Novinka
10 000 objednávok za 24 hodín?! Značka RAM vypočula trh a vrátila život legendárnemu motoru
Kráľ pick-upov od značky RAM prinesie v modelovom rade na rok 2026 s 8-valcovým motorom. Dostupný bude prekvapivo aj v Európe.
Vydané Text: Redakcia (PK)
Dodge RAM je majestátny pick-up, ktorý na našich cestách pozornosť. Nie je to len dĺžkou, ktorá má 5 916 mm, ale aj šírkou 2 084 mm (bez spätných zrkadiel). Model, ktorému európske pick-upy nestačia ako výbavou, tak motorizáciou. Kombinuje luxus s praktickosťou. Ide určite o jeden z najväčších automobilov, aké u nás môžete stretnúť. Odpovedá tomu samozrejme aj cena, ktorá je logicky o niečo vyššia ako pri európskych modeloch. V závislosti od roku výroby, modelu a výbavy si záujemca musí pripraviť minimálne 70 000 €.
Nadchádzajúci RAM 1500 budí pozornosť aj svojím motor (a hlavne jeho zvukom). Veď ktorému automobilovému nadšencovi by sa nepáčil bublavý zvuk benzínovej V8 Hemi s objemom 5,7 litra? No konštruktéri sa rozhodli, že pre modelové roky 2024 – 2025 poctivú atmosférickú V8 nahradia efektívnejším a výkonnejším preplňovaným 6-valcovým motorom. To bola osudová chyba a zákazníci dali jasne pocítiť, že za legendárny motor HEMI V8 neexistuje náhrada. Predaje RAM-u 1 500 výrazne klesli.
Ľady sa pohli
Po výraznom poklese predaja a odchode riaditeľa Stellantisu Carlosa Tavaresa si predstavitelia koncernu začali sypať popol na hlavu a priznali, že „každý robí chyby, ale to, ako sa s nimi vysporiadate, vás definuje. RAM spravil chybu, keď zrušil HEMI motor. Priznávame si to a opravili sme to.“ Tim Kuniskis, generálny riaditeľ značky RAM dodal, že „neprinášame len späť legendárny motor V8, ale aj realizujeme životaschopný produktový plán a rozširujeme možnosti pohonných jednotiek pre našich zákazníkov“. To znamená, že RAM sa bude aj naďalej ponúkať s výkonnejším a efektívnejším radovým šesťvalcom Hurricane s objemom 3,0 l a zároveň prinesú naspäť V8 Hemi s objemom 5,7 litra (v roku 2026).
Pre porovnanie, 6-valec s dvojitým turbom 3,0 l Hurrican ponúka výkon 540 koní s krútiacim momentom 706 Nm. Oproti tomu 5,7 litrová V8 Hemi poskytne 395 koní a krútiaci moment 555 Nm v plynulom a širokom výkonovom pásme. Zároveň je však vylepšená technológiami na úsporu paliva, ako je variabilné časovanie vačkového hriadeľa a deaktivácia valcov.
Európsky rebel
Niet pochýb o tom, že toto auto bude rebelom, ale vzhľadom na prísne európske emisné normy bude nová V8 vybavená hybridným systémom eTorque. Tento systém využíva namiesto klasického alternátora 48-voltovú batériu a elektromotor. eTorque zvyšuje výkon a efektivitu motora tým, že zachytáva energiu pri spomaľovaní a brzdení. Tú následne využíva na napájanie príslušenstva alebo dobíjanie batérie.
Hybridný systém eTorque ukladá energiu v kompaktnej lítium-iónovej batérii s kapacitou 430 wattov, ktorá je umiestnená v zvukovo izolovanom kryte za zadnými sedadlami. Vzduchom chladený a vnútorne vetraný systém využíva dva ventilátory na udržiavanie optimálnej teploty batérie a zároveň zostáva akusticky transparentný pre cestujúcich. Celý systém optimalizuje radenie prevodových stupňov, zlepšuje deaktiváciu valcov šetriacu palivo a poskytuje plynulejšie prechody počas zrýchľovania a brzdenia, čím znižuje hluk a vibrácie.
Takže síce dostanete V8, ale už to nebude tá istá V8 starej poctivej americkej konštrukcie, ale modernej ekologickejšej konštrukcie. Každý RAM bude mať na boku blatníka odznak „Symbol of protest“ zobrazujúci hlavu barana poháňaného motorom HEMI V8. Či a ako príjmu túto novú koncepciu V8 zákazníci, ukáže až čas. No aktuálne čísla z domáceho trhu hovoria zatiaľ pozitívnou rečou.
Za prvých 24 hodín prijali predajcovia 10 000 objednávok. V porovnaní s predajom za posledný štvrťrok, kedy sa predalo bez mála 52 000 kusov modelu 1500, je to výrazný rozdiel. Nový RAM s V8 motorom bude dostupný na európskych trhoch v priebehu roka 2026, no objednávky otvárajú lokálny predajcovia už tento mesiac.
Je pravda, že ak sa vám vybije batéria, s elektronickou parkovacou brzdou sa nepohnete?