Málo svietiš, zle vidíš alebo ako správne svietiť?

Správne osvetlenie vozidiel, najmä počas jesenných a zimných mesiacov, vedie k výraznému zvýšeniu bezpečnosti účastníkov cestnej premávky. Preto by sa každá bezpečná cesta mala začať nielen čistými sklami auta, ale aj čistými svetlometmi a v prípade potreby správnymi vodičskými okuliarmi s rovnako čistými sklami – a samozrejme kontrolou všetkých svetiel.
Vydané  Text: 

V rámci hesla „Vidieť a byť videný“ vždy pred jazdou skontrolujeme funkčnosť svetlometov, a to nielen čelných svetiel a smeroviek, ale aj zadných a brzdových svetiel. Táto kontrola by sa mala stať jedným z pravidelných rituálov pred cestou. Svetlomety si tiež nechávame pravidelne, minimálne raz ročne, odborne nastaviť a skontrolovať v servise. * **Optimálne nastavené svetlomety** by mali vrhať maximum svetla **40 metrov pred vozidlo**. * Jasne definovaný svetelný kužeľ by potom mal sústrediť svetlo 75 až 100 metrov pred vozidlom, kde ho vodič najviac potrebuje, aby videl prekážky. * **Celkový dosvit** do vzdialenosti až 200 m alebo viac je **optimálny**. Len ak máte **správne nastavené svetlomety**, môžete včas rozpoznať prekážky na ceste, nebezpečenstvo alebo neobvyklé dopravné situácie. Správne osvetlenie vám tiež umožní jasne vidieť dopravné značky, cyklistov a chodcov a umožní včas a bezpečne reagovať. Vodiči by si mali rovnako často kontrolovať aj zrak – buď u očného lekára, alebo u optometristu. Ďalšie dôležité pravidlo: **kupujte kvalitné a správne autožiarovky** do svetlometov a **vymieňajte ich vždy v pároch**. To znamená, že ak jedna žiarovka prestane fungovať, automaticky vymeníme žiarovku v druhom svetlometu. Je veľmi pravdepodobné, že druhá žiarovka čoskoro prestane fungovať tiež. Okrem toho žiarovky počas svojej životnosti postupne strácajú na intenzite a blednú. Aby obe žiarovky svietili rovnako jasne, musíme ich vymeniť. Preto sa odporúča mať so sebou aj náhradný pár vhodných autožiaroviek. To isté platí pre výbojky, ale v tomto prípade sa odporúča nechať ich vymeniť v servise. Auto s jedným funkčným svetlom môže v tme vyzerať ako motocykel. V rámci každoročnej kampane Vidieť a byť videný môžu vodiči v súčasnosti využiť jesennú ponuku na nákup kvalitných žiaroviek Osram za zvýhodnenú cenu od polovice októbra do polovice novembra ([www.osram.sk/am](https://www.osram.sk/am)).
A nezabúdajme, že **počas jazdy je povinné mať zapnuté svetlá**! Svetlomety sa však nezapínajú automaticky na všetkých vozidlách, preto je dobré vždy pred jazdou skontrolovať, či sú svetlomety zapnuté. Okrem toho väčšina vozidiel s automatickým denným svietením má zapnuté len predné svetlá, zadná časť vozidla nie je osvetlená. Vďaka tomu je vozidlo **doslova neviditeľné zo zadného pohľadu**, napr. v silnom daždi alebo hmle!




Erik Stríž je motoristický novinár, redaktor denníka Autoviny.sk a redaktor časopisu auto motor a šport. Pripravuje témy, aktuality a testy automobilov. Zvýšenú pozornosť venuje legislatíve súvisiacej s dopravou a bezpečnosti.

Zaujíma vás riešenie dopravného problému alebo pre nás máte tip na článok? Napíšte na tip@motoristickynovinar.sk





Pokračujte na ďalší príspevok »



SERVIS / PORADŇA

Ak predávate jazdené auto, legálne môžete zvýšiť cenu o stovky eur

  • Na trhu sa nachádzajú tisíce a tisíce jazdených áut, každé z nich súťaží o pozornosť potenciálnych kupujúcich.

     Najlepšie preto je, keď sa odlišujú kompletnou servisnou históriou, čo najlepšou technickou kondíciou a čistotou. Niekoľko realistických tipov, ako zvýšiť hodnotu jazdeného auta a na čo dbať, aby sa zbytočne neznižovala.
  • AUTO ROKA SLOVENSKO

    Finále Auto Roka Slovensko sa blíži. Odborná porota už odovzdala svoje hlasy

  • Nová nezávislá súťažná anketa je zastrešená odbornou porotou zloženou z motoristických novinárov, influencerov a odbornej verejnosti.

     V nedeľu, 14. marca prebehli v areáli Slovakia ringu spoločné testovacie jazdy. Väčšina poroty svoje hlasy udelila priamo na mieste, absentujúci členovia budú hlasovať individuálnou formou.  Pokračuje tiež hlasovanie v internetovej ankete Auto Roka Slovensko – Hlas Verejnosti.
  • Autopriemysel / Čínske automobilky

    Riaditeľ BMW prekvapil: Čína nie je hrozbou, clá na elektromobily nezvyšujte

  • Európski výrobcovia áut sa obávajú, že by Čína reagovala na európske clá rovnako. Pre BMW je Čína najväčším trhom a ostatné automobilky takisto preferujú zachovanie voľného trhu.

     Zatiaľ čo pre BMW a Mercedes nemusí byť Čína problémom, Stellantis a Renault nové lacné značky ohrozujú. 
  • Prvá jazda

    Prvý test nového VW Tiguan 1.5 eTSI: Je na mieste hovoriť o revolúcii?

  • Každý marketingový špecialista sa hrozí zadania, že má vytvoriť kampaň na produkt „pre každého“. Lenže Tiguan takým produktom je a zdá sa, že výrobca našiel recept na to, ako ho spraviť naozaj dobre.

     Nová generácia je síce podstatne drahšia ako predchodca, ale aj lepšie vybavená už v základnej výbave. Prikladáme aj slovenské ceny.