Sú samojazdiace autá nebezpečné? Počet nehôd a úmrtí a doterajší vývoj technológie v kocke

Svet autonómnych áut je zaujímavý sám o sebe, avšak keď spoznáte aj čo je za ním, budete ešte viac „ohúrení“.
Vydané  Text: 
Aj keď je ťažké povedať, kedy sa autonómne autá stanú súčasťou nášho každodenného života, majú už za sebou fascinujúcu históriu, ktorá sa neustále dopĺňa aktuálnymi štatistikami. ### Koncept autonómnych áut vznikol už v 30. rokoch 20. storočia Už v roku 1939 predstavilo General Motors prvé autonómne auto v histórii. Išlo o elektrické vozidlo riadené elektromagnetickým poľom generovaným z kovových klinov vsadených do cesty. O necelých 20 rokov neskôr vyrobilo GM vozidlo s prednými senzormi, ktoré detekovali prúdenie elektriny z drôtu v ceste. ### Stal sa realitou v roku 1994 Nemecký vedec Ernst Dickamnns je považovaný za vynálezcu autonómneho auta. V roku 1986 začal s testami Mercedesu, do ktorého nainštaloval počítačový systém a senzory. Do roku 1994 vyrobil dva Mercedesy 500 SEL, v ktorých počítačový systém manipuloval s volantom, plynovým a brzdiacim pedálom. ### Waymo bolo zo začiatku tajomstvom Google Hlavou projektu bol Sebastian Thrun, ktorý viedol robotický tím zo Stanfordovej univerzity v tajnosti od roku 2009. Až o pár rokov od začiatku projektu Google odhalil, že jeho autonómne autá najazdili viac ako 483-tisíc kilometrov s počítačovou kontrolou **bez akejkoľvek nehody**. ### Autá od Waymo najazdili najviac autonómnych kilometrov V roku 2014 Waymo predstavilo prototyp úplne autonómneho auta bez volantu a plynového aj brzdiaceho pedálu. Jeho Alphabet Robot autá najazdili dokopy **13 miliónov kilometrov na verejných cestách**. Okrem toho má Waymo najazdených **11 miliárd kilometrov v simulácii** používajúcej údaje zo skutočných ciest. Jeho najväčší konkurent Uber najazdil na amerických cestách “iba” päť miliónov kilometrov. ### Pridali sa k nemu hlavní výrobcovia automobilov Bolo len otázkou času, kedy začnú na autonómnej technológii pracovať vedúci svetoví výrobcovia áut, ako General Motors, Ford, Mercedes-Benz či BMW. Elon Musk prisľúbil plne autonómne autá Tesla do konca tohto roka a budúci rok sľubuje robo-taxi služby. GM rovnako sľubovalo autonómne autá do konca tohto roka, ale už teraz je jasné, že sa mu tento cieľ naplniť nepodarí. Dlho sa tiež hovorí o Apple, ktoré pracuje na svojom vlastnom autopilotovi, budúcnosť jeho projektu je však neistá. ### Doteraz bolo zaznamenaných päť smrteľných nehôd Azda najzásadnejšou otázkou pri autonómnych autách je otázka bezpečnosti a zodpovednosti za nehody.** Prvá smrteľná nehoda na autonómnom aute** sa stala na Floride, kedy autopilot na Tesle Model S nebol schopný včas zabrzdiť, keď mu nákladný automobil s prívesom vošiel do cesty. Vodič Tesly vtedy zomrel. O život prišli aj ďalší traja vodiči autonómnych áut, ktorí zanedbali svoju povinnosť dohliadať na jazdu aj napriek zapnutému autopilotovi. Doteraz bola zaznamenaná iba **jedna smrteľná nehoda, pri ktorej zomrel chodec**. Zrazilo ho vozidlo Uberu v Arizone, v ktorom bol záložný vodič, ale počas jazdy sledoval obrazovku mobilného telefónu. Po tomto incidente vývojár pozastavil testy autonómnych áut a keď sa k nim vrátil, prijal rozsiahle opatrenia na zabránenie podobných incidentov. ### Doteraz bolo zaznamenaných 13 vážnych nehôd Tesla Model S bola súčasťou niekoľkých autonehôd, kedy bol na nej zapnutý autopilot. Významný podiel viny však na nehodách niesli aj šoféri. Obyvatelia San Francisca, v ktorom sú autá so samojazdiacou technológiou bežné, vyjadrili svoje obavy o bezpečnosť, keďže sa v ich blízkosti testujú autonómne autá. Treba však zároveň dodať, že za nehodami v drvivej väčšine (vyše 99,9 percenta) stoja vodiči ostatných áut, ktoré autonómne vôbec nie sú. ### Automatické systémy môžu zmeniť trh s poisteniami Aj keď plne autonómne autá stále nie sú dostupné pre bežného zákazníka, na trhu sa objavuje čoraz viac áut s automatickým riadením. S príchodom plne autonómnych áut bude musieť prísť aj k zmenám v poistení, kde sa predpokladá, že časť **zodpovednosti za nehodu bude niesť aj výrobca vozidla**. ### Prijatie zákazníkmi je stále nedostatočné USA sú považované za vedúci trh v oblasti autonómnych áut, avšak podľa prieskumu až 71 percent Američanov odpovedalo, že by nechceli jazdiť na úplne autonómnom aute. Vedia si však predstaviť autonómne autá s nízkou rýchlosťou, napríklad pri prevoze na letisku. ### Výsledky testujúcich jázd sa rapídne zlepšujú Minulý rok museli šoféri Waymo prevziať kontrolu nad vozidlom v priemere každých 17 731 kilometrov, čo je dvojnásobná vzdialenosť oproti predchádzajúcemu roku. Autonómne automobily sa teda neustále zlepšujú a ich technológie napredujú doslova míľovými krokmi. Nie je preto nereálne očakávať, že v nasledujúcom desaťročí budeme svedkami ich rozsiahlej expanzie aj na Slovensku.

Mercedesu a Boschu autority schválili prvé úplne autonómne parkovanie

Významný technologický a historický míľnik poukazuje na to, že doba autonómnych áut naozaj klope na dvere.




Erik Stríž je motoristický novinár, redaktor denníka Autoviny.sk a redaktor časopisu auto motor a šport. Pripravuje témy, aktuality a testy automobilov. Zvýšenú pozornosť venuje legislatíve súvisiacej s dopravou a bezpečnosti.

Zaujíma vás riešenie dopravného problému alebo pre nás máte tip na článok? Napíšte na tip@motoristickynovinar.sk





Pokračujte na ďalší príspevok »



Predstavujeme AUDI Q6 e-tron: Technologický skok

  • Toto nie je vylepšenie, ani evolúcia. Audi Q6 e-tron predstavuje úplne novú generáciu elektromobilov Audi.

     Nová platforma, nový dizajn, nové technológie, nové riešenia. Také významné, že budú základnými stavebnými kameňmi pre Audi ešte na mnoho ďalších rokov.  Model Q6 e-tron je priekopníkom, ktorý prináša tieto riešenia ako úplne prvý.
  • SERVIS

    Inovatívny rad legálnych žiaroviek OSRAM NIGHT BREAKER® LED W5W je dostupný už aj na Slovensku

  • ams OSRAM, svetový líder v oblasti optických riešení, rozšíril rodinu na Slovensku legálnych LED žiaroviek OSRAM NIGHT BREAKER® LED o žiarovku W5W.

     Osvedčenie Ministerstva dopravy SR o vnútroštátnom typovom schválení komponentu je aktuálne udelené pre náhradné LED svetelné zdroje typu: H1-LED, H4-LED, H7-LED, H7-LED (24 V), a novo aj pre W5W-LED.