Svetové médiá začínajú spochybňovať bezemisnosť elektromobilov! BBC skritizovalo ich výrobu aj batérie

Budúcnosť elektromobilov môže byť zelená, dnes je však situácia úplne iná.
Vydané  Text: 
*„Naozaj sú elektrické autá riešením problémov s klimatickou zmenou?“* Tento nadpis použilo svetoznáme [BBC](https://www.instagram.com/p/CZXQqi6oR5l/?utm_source=ig_web_copy_link) vo svojom príspevku, ktorý rozoberal súčasné problémy a environmentálne dopady pri výrobe batériových vozidiel. Svetoznáme médiá tak reagujú na **ambiciózne politické ciele Veľkej Británie a Európskej únie investovať miliardy eur do rozvoja infraštruktúry na podporu elektromobility.** V súčasnosti tvoria batériové vozidlá približne 1 % z celosvetového trhu. Očakáva sa, že ich podiel má v najbližších rokoch rásť predovšetkým z dôvodu legislatívnych zmien, ktoré budú znevýhodňovať majiteľov spaľovacích vozidiel a [do roka 2035 úplne zastavia ich výrobu a predaj.](https://www.autoviny.sk/novinky/122450/co-bude-so-starymi-autami-po-zakaze-spalovacich-motorov-toto-je-odpoved) Napriek tomu, že elektromobily sú politikmi pretláčané ako jediná „správna“ alternatíva, odborná diskusia o ich vplyve na životné prostredie naďalej pokračuje. Túto skutočnosť potvrdilo vo svojom príspevku aj samotné BBC: *„Ich výroba produkuje viac emisií než výroba auta so spaľovacím motorom. A výroba batérií vyžaduje veľké množstvo energie.“* Týmto autori narážajú predovšetkým na výrobu akumulátorov v Číne, kde elektrická energia vzniká predovšetkým v tepelných elektrárňach na fosílne palivá.
Skutočnosť, že **pri výrobe elektromobilov vzniká až o 70 % viac emisií,** potvrdzuje vo svojej správe aj samotná švédska [značka Volvo.](https://www.autoviny.sk/novinky/123070/volvo-povedalo-o-elektromobiloch-pravdu-toto-mnohych-urcite-nepotesi) Tieto vozidlá tak opúšťajú bránu továrne s akýmsi „emisným dlhom“, ktorý musia v priebehu života odjazdiť. [Damien Ernst](https://www.reuters.com/business/autos-transportation/when-do-electric-vehicles-become-cleaner-than-gasoline-cars-2021-06-29/) z univerzity v Liege vypracoval štúdiu, podľa ktorej **musí priemerný elektromobil odjazdiť až 151 000 kilometrov na to, aby svoj emisný dlh z výroby vyrovnal**. Ani potom však nemusí byť prevádzka batériového vozidla vyslovene ekologická. BBC uviedlo, že v priebehu životného cyklu môžu elektromobily vyprodukovať 50 % emisií bežného vozidla na benzín či naftu. V tomto ohľade hrajú dôležitú úlohu zdroje elektrickej energie, a teda samotný proces výroby v elektrárňach. **Pri pohľade na energetický mix Slovenska môžeme napísať, že prevádzka elektromobilu produkuje výrazne menej emisií CO2** v porovnaní s konvenčnými automobilmi. V susednom Poľsku či neďalekom Nemecku, kde veľká časť elektrickej energie pochádza z tepelných elektrární, však môže mať prevádzka elektrického vozidla skôr opačný efekt na životné prostredie. Sú teda elektrické autá riešením problémov s klimatickou zmenou? Odpoveď na túto otázku je v súčasnosti nejasná. **Spôsoby ťažby vzácnych kovov, ako aj výrobné procesy alebo energetické mixy sa v jednotlivých krajinách zásadne odlišujú.** A napredujúci vývoj batérií môže čoskoro priniesť výrazne čistejšiu výrobu akumulátorov, pričom jednotlivé štáty zároveň usilovne pracujú na znižovaní emisií z výroby elektrickej energie. Emisnú stopu batériových vozidiel tak do veľkej miery ovplyvňujú externé faktory.




Automobilový priemysel čelí najťažšej skúške od samotného vzniku. Vysporiadať sa musí nielen s novými technológiami, reguláciou či elektrickou revolúciou, ale aj s čoraz častejším prehodnocovaním významu a dôležitosti automobilov v našich životoch. Ako to celé nakoniec dopadne, zatiaľ nie je známe. Transformácia sa však ešte len začína a budem veľmi rád, keď sa na túto cestu vyberiete spolu so mnou. Držte si klobúky!





Pokračujte na ďalší príspevok »