Týchto 8 áut malo byť vyrobených pod inou značkou. Zachránila ich zmena identity (takmer všetky)
Týchto 8 áut malo mať iné mená a predávať sa pod inou značkou. Niektoré to zachránilo, iné zanikli.
Vydané Text: Eva Bednáriková
V automobilovom svete sa dejú veci, ktoré na prvý pohľad nedávajú veľký zmysel. Napríklad to, že nejaké auto sa vyvíja celé roky pre jedného výrobcu, ale nakoniec sa predáva pod úplne inou značkou. Niekedy za to môže krach, inokedy len marketingová stratégia. A občas je za tým jednoducho šťastie v nešťastí. Takýchto prípadov bolo viac, než by ste čakali – a niektoré z nich dnes jazdia aj po našich cestách.
Toyota C-HR: záchrana na poslednú chvíľu
Keď Toyota plánovala SUV pre mladšiu klientelu, chystala ho pre svoju značku Scion. Tá bola stvorená práve pre americkú mládež, ale jej sláva netrvala dlho. Keď sa ukázalo, že záujem o Scion rapídne klesá, Toyota sa rozhodla konať – značku „odstavila“ a ešte pred oficiálnym predstavením stiahla model C-HR pod svoje vlastné krídla. Dobre urobili. Dnes je to jeden z ich najpredávanejších crossoverov.
Volvo 343: z DAFu sa stalo Volvo
V 70. rokoch pracovala holandská firma DAF na novom modeli – projekt P900. Lenže financie chýbali, a tak vstúpilo do hry Volvo, ktoré kúpilo väčšinu osobnej divízie DAF-u a projekt dokončilo pod svojou značkou. Výsledok? Modely Volvo 343 a 345, ktoré nielenže prežili, ale stali sa základom pre neskorší úspech značky v segmente kompaktných áut.
Alpine A110: britsko-francúzsky sen, ktorý sa nesplnil
Pôvodný plán bol, že nové športové kupé A110 vznikne ako spoločný projekt Renaultu a Caterhamu. Francúzi dodajú dizajn, Briti podvozok a ľahkú konštrukciu. Lenže Caterham nezvládol financovanie – namiesto potrebných 75 miliónov eur sa im podarilo vyzbierať len 20. A tak projekt prevzal Renault a postavil ho ako čisto vlastný model. Škoda? Možno. Ale Alpine A110 je dodnes považovaný za jednu z najlepších moderných reinterpretácií klasického športiaku.
Porsche 924: „ľudové“ Porsche, ktoré mal predávať Volkswagen
Áno, čítate správne. Porsche 924 malo byť pôvodne vlajkovou loďou Volkswagenu. Išlo o spoločný vývoj s Porsche, ale po ropnej kríze Volkswagen cúvol. Porsche ostalo s rozrobeným projektom a rozhodlo sa, že ho radšej dokončia sami. Tak vzniklo Porsche 924, netradičné „Porsche s motorom vpredu“, ktoré dodnes rozdeľuje fanúšikov značky na dva tábory.
Peugeot 309: skoro bol z neho Talbot
Keď PSA skupina zrušila značku Talbot, ostalo jej rozrobené auto, ktoré malo niesť meno Talbot Arizona. Auto už bolo takmer pripravené na sériovú výrobu, a tak dostalo nový znak – Peugeot 309. Bolo to trochu zvláštne, pretože číselne neladilo s ostatnými Peugeotmi, ale zákazníkom to očividne nevadilo. Auto si našlo svoje miesto a pripravilo cestu pre ďalšie hatchbacky značky.
Datsun Magnite: projekt, ktorý prežil vlastnú značku
Značka Datsun to mala ťažké. Bola oživená s veľkým optimizmom, ale nikdy sa nedostala na výslnie. Po oznámení jej konca v roku 2019 sa väčšina projektov stopla. Ale jeden predsa len prežil – malý crossover Magnite, ktorý bol vtedy už vo finálnej fáze vývoja. Namiesto Datsunu ho nakoniec dostal Nissan, ktorý sa rozhodol projekt nezahodiť. Dobre pre neho – v Indii sa z neho stal hit.
Mercury Comet: z tieňa najväčšieho fiaska
V 50. rokoch chcel Ford vyplniť medzeru medzi Fordom a Mercury. Vznikla značka Edsel – a veľmi rýchlo aj zanikla. Jej osud bol taký katastrofálny, že Ford sa bál na ňu vôbec spomínať. Auto s názvom Comet, ktoré malo byť jej novinkou, tak rýchlo presunuli pod Mercury – a prvé dva roky sa predávalo úplne bez značky, len ako „Comet“. Až potom prišla odvaha opäť k logu Mercury.
ZAZ-965: Moskva nestíhala, tak to dali do Záporožia
Aj v ZSSR sa presúvali projekty medzi značkami – aj keď z iných dôvodov. ZAZ-965, známy ako Záporožec, mal byť pôvodne montovaný v Moskve. Ale tamojší závod bol vyťažený na maximum, a tak sa rozhodlo, že sa presunie do Záporožia. Vzniklo auto, ktoré síce nebolo žiadnym technickým zázrakom, ale pre tisíce sovietskych rodín znamenalo prvý krok k individuálnej mobilite.
Nuž, svet automobilov je plný zvratov. Niekedy rozhoduje jeden podpis, výmena vedenia alebo začiatok ropnej krízy. Ale vždy ide o jedno – aby sa autá, do ktorých vývoja išli milióny, nakoniec dostali na cesty. Aj keby mali zmeniť logo, farbu či celú identitu.
TOP20: Toto sú najhodnotnejšie značky áut na svete. Mercedes-Benz bol zosadený z trónu…