Test Audi A5 Sportback 2.0 TDI: Chuťovka

Vyberať hrozienka z torty alebo pozerať iba najzaujímavejšie pasáže filmu? Ak to robíte, ste naučení užívať si to najlepšie. Filozofiu kombinácie najlepších vlastností viacerých karosérií vyznáva aj druhá generácia Audi A5 Sportback. Testovali sme verziu 2,0 TDI quattro S-Tronic.
Vydané  Text: 

Vyberať hrozienka z torty alebo pozerať iba najzaujímavejšie pasáže filmu? Ak to robíte, ste naučení užívať si to najlepšie. Filozofiu kombinácie najlepších vlastností viacerých karosérií vyznáva aj druhá generácia Audi A5 Sportback. Testovali sme verziu 2,0 TDI quattro S-Tronic.

Kreatíva dizajnérom Audi nikdy nechýbala. A hoci pri predstavení modelu Audi A5 Sportback bolo jasné, že inšpirácia prichádza zo Stuttgartu, inžinieri Audi formátu štvordverového kupé pridali praktický rozmer. A to vynieslo tento model na vrchol obľúbenosti u zákazníkov. Podobne ako prvá aj druhá generácia Audi A5 Sportback klame telom. Minimálne pri pohľade spredu či zozadu nenájdete medzi Sportbackom a klasickým kupé takmer žiadny rozdiel. Až bočný pohľad prezradí ďalšiu dvojicu dvier.


Samozrejme, Sportback kopíruje hranatejší dizajn kupé a rozšírená zadná časť sekne päťdverovej verzii viac ako kupé. Uvedomíte si to najmä vtedy, ak Sportback odparkujete pod pouličným osvetlením. Vtedy vynikne jeho silueta aj niektoré detaily, na ktoré dizajnéri radi upozorňujú. Krátkym zhrnutím by mohla byť veta, že Audi A5 Sportback nestratil nič zo sexepílu predchodcu, skôr naopak, vďaka hranatému dizajnu ho na cestách vnímate oveľa výraznejšie než napríklad nové Audi A4. Napokon v priamom porovnaní týchto dvoch modelov je A5 Sportbcak na našom trhu výrazne úspešnejší. Dôvodom je už spomínaná kombinácia štýlu a praktickosti, ktorú si uvedomíte po otvorení veka batožinového priestoru, ktoré vám odhalí až 480 litrov veľký batožinový priestor, ktorý sa po sklopení sedadiel zväčší až na 1 300 litrov. To všetko v sprievode estetiky bezrámových okien. Inými slovami, je to rodinné auto, ktoré si kúpite preto, ako vyzerá.


V rámci generačnej výmeny sa zväčšil aj priestor na zadných sedadlách, čo je oblasť, ktorú sledujú práve rodičia. Dve detské sedačky sa zmestia bez problémov, dve dospievajúce deti tiež, v prípade, že s vami ešte budú chcieť ísť na dovolenku. Prémiový nádych má aj interiér. Samozrejme, je prevzatý z modelu A4, čo znamená, že scenéria palubnej dosky a prístrojov je každému intímne známa. Vodič tak presne vie, čo sa kde nachádza a kam treba siahnuť. Volant má ideálny priemer, volič automatu sa nachádza presne tam, kde ho podvedome hľadáte. Prirátajte k tomu nižší športovejší posed, dokonalé sedadlá a rovnicu spokojnosti športovo orientovaného vodiča máte vyriešenú.


Našťastie aj Audi sa bráni zbytočnému zavádzaniu dotykových displejov, takže všetky funkcie dokáže ovládať vodič prostredníctvom reálnych dotykov. Klimatizácia má samostatné ovládanie, navigácia a multimediálny systém sa ovládajú prostredníctvom otočného ovládača s dotykovou plochou na zadávanie cieľov navigácie alebo vyhľadávanie mena zo spárovaného telefónu. Samozrejmosťou je aj možnosť vytvorenia siete wi-fi v interiéri či využitie Google Maps pre navigácie. Digitálny je aj prístrojový panel a Audi Virtual Cockpit umožňuje vodičovi konfiguráciu prístrojového panela. Napríklad ak chce spolujazdec využiť monitor v strede palubnej dosky pre vlastnú potrebu, vodič si navigáciu zväčší na prístrojovom paneli.


Elektronickú dobu dokumentuje aj možnosť nastavenia podvozka, prostredníctvom systému Audi Drive Select poskytuje možnosť nastavenia charakteristiky plynového pedála a nastaviteľný prevod riadenia aj spätnej väzby volantu. V zákrutách je k dispozícii športový zadný diferenciál s vektorovým rozdeľovaním krútiaceho momentu pre viac zábavy a aj istej stopy v zákrute. To je fajn aj v prípade, že pod kapotou pracuje dvojlitrový naftový štvorvalec s maximálnym výkonom 140 kW (190 k). Napokon je to najobľúbenejší agregát pod kapotou a za svoju dynamiku sa hanbiť rozhodne nemusí. Z 0 na 100 km/h zrýchli za 7,4 sekundy a maximálnu rýchlosť 235 km/h si naplno a bez rizika vychutnáte už iba v Nemecku. Prirátajte si k tomu aj mimoriadne isté jazdné vlastnosti i štipku pretáčavosti pri správnom dráždení plynového pedála. Proste ideál. Najmä s ohľadom na to, že Audi vám stále povolí deaktivovať stabilizačný systém.


Argumenty proti? Nuž neviem, možno sterilná dokonalosť a prítomnosť asistenčných systémov, ktoré vám častým pípaním pred prekážkami dávajú najavo, že bez ich prítomnosti by ste plechy poškodili oveľa častejšie. To ešte oceníte, ale príliš intenzívny zásah asistenčného systému na udržania jazdného pruhu bude zrejme dôvodom u mnohých vodičov na jeho deaktiváciu. Naopak, na diaľnici a pri aktivovanom tempomate bude „šoférovať“ za vás a v dopravnej zápche A5 Sportback samočinne zabrzdí aj sa rozbehne. A vy zatiaľ môžete premýšľať o tom, či je to dobré, alebo zlé. Za seba dodávam iba toľko, že je to mimoriadne komfortné. **Záver?** Chcete auto, ktoré má šarm sedanu a praktickosť kombi? Zároveň favorizujete línie kupé a v zákrutách veľmi radi dráždite zadoček svojho auta? A všetky dané vlastnosti chcete mať zabalené do imidžového kabáta, za ktorý sa na parkovisku nebudete hanbiť? Audi A5 Sportback tieto požiadavky splní s prehľadom. Je to akýsi ideálny kompromis, i keď viem, že to slovné spojenie vyznieva dosť komicky. Pozrite sa na to z inej stránky. Stali ste sa otcom? Berte to športovo!


Technické údaje | Audi A5 Sportback 2,0 TDI quattro TDI S-tronic

**Motor** preplň. naftový R4, 1 968 cm3 **Výkon** 140 kW (190 k) pri 3 800 – 4 200 ot./min. lepšie **Krútiaci moment** 400 Nm pri 1 750 – 3 000 Nm priemer **Pohon a podvozok**: 7-st. dvojspojková automatická prevodovka, aktívny pohon všetkých štyroch kolies, vpredu päťprvkové zavesenie kolies, vzadu päťprvkové priestorové zavesenie. Brzdy kotúčové, vpredu aj vzadu s vnútorným chladením. Pneu 245/40 R 18. **Batožinový priestor** 480/1 300 dm3 priemer **Rozmery**: 4 752 × 1 843 × 1 384 mm, rázvor 2 852 mm pohotovostná/celková hmotnosť 1 675/2 185 kg, objem nádrže 58. **Najvyššia rýchlosť** 235 km/h lepší **Zrýchlenie** 0 – 100 km/h 7,4 s lepší **Spotreba** 5,2/4,1/4,5 l/100 km horší **Emisie CO2** 117 g/km priemer **Cena/testované auto** 48 650 €/ 67 625 € horší **Konkurenti**: BMW 4 Gran Coupé, Jaguar XF, Mercedes C Coupé **POZITÍVA** Kvalita interiéru, spracovanie detailov, ponuka asistenčných systémov, jazdné vlastnosti. **NEGATÍVA** Vyššia cena s príplatkami




Erik Stríž je motoristický novinár, redaktor denníka Autoviny.sk a redaktor časopisu auto motor a šport. Pripravuje témy, aktuality a testy automobilov. Zvýšenú pozornosť venuje legislatíve súvisiacej s dopravou a bezpečnosti.

Zaujíma vás riešenie dopravného problému alebo pre nás máte tip na článok? Napíšte na tip@motoristickynovinar.sk





Pokračujte na ďalší príspevok »



SERVIS / PORADŇA

Ak predávate jazdené auto, legálne môžete zvýšiť cenu o stovky eur

  • Na trhu sa nachádzajú tisíce a tisíce jazdených áut, každé z nich súťaží o pozornosť potenciálnych kupujúcich.

     Najlepšie preto je, keď sa odlišujú kompletnou servisnou históriou, čo najlepšou technickou kondíciou a čistotou. Niekoľko realistických tipov, ako zvýšiť hodnotu jazdeného auta a na čo dbať, aby sa zbytočne neznižovala.
  • AUTO ROKA SLOVENSKO

    Finále Auto Roka Slovensko sa blíži. Odborná porota už odovzdala svoje hlasy

  • Nová nezávislá súťažná anketa je zastrešená odbornou porotou zloženou z motoristických novinárov, influencerov a odbornej verejnosti.

     V nedeľu, 14. marca prebehli v areáli Slovakia ringu spoločné testovacie jazdy. Väčšina poroty svoje hlasy udelila priamo na mieste, absentujúci členovia budú hlasovať individuálnou formou.  Pokračuje tiež hlasovanie v internetovej ankete Auto Roka Slovensko – Hlas Verejnosti.
  • Autopriemysel / Čínske automobilky

    Riaditeľ BMW prekvapil: Čína nie je hrozbou, clá na elektromobily nezvyšujte

  • Európski výrobcovia áut sa obávajú, že by Čína reagovala na európske clá rovnako. Pre BMW je Čína najväčším trhom a ostatné automobilky takisto preferujú zachovanie voľného trhu.

     Zatiaľ čo pre BMW a Mercedes nemusí byť Čína problémom, Stellantis a Renault nové lacné značky ohrozujú. 
  • Prvá jazda

    Prvý test nového VW Tiguan 1.5 eTSI: Je na mieste hovoriť o revolúcii?

  • Každý marketingový špecialista sa hrozí zadania, že má vytvoriť kampaň na produkt „pre každého“. Lenže Tiguan takým produktom je a zdá sa, že výrobca našiel recept na to, ako ho spraviť naozaj dobre.

     Nová generácia je síce podstatne drahšia ako predchodca, ale aj lepšie vybavená už v základnej výbave. Prikladáme aj slovenské ceny.