Poznáte najväčší elektromobil na svete? Jazdí takmer zadarmo!

Prevádzkovateľ kameňolomu vo Švajčiarku uskutočnil veľmi zaujímavý projekt. Obrovský sklápač Komatsu HD 605-7 dal prestavať na elektromobil. Zoznámte sa s najväčším elektromobilom na svete.
Vydané  Text: 
Spoločnosť **Kuhn Schweitz** z vozidla vymontovala spaľovací motor s objemom 23,1 dmᶾ a obrovské nádrže na palivo. A namiesto nich namontovala elektromotory s maximálnym výkonom **982** a **120 kW** (1 335, respektíve 163 k). O zásobu energie sa stará akumulátor s kapacitou **600 kWh**. Pre zaujímavosť **akumulátor váži 4 tony**, celé vozidlo 45 ton a dokáže uviezť náklad s hmotnosťou až 65 ton. Určite vás napadlo, že keď firma tohto obra pripojí na nabíjačku, zhasnú dedinky v okolí. Nie, firma išla pri úprave auta oveľa ďalej. Vozidlo vybavila rekuperáciou, čo v praxi znamená, že si takmer všetku potrebnú energiu dokáže „vyrobiť“ počas jazdy. ### Pri jazde z kopca rekuperuje Do kopca auto jazdí prázdne a z kopca plne naložené. Podľa údajov firmy Kuhn vozidlo za deň najazdí 20 jázd, počas ktorých vďaka rekuperácii vyprodukuje 200 kWh elektrickej energie. Málo? Za rok je to pozoruhodných 77 MWh! Nová technológia prevádzkovateľovi ušetrí 70 až 80 tisíc litrov nafty ročne, významná úspora je však v oblasti zaťaženia životného prostredia. Toto auto za rok nevyprodukuje až 196 000 ton CO₂. Čísla sú samozrejme pozoruhodné, no oveľa zaujímavejšie sa ukážu až vtedy, keď ich prepočítate na klasické osobné auto. [GALLERY id=30407] ### Porovnanie v spotrebe Do modelového príkladu použime model Škoda Karoq 1.6 TDI DSG (85 kW/115 k) s priemernou spotrebou 5,3 litra nafty na 100 kilometrov. Na naftu, ktorú elektrický sklápač nespotreboval, by naše auto absolvovalo priam neuveriteľných 1 320 754 až 1 509 434 kilometrov. Pri priemernou ročnom kilometrovom nájazde 20 000 kilometrov to predstavuje spotrebu približne 66 až 75 automobilov Škoda Karoq 1.6 TDI DSG. ### Porovnanie v emisiách Podľa informácie firmy je úspora v nevyprodukovaných emisiách 196 000 ton CO₂. Poďme si to porovnať s autom Škoda Karoq 1.6 TDI DSG (85 kW/115 k), ktoré pri priemernej spotrebe 5,3 litra nafty na 100 kilometrov vyprodukuje 139 gramov CO₂ na kilometer. Jednoduchý prepočet ukazuje, že na usporené emisie by naše vzorové auto najazdilo 1 410 071 942 kilometrov. Je to strašné číslo, tak trocha si ho rozmeňme. Pri priemernom kilometrovom nájazde 20 000 kilometrov takéto množstvo emisií vyprodukuje 70 504 automobilov Škoda Kamiq 1.6 TDI DSG. ### Budú inšpiráciou? Švajčiarska firma ukazuje, že k zásadnému zníženiu emisií CO₂ možno prispieť aj v oblastiach, ktorým sa ekológovia a politici zatiaľ píliš nevenujú. Zostáva nám veriť, že sa týmto projektom inšpirujú aj iné prepravné firmy.




Erik Stríž je motoristický novinár, redaktor denníka Autoviny.sk a redaktor časopisu auto motor a šport. Pripravuje témy, aktuality a testy automobilov. Zvýšenú pozornosť venuje legislatíve súvisiacej s dopravou a bezpečnosti.

Zaujíma vás riešenie dopravného problému alebo pre nás máte tip na článok? Napíšte na tip@motoristickynovinar.sk





Pokračujte na ďalší príspevok »