Mercedesu a Boschu autority schválili prvé úplne autonómne parkovanie

Významný technologický a historický míľnik poukazuje na to, že doba autonómnych áut naozaj klope na dvere.
Vydané  Text: 
Tam, kde ostatní iba snívajú a hovoria o víziách blízkej budúcnosti, značky Mercedes-Benz a Bosch dostali povolenie používať svoje úplne autonómny parkovací systém aj v praxi. Zatiaľ iba v Nemecku v parkovacom dome Múzea Mercedes-Benz v Stuttgarte, ale aj tak sa jedná o významný historický a technologický míľnik. Prečo? Čítajte ďalej v našom článku. Bosch je dlhodobý strategický dodávateľ rôznorodých technológií pre široké spektrum priemyselných odvetví. Produkty tejto spoločnosti nájdete nielen v pracovných kufríkoch profesionálnych majstrov a stavebníkov, ale aj v automobiloch, elektrických bicykloch, v skladoch, na cestách, mnohí chodíme servisovať svoje vozidlá do prevádzok práve tejto značky. V prípade tejto spolupráce s automobilkou Mercedes-Benz je Bosch dodávateľom infraštruktúry, Daimler dodal technológiu pre vozidlá. Výsledkom spolupráce gigantov je celosvetovo **prvá úradne povolená plnoautomatizovaná parkovacia funkcia bez zásahu vodiča** pre každodennú prevádzku úrovne 4 (SAE Level 4).
Infraštruktúru dodala značka Bosch, o technológiu v aute sa postaral koncern Damler. Zdroj fotografie: BOSCH
### Komplikované schvaľovanie má svoj význam Aby bolo možné toto automatizované parkovanie používať, musel celý systém od Boschu a Daimleru prejsť posudzovaním organizáciou TÜV Porýnsko a výnimku pre používanie schválilo predsedníctvo krajského správneho úradu v Stuttgarte v spolupráci s krajinským ministerstvom dopravy Badenska-Württemberska. Zdá sa vám to príliš komplikované? To je iba dobre, pretože vývoj plne automatizovaných riešení pre osobnú dopravu musí byť pod nezávislým drobnohľadom, aby bola garantovaná bezpečnosť a spoľahlivosť. A takúto garanciu teraz automatizované parkovanie od Boschu a Daimleru má, i keď stále v relatívne obmedzených podmienkach parkovacieho domu múzea. Počíta však s tým, že sa v budúcnosti rozšíri do sveta mimo areálu múzea. ### Úžasný výsledok len po štyroch rokoch vývoja Bosch a Daimler započali spoločný vývoj plnoautomatizovaného parkovania bez zásahu vodiča ešte v roku 2015 a iba o dva roky neskôr predstavili funkciu **Automated Valet Parking**. Od roku 2018 sa táto technológia predvádzala návštevníkom múzea, avšak za prítomnosti vyškoleného pracovníka Mercedesu.
V Múzeu Mercedes-Benz sa nachádza aj upozornenie, že sa v priestore môžu pohybovať vozidlá bez vodiča. Zdroj fotografie: BOSCH
Po novom už pri parkovacom procese nebude musieť byť prítomný človek. Automobil, ktorý sa práve nachádza v automatickom režime, informuje svoje okolie prostredníctvom tyrkysových svetelných efektov. Tieto efekty si pred časom stanovil Daimler za východiskový pri komunikácii autonómnych vozidel s okolím. Jedná sa o jednoznačný signál, vďaka ktorému každý intuitívne zistí, že auto nemá vodiča. ### Smartfóny na ovládanie áut Zaujímavosťou je, že celý proces automatického parkovania sa spúšťa nie ovládačmi vo vozidle, ale prostredníctvom smartfónu. Dáva to logiku, pretože takúto funkciu budú vodiči využívať ako funkciu komfortu, teda až po opustení vozidla.
Príkaz na spustenie automatického parkovania vodič zadáva prostredníctvom svojho smartfónu. Zdroj fotografie: BOSCH
V minulosti Mercedes-Benz predviedol, ako funguje ovládanie vozidla prostredníctvom smartfónu – vodič musel neustále interagovať s dotykovým displejom telefónu, aby malo auto neustále informácie o tom, že vodič na neho dohliada. Novinka od Daimleru a Boschu však výrazne posúva hranice ďalej – vodič už iba na displej telefónu potvrdí funkciu parkovania a auto si samé nájde parkovacie mesto, samé zaparkuje a zabráni neoprávnenému vstupu. Následne sa vie z parkovacieho boxu dostať na miesto, ktoré bude najpohodlnejšie jeho majiteľovi-vodičovi. Kedy sa technológia dostane do komerčnej ponuky automobilky, v súčasnosti nie je známe.
**Zdroje informácií a fotografií**:
[Bosch](https://www.bosch-press.sk/pressportal/cz/sk/press-release-27584.html), [Daimler](https://media.daimler.sk/mercedes-benz/osobne/2019/svetova-premiera-spolocnosti-bosch-a-daimler-ziskali-schvalenie-pre-plnoautomatizovane-parkovanie-bez-ludskeho-dohladu#article)




Erik Stríž je motoristický novinár, redaktor denníka Autoviny.sk a redaktor časopisu auto motor a šport. Pripravuje témy, aktuality a testy automobilov. Zvýšenú pozornosť venuje legislatíve súvisiacej s dopravou a bezpečnosti.

Zaujíma vás riešenie dopravného problému alebo pre nás máte tip na článok? Napíšte na tip@motoristickynovinar.sk





Pokračujte na ďalší príspevok »



Servis

Štatistika porúch ADAC 2024: Ktoré jazdené autá sú najviac a najmenej spoľahlivé? Majú elektromobily menej porúch?

  • Ktorý jednoduchý komponent najčastejšie paralyzuje autá? Štatistika porúch od ADAC je analýza zahŕňajúca 156 modelových radov vozidiel.

     Nová štatistika poruchovosti ADAC ukazuje nielen to, ktoré autá sa v roku 2023 kazili najčastejšie, ale aj to, či sú skutočne elektromobily spoľahlivejšie. 
  • Rozhovor

    Milovník áut Craig Ramsay o autách, šoférovaní a hokeji: Ako si užil vlajkovú loď Škoda Superb?

  • Craig Ramsay, tréner našej hokejovej reprezentácie, mal ako jeden z prvých na Slovensku možnosť na týždeň otestovať úplne nový model Škoda Superb.

     V exkluzívnom rozhovore pre Škoda Storyboard prezradil, ako sa mu jazdilo, akým je šoférom, čo pre neho znamená svet áut a čo vlastne poháňa prvého muža našej hokejovej reprezentácie? Samozrejme, podelil sa aj o to, ako vidí šance na prípadný úspech jeho zverencov na blížiacich sa hokejových majstrovstvách sveta.