Carlos Tavares: Autá budú drahšie o 50 %, môže za to nútený prechod na elektromobilitu

Náklady na výrobu elektromobilov sú dnes príliš vysoké. Automobilky tak majú dve možnosti – premietnuť navýšenie do cien nových automobilov, alebo zvyšovať produktivitu.
Vydané  Text: 
Generálny riaditeľ francúzsko-talianskeho koncernu Stellantis, Carlos Tavares, uviedol, že **výrobcovia automobilov budú musieť nájsť nové spôsoby, ako absorbovať až 50 percentné navýšenie nákladov na výrobu elektrických áut.** *„Môžeme očakávať, že elektrifikácia bude predstavovať zvýšenie výrobných nákladov na úrovni 40 až 50 percent v porovnaní s konvenčným vozidlom,“* povedal Tavares v stredu investorom. *„Neexistuje spôsob, ako môžeme preniesť 40 až 50 percent dodatočných celkových výrobných nákladov na zákazníka.“* Napriek tomu súčasné ceny nových automobilov zrejme Stellantis dlhodobo neudrží *„pretože pôjdeme do mínusu a budeme musieť reštrukturalizovať spoločnosť. Takže jediný spôsob, ako sa pohnúť vpred, je absorbovať tých 50 percent dodatočných nákladov,“* dodal Tavares. Samozrejme, mnohí fanúšikovia elektromobilov hovoria o postupnom zlacňovaní, pričom predpokladajú vyrovnanie cenového rozdielu medzi klasickými automobilmi a elektromobilmi už v roku 2025. Čipová kríza a konflikt na Ukrajine však tejto teórii príliš nenahrávajú. Štúdia konzultačnej spoločnosti Oliver Wyman z roku 2020 preukázala, že **výroba elektromobilov je dnes asi o 45 percent drahšia ako výroba vozidiel so spaľovacím motorom a rozdiel v nákladoch bude existovať najmenej desať rokov.**
Tavares uviedol, že na to, aby si Stellantis udržal svoje súčasné dvojciferné prevádzkové marže, bude musieť počas nasledujúcich piatich rokov nájsť spôsob zvýšenia produktivity o 10 percent ročne v odvetví, ktoré je zvyknuté zlepšovať produktivitu len 2 až 3 percentá ročne. Jedným zo spôsobov, ako to urobiť, je podľa neho prepracovať distribučný model. Vlani v lete už koncern ukončil všetky svoje dealerské zmluvy vo svojom širšom európskom regióne s ohľadom na implementáciu takzvaného „modelu maloobchodu“. Ďalej plánuje Stellantis tlačiť na znižovanie nákladov u samotných dodávateľov. *„Potrebujeme, aby prispeli aj naši dodávatelia,“* povedal Tavares. Podľa neho sa až 85 percent hodnoty auta, keď opúšťa továreň, nachádza vo vonkajších komponentoch. *„Nemôže byť je prekvapením, že keď musíte absorbovať 50 percent dodatočných nákladov pochádzajúcich z elektrifikácie, premietne sa to aj na vašich dodávateľov.“* Podľa Tavaresa sa budú najbližšie roky niesť v **duchu pretekov o znižovanie nákladov, aby výrobcovia udržali cenovú dostupnosť svojich áut.** Cieľom Stellantisu je, aby vedeli naďalej sprostredkovať dostupné vozidlá aj pre strednú vrstvu obyvateľov.




Automobilový priemysel čelí najťažšej skúške od samotného vzniku. Vysporiadať sa musí nielen s novými technológiami, reguláciou či elektrickou revolúciou, ale aj s čoraz častejším prehodnocovaním významu a dôležitosti automobilov v našich životoch. Ako to celé nakoniec dopadne, zatiaľ nie je známe. Transformácia sa však ešte len začína a budem veľmi rád, keď sa na túto cestu vyberiete spolu so mnou. Držte si klobúky!





Pokračujte na ďalší príspevok »



Dopravná poradňa

Môžem sa otočiť v takejto križovatke, keď sú smery rozdelené ostrovčekom? Dopravné predpisy o otáčaní sa v križovatke

  • V niektorých križovatkách sa otáčať môžete, v iných zasa nie. Záleží aj na dopravných značkách, hoci explicitne nemusí byť otáčanie dovolené.

     Pripravili sme prehľadný súhrn aktuálnych pravidiel, ktoré sa týkajú otáčania sa v križovatke.