Magazín

Carlos Tavares: Autá budú drahšie o 50 %, môže za to nútený prechod na elektromobilitu

Carlos Tavares, Stellantis
Zdroj: YouTube

Generálny riaditeľ francúzsko-talianskeho koncernu Stellantis, Carlos Tavares, uviedol, že výrobcovia automobilov budú musieť nájsť nové spôsoby, ako absorbovať až 50 percentné navýšenie nákladov na výrobu elektrických áut.

„Môžeme očakávať, že elektrifikácia bude predstavovať zvýšenie výrobných nákladov na úrovni 40 až 50 percent v porovnaní s konvenčným vozidlom," povedal Tavares v stredu investorom. „Neexistuje spôsob, ako môžeme preniesť 40 až 50 percent dodatočných celkových výrobných nákladov na zákazníka."

Napriek tomu súčasné ceny nových automobilov zrejme Stellantis dlhodobo neudrží „pretože pôjdeme do mínusu a budeme musieť reštrukturalizovať spoločnosť. Takže jediný spôsob, ako sa pohnúť vpred, je absorbovať tých 50 percent dodatočných nákladov," dodal Tavares. Samozrejme, mnohí fanúšikovia elektromobilov hovoria o postupnom zlacňovaní, pričom predpokladajú vyrovnanie cenového rozdielu medzi klasickými automobilmi a elektromobilmi už v roku 2025. Čipová kríza a konflikt na Ukrajine však tejto teórii príliš nenahrávajú.

Štúdia konzultačnej spoločnosti Oliver Wyman z roku 2020 preukázala, že výroba elektromobilov je dnes asi o 45 percent drahšia ako výroba vozidiel so spaľovacím motorom a rozdiel v nákladoch bude existovať najmenej desať rokov.

Citroen e-C4 (TEST)

Tavares uviedol, že na to, aby si Stellantis udržal svoje súčasné dvojciferné prevádzkové marže, bude musieť počas nasledujúcich piatich rokov nájsť spôsob zvýšenia produktivity o 10 percent ročne v odvetví, ktoré je zvyknuté zlepšovať produktivitu len 2 až 3 percentá ročne.

Jedným zo spôsobov, ako to urobiť, je podľa neho prepracovať distribučný model. Vlani v lete už koncern ukončil všetky svoje dealerské zmluvy vo svojom širšom európskom regióne s ohľadom na implementáciu takzvaného „modelu maloobchodu“.

Ďalej plánuje Stellantis tlačiť na znižovanie nákladov u samotných dodávateľov. „Potrebujeme, aby prispeli aj naši dodávatelia,“ povedal Tavares. Podľa neho sa až 85 percent hodnoty auta, keď opúšťa továreň, nachádza vo vonkajších komponentoch. „Nemôže byť je prekvapením, že keď musíte absorbovať 50 percent dodatočných nákladov pochádzajúcich z elektrifikácie, premietne sa to aj na vašich dodávateľov."

Podľa Tavaresa sa budú najbližšie roky niesť v duchu pretekov o znižovanie nákladov, aby výrobcovia udržali cenovú dostupnosť svojich áut. Cieľom Stellantisu je, aby vedeli naďalej sprostredkovať dostupné vozidlá aj pre strednú vrstvu obyvateľov.

Peter Orosz
Automobilový priemysel čelí najťažšej skúške od samotného vzniku. Vysporiadať sa musí nielen s novými technológiami, reguláciou či elektrickou revolúciou, ale aj s čoraz častejším prehodnocovaním významu a dôležitosti automobilov v našich životoch. Ako to celé nakoniec dopadne, zatiaľ nie je známe. Transformácia sa však ešte len začína a budem veľmi rád, keď sa na túto cestu vyberiete spolu so mnou. Držte si klobúky!

Mohlo by vás zaujímať


Najnovšie zo sekcie

Indian Scout Rogue (auto motor a šport č. 6/2022, foto: Juraj Hrivnák)
MOTO

Zlý chlapec. Test Indian Scout Rogue

Pohľad do slovníka hovorí, že rogue má v slovenčine viacero významov, no ani jeden nie je veľmi pozitívny. Azda najjemnejšie by sa to dalo preložiť ako nezbedník. To by sedelo na človeka. No ako je to v prípade, pokiaľ takto označíte motocykel?