slovensko? Získate s ňou poistenie celej posádky, zľavy na STK, v servisoch, reštauráciách i autoškolách

  • Iba za 25 € ročne získate mimoriadne výhody, ako sú úrazové poistenie vodiča a posádky či zľavy do 20% v autoservisoch.

     Zľavy platia u viac ako 50 zmluvných partnerov ÚAMK a po registrácii v systéme u viac ako 1500 partnerov svetovej siete MyWord. Významnou časťou projektu je humanitárna pomoc - činnosť Detskej dopravnej nadácie, ktorej cieľom je pomáhať sirotám pozostalých, ktorých rodič, alebo rodičia zahynuli pri dopravnej nehode.
  • AUTOPRIEMYSEL

    Nečakaný obrat: Británia odkladá zákaz benzínových a naftových áut po tom, čo automobilky investovali miliardy do vývoja elektromobilov

  • Veľká Británia pôvodne plánovala zakázať predaj nových áut so spaľovacími motormi už za sedem rokov, teraz tento termín posúva.

     Premiér Rishi Sunak (na foto) upresnil aj to, ako to bude s predajom áut po roku 2035. Reakcie značiek KIA, FORD, VW a TOYOTA.
  • AKTUALITY

    Mladí hackeri za dva dni navrhli moderný systém pre vjazd vozidiel do historického centra Bratislavy

  • Podľa mestskej časti Bratislava-Staré Mesto súčasný systém registrácie a povoľovania vjazdu vozidiel do historického centra mesta nevyhovuje.

     Rezort s Campus Cowork zorganizovali hackathon, na ktorom mali mladé talenty aj skúsení IT profesionáli príležitosť navrhnúť riešenia zlepšujúce každodenný život občanov Ministerstvo investícií medzi študentov a IT nadšencov rozdelilo 6 000 eur.
  • MOTORISTICKÝ ŠPORT

    Maco Racing mal vo francúzskom Circuit Paul Ricard druhú najrýchlejšiu Yamahu. Bilancia pretekov Endurance World Championship 2023

  • Slováci opäť ukázali, že napriek menším lokálnym pomerom vedia vďaka talentu a spolupráci ľudí v tíme konkurovať najlepším na svete.

     Vo Francúzsku pritom štartovali z 22. miesta zo 47 zúčastnených tímov z celého sveta.  Bilancia je 6. vo svojej kategórii, 8. celkovo a 3. v nezávislých tímoch.
  • MAGAZÍN

    SUCCESS STORY. História modelu Renault Clio

  • Renault Clio je stelesnením umu francúzskych konštruktérov vyrobiť auto, ktoré dokáže osloviť mladých aj starších, ženy aj mužov, a to naprieč dekádami. S príchodom najnovšej generácie si poďme najprv zaspomínať na to, čo znamenalo Clio kedysi.

     Spomínate si na Renault Clio s motorom V6 v strede a pohonom zadných kolies? Odomkli sme celý článok z auto motor a šport č. 10/2023