Test Honda Civic Sedan: Dve podoby a v každej autentický
Vie byť dravcom, ale aj lenivým manažérom sústredným na komfort a bezpečnosť.
Vydané Text: ERIK STRÍŽ

Je skoro neuveriteľné, že Civic tento rok oslavuje 40 rokov existencie. To je dosť času na vývoj. Nami otestovaný kus vo verzii sedan s 1,5-litrovým benzínovým motorom, prevodovkou CVT a vo výbave Executive dokazuje, že za štyri desaťročia prekonal veľký kus cesty smerom ku komfortu i športovosti.
Na Civic sa dnes môžeme pozerať z dvoch uhlov pohľadu: ako na vozidlo stavajúce na legendárnych predkoch s otáznym charakterom alebo ako na výsledok evolúcie, ktorý podlieha aktuálnym trendom. Civic Sedan má akosi zo všetkého trochu. Aj z komfortu, aj z úžitkovosti, aj zo športového charakteru. Paradoxne si však neosvojil iba jediné – priemernosť. Dokazuje to už na prvý pohľad ostrým dizajnom prednej časti, netypickými zadnými partiami a interiérom, ktorý sa Európe bude zdať stále príliš odvážny. Dizajn je však jedným z hlavných dôvodov, prečo si ľudia vyberajú práve toto vozidlo. Obzvlášť atypicky a nápadne pôsobia zadné partie s kuriózne tvarovanými svetlami.

Všimol som si, že Civic Sedan pútal na cestách veľa (snáď pozitívnej) pozornosti, dokonca za ním často otáčali hlavy aj policajti (a nebolo to preto, že by som jazdil rýchlo).
Pozor na jazdné režimy. Vie byť dravec, ale aj lenivý manažér.
Testovaný model som zobral z Bratislavy do Bešeňovej cez Donovaly, pretože práve na tejto trase sa prejavia klady aj nedostatky nových automobilov. Nie je takým prekvapením, že Civic s 1,5-litrovým preplňovaným benzínom VTEC a bezstupňovou prevodovkou CVT zvládal túto trasu s nadhľadom, i keď v automatickom režime a v jazdnom móde ECON často reagoval oveľa pomalšie, než bolo žiadúce. To platilo ako pri prejazde kopcami, tak aj na rovnej diaľnici. Tu som našiel zdanlivo najväčšiu slabinu nového Civicu v tejto motorizácii v jazdnom režime ECON: na podnety reagoval pomaly, akoby maximum úsilia venoval komfortu a nízkej spotrebe.


V tomto jazdnom režime mi Civic privodil jednu nepeknú situáciu, keď som sa na výjazde z čerpacej stanice potreboval zaradiť medzi autá jazdiace po diaľnici, ale aj s pedálom na podlahe sa jednoducho nehýbal! Keby som promptne neprestavil jazdný režim na S a nevyburcoval tak motor k primeranému výkonu, určite by som pomalou jazdou ohrozil ostatných účastníkov cestnej premávky. Zdá sa mi, že tento režim je dobré využívať v meste, ale mimo neho môže sklamať.
Aby ste si jazdu ako vodič užili, musíte radiacu páku prepnúť do polohy S a pracovať s páčkami za volantom (kým sa však páčky nedotknete, o všetko sa stará automatika). Vtedy sa Civic zásadne mení, reaguje svižne, má prakticky okamžitý záber a vie pekne zahučať, osloví aj okolodúcich. Keby vedeli, že je pod kapotou iba pol druha litra s turbom, boli by nepochybne prekvapení. Bezstupňová prevodovka CVT pracuje výborne, akustický diskomfort nie je tak značný ako v malom Yarise a keď sa naučíte správne pracovať s akceleračným pedálom, odmenou vám bude zaručene zábavná jazda.
Interiér so skvelým komfortom
Interiér je stále typickou Hondou, avšak osobne som mal pocit, že nemal ďaleko od nemeckej kvality. Do Civicu som presadol z Mercedesu GLC a hoci som pozoroval rozdiely v kvalite spracovania detailov a v materiáloch, Civic na tom vôbec nebol zle. Oceňujem kvalitné sedenie, masívny stred oddeľujúci vodiča od spolujazdca, futuristickú grafiku prístrojovky a tiež praktický batožinový priestor.


Na ceste pláva, pôsobí mäkko a cítite sa v ňom takmer ako v limuzíne. Ak je u nás Civic Sedan považovaný za morálneho nástupcu Accordu, zvláda to veľmi dobre. Tento dojem umocňuje aj rozmerný interiér s robustnou stredovou konzolou.
Honda Civic podlieha trendom a ponúka aj pestrú výbavu pre bezpečnosť. V testovanom vozidle som vedel oceniť funkcie adaptívneho tempomatu ACC a systému pre udržiavanie v jazdnom pruhu LKAS. S ich pomocou sa aj z Japonca stáva čiastočne autonómne jazdiaci stroj, ktorý síce stále vyžaduje účasť a aktivitu šoféra, avšak umožňuje mu robiť menšie chyby.
Vrátiť ho bolo ťažké
V športovom režime je sedan tuhší a divokejší, v štandardnom režime a v ECON pôsobí mäkko a pohodlne. Vždy však dáva pocítiť, že vozíte veľa vzduchu. Všetky tieto režimy spája primerane vysoká spotreba paliva, ktorá v priebehu testu aj pri ľahkej nohe neklesala pod 6,5 l/100 km. Za celú dobu testu som jazdil priemerne za 7,3 l/100km a nameraný maximum pri ľahko dynamickej jazde presiahol 14 l/100 km. 46 litrov palivovej nádrže sa minie prekvapivo rýchlo, ak motor veľmi nešetríte.
Civic vo verzii sedan je rozporuplný a skvelý zároveň. Evolúcia mu dopriala dve podoby, pričom v každej z nich vyzerá presvedčivo a autenticky. Isté je, že sa Civic v priebehu 40 rokov nadobro zmenil. Kedysi bol malý a vrtký. V roku 2017 je veľký, priestranný, praktický, komfortný, ale stále výrazne dynamický a zábavný. Niekto niekde napísal, že je najzvláštnejší z obyčajných áut. Avšak Civic nie je zvláštny, je iba tak trocha iný; a už vôbec nie je obyčajný! Je to Japonec s takmer nemeckým interiérom, pútavým exteriérom a dvomi tvárami, ktoré dramaticky menia jeho jazdné vlastnosti. To znamená, že Honda má model pre všetkých, nielen pre tých, ktorí cítia priazeň k povesti Civicu.
Technické údaje | Honda Civic Sedan 1.5 VTEC TURBO CVT Executive 2017
Zdvihový objem: 1 498 ccPalivo: benzín
Počet valcov: 4
Výkon (kW/ot. za min.): 134 / 6 000
Krút. moment (Nm/ot. za min.): 220 / 1 700 – 5 500
Max. rýchlosť (km/h): 200
Zrýchlenie 0 – 100 km/h (s): 8,1
Spotreba paliva (l/100 km): mesto/mimo/kombinovaná: 7,7 / 4,7 / 5,8
Obsah CO 2 (g/km): 131
Rozmery d/š/v (mm): 4 648 / 2 076/ 1 416
Cena modelu od: 21 390,- s DPH
Farba: R560P (perleťová Midnight Burgundy)
Výbava: Kožený interiér, Honda Sensing (balík bezpečnostných systémov), alarm, bezkľúčový vstup a štartovanie, Infotainment systém Honda Connect 2.generácie, navigácia, CD & mp3 audio systém 10 reproduktorov (452W), vyhrievané sedadlá, automatická duálna klimatizácia, LED svetlomety.

ERIK STRÍŽ
Erik Stríž je motoristický novinár, redaktor denníka Autoviny.sk a redaktor časopisu auto motor a šport. Pripravuje témy, aktuality a testy automobilov. Zvýšenú pozornosť venuje legislatíve súvisiacej s dopravou a bezpečnosti.
Zaujíma vás riešenie dopravného problému alebo pre nás máte tip na článok? Napíšte na tip@motoristickynovinar.sk
Pokračujte na ďalší príspevok »
SERVIS
Budú všetky nové autá na Slovensku už len s automatickou prevodovkou? Prečo?
Žijeme posledné roky, kedy je možné kúpiť nové auto s manuálnou prevodovkou.
Je to prirodzený vývoj alebo nutnosť vynútená reguláciou automobilového trhu?Zákon EÚ o čipoch je už v platnosti. Tri piliere majú zastaviť USA a Čínu
Európa sa nemieni vzdať trhu s čipmi bez boja a chce výrazne rozšíriť svoj domáci priemysel. Zatiaľ na to vyčlenila 3,3 miliardy eur.
Takzvaný Chip Act má výrazne pomôcť pri efektívnej obrane proti expanzii USA a Číny.LEGISLATÍVA
Namiesto 3,5 tony má byť nový štandard 1,8 tony. Na jazdu v SUV budete musieť spraviť nový vodičák B+, návrh je už na stole (aktualizované)
Nové opatrenia počítajú aj s prísnejším posudzovaním podľa veku vodičov – starší by boli kontrolovaní prísnejšie a do 21 rokov by ste za volant SUV ani nesadli.
Návrh počíta aj s úpravou maximálnej rýchlosti v EÚ na 130 km/hRepublika elektromobily motoristom vnucovať nechce. Zákaz spaľovacích motorov považuje za utópiu
Politické strany a automobilová doprava. Prečítajte si náš predvolebný seriál.
ODPORÚČAME
Už poznáte kartu Jazdí celé Slovensko? Získate s ňou poistenie celej posádky, zľavy na STK, v servisoch, reštauráciách i autoškolách
Iba za 25 € ročne získate mimoriadne výhody, ako sú úrazové poistenie vodiča a posádky či zľavy do 20% v autoservisoch.
Zľavy platia u viac ako 50 zmluvných partnerov ÚAMK a po registrácii v systéme u viac ako 1500 partnerov svetovej siete MyWord. Významnou časťou projektu je humanitárna pomoc - činnosť Detskej dopravnej nadácie, ktorej cieľom je pomáhať sirotám pozostalých, ktorých rodič, alebo rodičia zahynuli pri dopravnej nehode.Hlas-SD reguláciu automobilov kategoricky odmieta. Individuálnu dopravu prirovnáva k ľudskému právu slobody
Politické strany a automobilová doprava. Prečítajte si náš predvolebný seriál.
AUTOPRIEMYSEL
Nečakaný obrat: Británia odkladá zákaz benzínových a naftových áut po tom, čo automobilky investovali miliardy do vývoja elektromobilov
Veľká Británia pôvodne plánovala zakázať predaj nových áut so spaľovacími motormi už za sedem rokov, teraz tento termín posúva.
Premiér Rishi Sunak (na foto) upresnil aj to, ako to bude s predajom áut po roku 2035. Reakcie značiek KIA, FORD, VW a TOYOTA.AKTUALITY
Mladí hackeri za dva dni navrhli moderný systém pre vjazd vozidiel do historického centra Bratislavy
Podľa mestskej časti Bratislava-Staré Mesto súčasný systém registrácie a povoľovania vjazdu vozidiel do historického centra mesta nevyhovuje.
Rezort s Campus Cowork zorganizovali hackathon, na ktorom mali mladé talenty aj skúsení IT profesionáli príležitosť navrhnúť riešenia zlepšujúce každodenný život občanov Ministerstvo investícií medzi študentov a IT nadšencov rozdelilo 6 000 eur.Z DRUHEJ STRANY / Cestopis Zakopané
Slovenské Vysoké Tatry pozná azda každý Slovák. Ak nie z návštev, tak aspoň z cesty okolo týchto majestátnych hôr. My sme sa išli pozrieť ako to vyzerá za ich chrbtom. V poľskom meste Zakopané.
Odomkli sme celý článok z auto motor a šport č. 10/2023MOTORISTICKÝ ŠPORT
Maco Racing mal vo francúzskom Circuit Paul Ricard druhú najrýchlejšiu Yamahu. Bilancia pretekov Endurance World Championship 2023
Slováci opäť ukázali, že napriek menším lokálnym pomerom vedia vďaka talentu a spolupráci ľudí v tíme konkurovať najlepším na svete.
Vo Francúzsku pritom štartovali z 22. miesta zo 47 zúčastnených tímov z celého sveta. Bilancia je 6. vo svojej kategórii, 8. celkovo a 3. v nezávislých tímoch.