Premiéra Mazda CX-5: už bez loga, ale s väčším kufrom a poriadnou dávkou technológií
Príchod novej generácie CX-5 je pre Mazdu veľká udalosť. Je to najlepšie predávaný model značky a snaží sa kombinovať výber tých najlepších vlastností prvej a druhej generácie.
Vydané Text: Juraj Hrivnák
Ihneď po uvedení na trh sa z Mazdy CX-5 stal hit. Na pomery mestských SUV ponúkala skvelý pomer ceny a hodnoty, výnimočný dizajn a japonskú lásku k strojom, ktoré prinášajú svojím zákazníkom radosť – v tomto prípade radosť z jazdy. Kým prvá generácia CX-5 (prišla medzi nás v roku 2012) pôsobila skôr utilitárne, druhá zas ohúrila nevídanou eleganciou a maximálnou uhladenosťou. Zákazníci na tom nevideli nič zlé a CX-5 si od Mazdy vypýtali viac než 4,5-milónkrát. Nová, tretia generácia chce spojiť eleganciu a outdoor, aby bola rovnako doma v meste, ako na výletoch v prírode s rodinou. Výsledok vidíte na fotkách.
Privítajte línie!
Nová CX-5 má hranaté oblúky kolies, agresívnejšie tvarovanú prednú časť a na boku karosérie sa objavila ostrá línia! Také niečo sme na Mazdách už dávno nevideli. Samozrejme, že najnovšia Mazda je stále dizajnovo čistá, s nádherným červeným lakom… A šepká sa, že sa chystá aj nová korporátna farba. Sme zvedaví!
Dizajn je svalnatejší a zároveň funkčnejší. Typická silueta s dlhou kapotou zostala, ale zadná časť je voči prednej rozšírená o 15 mm pre pevnejší postoj na ceste. Vodič sedí vyššie, kapota je v oblasti nad blatníkmi zaoblená, aby vedel presnejšie určiť polohu predných kolies. Rázvor aj celková dĺžka auta sa natiahli o 115 mm, výška narástla o 30 mm. Vyšší zákazníci ocenia, že veko batožinového priestoru sa otvára do väčšej výšky než doteraz. Dlhší rázvor sa premietol najmä do väčšieho priestoru v kabíne. Narástol aj batožinový priestor, a to o 61 litrov. Pracovalo sa aj na variabilite. Zadné sedadlá sú trojdielne a individuálne sklopné.
K technike
Mazda sa chystá na veľmi širokospektrálnu stratégiu v oblasti pohonných jednotiek. Čoskoro príde aj hybrid, ktorého technické parametre ale ešte nepoznáme. Model CX-5 bude na začiatku dostupný iba s motorom 2.5 e-Skyactiv G 141 s 24V mild-hybridnou technológiou, ktorý sme už testovali v Mazde CX-30. Nemá ohúriť maximálnym výkonom, ale skôr krútiacim momentom v najčastejšie používaných otáčkach. V reči čísel dosahuje maximálny výkon 104 kW (141 k) a maximálny krútiaci moment príjemných 238 Nm. Automat sa dostal do základnej výbavy a má upravený menič a softvér pre vyššiu kvalitu radenia a rýchlejšie reakcie. Môžete si vybrať medzi pohonom predných (predbežná WLTP spotreba 7,3 l/100 km) alebo všetkých štyroch kolies (7,7 l/100 km).
Technický základ podvozka novej CX-5 sa okrem rozmerov veľmi nezmenil. Vpredu je MacPherson, vzadu viacprvková náprava. Všetko je však špeciálne vyladené pre európske cesty. Mäkšie pružiny, inak naladené stabilizátory a silnejšie tlmenie odskoku tlmičov sa majú starať o komfortnú a zároveň sebavedomú jazdu. V Mazde sa typicky zaujímali o to, aby reakcie na pokyny volantu ale aj pedálov boli maximálne konzistentné a aby sa k sebe vzájomne hodili. Celú jazdnú dynamiky zastrešuje známy systém G-Vectoring Control Plus, ktorý pracuje s jemnými prenosmi hmotnosti cez drobné zásahy do bŕzd s cieľom upokojiť pohyby karosérie. Zaujímavosťou je použitie technológie brake-by-wire, čo ešte zvyšuje efektivitu mild-hybridného systému.
Preč s tlačidlami
Tento odstavec možno nahnevá skalných fanúšikov Mazdy, ale podľa predstaviteľov značky to boli práve zákazníci a trh, ktorí si pýtali zmenu. Ide o ovládanie auta a koncepciu interiéru. Kvalita a spracovanie materiálov, ako aj čistý remeselný dizajn zostali. Pribudlo dokonca náladové osvetlenie. Avšak zmizli takmer všetky fyzické ovládače. Otočný ovládač je preč, ako aj väčšina tlačidiel. Miesto toho je tu v základe až 12,9 palcový displej. Vo výbave Homura dokona až 15,6-palcový. Z volantu a dokonca aj karosérie zmizli logá značky a nahradil ich nápis MAZDA.
Jediné logo je v maske chladiča. Na môj osobný vkus sú tieto čistky až príliš brutálne. Samotní dizajnéri nie sú presvedčení o estetickosti veľkého displeja, ale vraj trh si ho pýtal. Ku cti mu slúži fakt, že infotainment beží na platforme Android Automotive, čo je takmer overený recept na úspech. Tešiť sa môžete aj na AI v podobe Google Gemini. Pred vodičom je potom už známejší a pekne spracovaný displej s uhlopriečkou 10,25 palca. Poteší veľký head-up displej. Celkový dojem z ovládania si samozrejme utvoríme až po tom, čo si Mazdu CX-5 vyskúšame na vlastnej koži.
Na záver informácie o cene: Mazda CX-5 sa má v Nemecku predávať za cenu od 35 tisíc eur, čo je veľmi príjemná cena vzhľadom na bohatú základnú výbavu auta.
TEST Mazda CX-30 Nagisa: Takto sa robí facelift po japonsky!

Juraj Hrivnák
Vždy som túžil pracovať s autami a tento sen sa mi splnil v tej najdokonalejšej podobe. A nevyužil som ho len na to, aby som sa mohol voziť po meste. Chcel som autám rozumieť a vedieť ich čo najlepšie ovládať. Tak som si ako prvé auto kúpil staré BMW 328i. Po rokoch úprav (auta aj šoféra 🙂 ) som s ním na Slovakia Ringu už naháňal oveľa novšie a silnejšie autá. Vždy ma fascinovala jazda na hrane a tak na okruhu trávim čo najviac času. Či už pre zábavu, alebo občas ako inštruktor. Autá nehodnotím len podľa infotainmentu a objemu kufra, ale najmä podľa charakteru, techniky a jazdných vlastností. Obľúbené autá? Toyota GT86, Mazda MX-5, BMW M3 a Porsche 911 GT3.