Magazín

Sú samojazdiace autá nebezpečné? Počet nehôd a úmrtí a doterajší vývoj technológie v kocke

Očami autonómnych áut

Aj keď je ťažké povedať, kedy sa autonómne autá stanú súčasťou nášho každodenného života, majú už za sebou fascinujúcu históriu, ktorá sa neustále dopĺňa aktuálnymi štatistikami.

Koncept autonómnych áut vznikol už v 30. rokoch 20. storočia

Už v roku 1939 predstavilo General Motors prvé autonómne auto v histórii. Išlo o elektrické vozidlo riadené elektromagnetickým poľom generovaným z kovových klinov vsadených do cesty. O necelých 20 rokov neskôr vyrobilo GM vozidlo s prednými senzormi, ktoré detekovali prúdenie elektriny z drôtu v ceste.

Stal sa realitou v roku 1994

Nemecký vedec Ernst Dickamnns je považovaný za vynálezcu autonómneho auta. V roku 1986 začal s testami Mercedesu, do ktorého nainštaloval počítačový systém a senzory. Do roku 1994 vyrobil dva Mercedesy 500 SEL, v ktorých počítačový systém manipuloval s volantom, plynovým a brzdiacim pedálom.

Waymo bolo zo začiatku tajomstvom Google

Hlavou projektu bol Sebastian Thrun, ktorý viedol robotický tím zo Stanfordovej univerzity v tajnosti od roku 2009. Až o pár rokov od začiatku projektu Google odhalil, že jeho autonómne autá najazdili viac ako 483-tisíc kilometrov s počítačovou kontrolou bez akejkoľvek nehody.

Autá od Waymo najazdili najviac autonómnych kilometrov

V roku 2014 Waymo predstavilo prototyp úplne autonómneho auta bez volantu a plynového aj brzdiaceho pedálu. Jeho Alphabet Robot autá najazdili dokopy 13 miliónov kilometrov na verejných cestách. Okrem toho má Waymo najazdených 11 miliárd kilometrov v simulácii používajúcej údaje zo skutočných ciest.

Jeho najväčší konkurent Uber najazdil na amerických cestách “iba” päť miliónov kilometrov.

Pridali sa k nemu hlavní výrobcovia automobilov

Bolo len otázkou času, kedy začnú na autonómnej technológii pracovať vedúci svetoví výrobcovia áut, ako General Motors, Ford, Mercedes-Benz či BMW.

Elon Musk prisľúbil plne autonómne autá Tesla do konca tohto roka a budúci rok sľubuje robo-taxi služby. GM rovnako sľubovalo autonómne autá do konca tohto roka, ale už teraz je jasné, že sa mu tento cieľ naplniť nepodarí. Dlho sa tiež hovorí o Apple, ktoré pracuje na svojom vlastnom autopilotovi, budúcnosť jeho projektu je však neistá.

Doteraz bolo zaznamenaných päť smrteľných nehôd

Azda najzásadnejšou otázkou pri autonómnych autách je otázka bezpečnosti a zodpovednosti za nehody.** Prvá smrteľná nehoda na autonómnom aute** sa stala na Floride, kedy autopilot na Tesle Model S nebol schopný včas zabrzdiť, keď mu nákladný automobil s prívesom vošiel do cesty. Vodič Tesly vtedy zomrel. O život prišli aj ďalší traja vodiči autonómnych áut, ktorí zanedbali svoju povinnosť dohliadať na jazdu aj napriek zapnutému autopilotovi.

Doteraz bola zaznamenaná iba jedna smrteľná nehoda, pri ktorej zomrel chodec. Zrazilo ho vozidlo Uberu v Arizone, v ktorom bol záložný vodič, ale počas jazdy sledoval obrazovku mobilného telefónu. Po tomto incidente vývojár pozastavil testy autonómnych áut a keď sa k nim vrátil, prijal rozsiahle opatrenia na zabránenie podobných incidentov.

Doteraz bolo zaznamenaných 13 vážnych nehôd

Tesla Model S bola súčasťou niekoľkých autonehôd, kedy bol na nej zapnutý autopilot. Významný podiel viny však na nehodách niesli aj šoféri.

Obyvatelia San Francisca, v ktorom sú autá so samojazdiacou technológiou bežné, vyjadrili svoje obavy o bezpečnosť, keďže sa v ich blízkosti testujú autonómne autá. Treba však zároveň dodať, že za nehodami v drvivej väčšine (vyše 99,9 percenta) stoja vodiči ostatných áut, ktoré autonómne vôbec nie sú.

Automatické systémy môžu zmeniť trh s poisteniami

Aj keď plne autonómne autá stále nie sú dostupné pre bežného zákazníka, na trhu sa objavuje čoraz viac áut s automatickým riadením. S príchodom plne autonómnych áut bude musieť prísť aj k zmenám v poistení, kde sa predpokladá, že časť zodpovednosti za nehodu bude niesť aj výrobca vozidla.

Prijatie zákazníkmi je stále nedostatočné

USA sú považované za vedúci trh v oblasti autonómnych áut, avšak podľa prieskumu až 71 percent Američanov odpovedalo, že by nechceli jazdiť na úplne autonómnom aute. Vedia si však predstaviť autonómne autá s nízkou rýchlosťou, napríklad pri prevoze na letisku.

Výsledky testujúcich jázd sa rapídne zlepšujú

Minulý rok museli šoféri Waymo prevziať kontrolu nad vozidlom v priemere každých 17 731 kilometrov, čo je dvojnásobná vzdialenosť oproti predchádzajúcemu roku. Autonómne automobily sa teda neustále zlepšujú a ich technológie napredujú doslova míľovými krokmi. Nie je preto nereálne očakávať, že v nasledujúcom desaťročí budeme svedkami ich rozsiahlej expanzie aj na Slovensku.

Prečítajte si aj:


Volvo ukázalo svoje prvé sériové samojazdiace auto, je ním XC90 so špeciálnou výbavou

Erik Stríž


KIA nalieva peniaze do autonómnych áut: čo môžeme v budúcnosti očakávať?

Redakcia (s)


Toyota oficiálne púšta na európske cesty samojazdiace autá. Kde ich stretnete?

Redakcia (s)


Mercedesu a Boschu autority schválili prvé úplne autonómne parkovanie

Redakcia (s)