Idete autom do Chorvátska? Prinášame vám sprievodcu jazdením v Chorvátsku!

Chorvátsko je obľúbená turistická destinácia Slovákov práve preto, že je ľahko dostupná autom. Ponúkame vám preto zopár praktických informácií a tipov, aby ste sa čo najlepšie zorientovali na chorvátskych cestách.
Vydané  Text: 

**Čo sa v tomto článku dočítate**: * **Sprievodca jazdením autom po Chorvátsku**; * **aké sú max. povolené rýchlosti v Chorvátsku**; * **ktoré cesty sú spoplatnené**; * **akí sú domáci chorvátski vodiči**; * **ako je v Chorvátsku (ne)tolerovaný alkohol za volantom**; * **aké sú pokuty za najčastejšie priestupky**; * **na čo si dať na cestách pozor**.
### Cesty a diaľnice Šoférovanie v Chorvátsku si nevyžaduje žiadne špeciálne znalosti, zručnosti a vedomosti. Od roku 1991, kedy sa stalo Chorvátsko samostatnou krajinou, sa vybudovala pomerne dobrá infraštruktúra s novými diaľnicami. Aj dopravné značenie je prehľadné a mali by ste sa podľa neho ľahko zorientovať na základe skúseností zo Slovenska. **Diaľnice spájajú najnavštevovanejšie mestá ako Záhreb, Pula, Rijeka, Zadar a Split** pozdĺž pobrežia.
### Cesta do Dubrovníka Hlavným dopravným ťahom na juh je **diaľnica do Dubrovníka**, ktorá je však vo výstavbe – po diaľnici A1 sa ale dostanete do mesta Ploce, ktoré je vzdialené 100 km od Dubrovníka. Táto diaľnica bola dokončená v roku 2011, je teda pomerne nová a moderná a vďaka nej sa ľahko dostanete do celej Dalmácie. Ak chcete pokračovať ďalej do Dubrovníka, **pôjdete po ceste D8**, ktorá je iba dvojprúdová. Na niektorých úsekoch sú dva pruhy v jednom smere a jeden pruh v opačnom. Nevýhodou je tiež silný vietor, keďže idete popri pobreží, na niektorých úsekoch si dajte pozor na vysoké útesy a nespornou nevýhodou je, že **cesta prechádza cez viacero dedín**, kde je obmedzená rýchlosť, čo značne predlžuje jazdu. Cestou na juh si môžete zvoliť aj iné cesty, napríklad D1 prechádza vnútrozemím cez Plitvické jazerá a neskôr sa napája na D8. D8, teda Jadranská magistrála, je pobrežná cesta, ktorá spája mestá Rijeka a Dubrovnik. **Je to jedna z najkrajších ciest** s výhľadom na scenériu krajiny a radi ju využívajú aj motorkári. ### Poplatky za cesty To, ktorú cestu si zvolíte, závisí aj od vášho rozpočtu a času. **Systém spoplatnenia ciest v Chorvátsku je veľmi jednoduchý**. Predtým, ako vojdete na diaľnicu, vezmete si z automatu lístok na mýto. Keď z diaľnice vychádzate, preukážete sa daným lístkom a **zaplatíte za trasu, ktorú ste prešli**. Suma, ktorú máte zaplatiť, sa ukáže na displeji, ale operátori väčšinou hovoria aj po anglicky, ak by bol nejaký problém. **Platiť môžete buď v hotovosti v kunách alebo eurách alebo kartou**. Cena mýta je rôzna podľa veľkosti vozidla, autá sú v kategórií I. Aktuálne sadzobníky cien podľa vašej zvolenej trasy si môžete pozrieť na stránke [hac.hr/en/toll-rates/pricelist](http://hac.hr/en/toll-rates/pricelist). Iné cesty ako diaľnice nie sú spoplatnené.
### Pokuty v Chorvátsku * **Pokuta za alkohol za volantom**: od 95 € vyššie (tolerancia je 0,5 promile, ak nie ste účastníkom nehody) * **Prekročenie max. povolenej rýchlosti** o 20 km/h: od 65 € * **Prekročenie max. povolenej rýchlosti** o 50 km/h: od 400 € * **Prejdenie cez červenú na semafore**: od 270 € * **Pokuta za nepripútanie sa bezpečnostným pásom** (vpredu i vzadu!): 65 € * **Parkovanie v zákaze parkovania/státia/zastavenia**: od 40 € * **Telefonovanie za volantom**: od 65 € ### Cestovanie v mestách a na dedinách Ak sa rozhodnete **počas upršaného dňa** prejsť si niektoré z najznámejších miest autom, pravdepodobne to oľutujete. Doprava je počas sezóny v mestách ako Záhreb, Rijeka a Split veľmi hustá. Odporúčame využiť teda **radšej verejnú dopravu**, ktorá je pomerne prehľadná a dostupná alebo sa vydať na potulky mestom pešo, keď je lepšie počasie. Eventuálne využite ponuku všadeprítomných stánkov so skútrami na prenájom. Stojí to zopár eur a benzín vychádza lacno. Šoférovanie v dedinách je pohodlné, pretože cesty sú v dobrom stave. Naraziť však môžete aj na úzke, točivé a neosvetlené cestičky, na ktorých chýba stredová čiara. Keďže Chorvátsko je krajina bohatá na lesy a pohoria, pozor si dávajte aj na divé zvieratá ako zajace, jelene či líšky, ktoré vám môžu nečakane vbehnúť do cesty.
### Vodiči v Chorvátsku Počas leta tu môžete stretnúť dva typy vodičov – **miestnych** a **turistov**. Pri oboch treba zbystriť pozornosť. Hoci je ťažké zovšeobecňovať, **Chorváti sú pomerne temperamentní vodiči**, jazdia rýchlo, predbiehajú, trúbia a nadávajú, ak im niekto prekáža v ceste a spomaľuje ich. Trúbením však aj zdravia svojich známych, ktorých stretnú na ceste. Naopak turisti často hľadajú cestu a sú nepredvídateľní, často prudko odbáčajú s neskoro zapnutými smerovkami. Najmä, keď si neskoro všimnú nejakú značku označujúcu smer ich cieľa alebo niečo, čo je zaujímavé a chcú sa tam ísť pozrieť.
### Užitočné informácie * **Rýchlostné limity**: mesto 50 km/h, medzimesto 90 km/h, diaľnica 130 km/h. * Počas leta sa vyhýbajte šoférovaniu cez víkendy, kedy sú najhoršie zápchy. * **Tolerancia alkoholu** je 0,5 promile, **ale pozor! To platí, iba ak nie ste účastníkom nehody**. Ak ste účastníkom nehody, tolerancia alkoholu je nulová. * **Chorvátsky autoklub (HAK) poskytuje asistenciu na cestách** v prípade potreby. Majú aj cudzojazyčných operátorov. Číslo na nich je 987. Stiahnuť si tiež môžete ich bezplatnú aplikáciu s detailnými dopravnými informáciami, aktuálnymi podmienkami na cestách, informáciami o počasí, zábermi z webkamier a veľa iných informácií. * Dopravné správy v chorvátštine, angličtine a nemčine si môžete naladiť na frekvencii HRT2 (98,5 MHz) rovnako ako aj iné správy. * Ak cestujete na ostrov, informujte sa vopred o dostupnosti čerpacích staníc, ktorých je tam menej. ### Najlepšia rada na záver Pri ceste autom do zahraničia investuje tých zopár desiatok eur a zaplaťte si poistenie. Na Slovensku takéto poistenie ponúkajú poisťovne i asitenčné spoločnosti, v prípade potreby za vami prídu, prípadne zaplatia dočasné ubytovanie, náhradné vozidlo a podobne.

PORADŇA: Chystáte sa do Chorvátska autom? Toto by ste mali vedieť!

Do obľúbenej dovolenkovej destinácie sme sa tentokrát vybrali priamo z Košíc. Keďže sme sa chceli vyhnúť vysokým teplotám a premávke, Slovensko sme opustili v neskorých nočných hodinách. Za Košicami sme využili rýchlostnú cestu, ktorá vedie priamo k hraničnému priechodu. Ide o krátky spoplatnený úsek, pokiaľ však nemáte diaľničnú známku, odporúčame vám využiť starú cestu cez obec Kechnec.... Prečítať celé

Zdroje:
https://www.frankaboutcroatia.com/driving-in-croatia/
https://www.visit-croatia.co.uk/travelling-around-croatia/driving-in-croatia/




Erik Stríž je motoristický novinár, redaktor denníka Autoviny.sk a redaktor časopisu auto motor a šport. Pripravuje témy, aktuality a testy automobilov. Zvýšenú pozornosť venuje legislatíve súvisiacej s dopravou a bezpečnosti.

Zaujíma vás riešenie dopravného problému alebo pre nás máte tip na článok? Napíšte na tip@motoristickynovinar.sk





Pokračujte na ďalší príspevok »



SERVIS / PORADŇA

Ak predávate jazdené auto, legálne môžete zvýšiť cenu o stovky eur

  • Na trhu sa nachádzajú tisíce a tisíce jazdených áut, každé z nich súťaží o pozornosť potenciálnych kupujúcich.

     Najlepšie preto je, keď sa odlišujú kompletnou servisnou históriou, čo najlepšou technickou kondíciou a čistotou. Niekoľko realistických tipov, ako zvýšiť hodnotu jazdeného auta a na čo dbať, aby sa zbytočne neznižovala.
  • AUTO ROKA SLOVENSKO

    Finále Auto Roka Slovensko sa blíži. Odborná porota už odovzdala svoje hlasy

  • Nová nezávislá súťažná anketa je zastrešená odbornou porotou zloženou z motoristických novinárov, influencerov a odbornej verejnosti.

     V nedeľu, 14. marca prebehli v areáli Slovakia ringu spoločné testovacie jazdy. Väčšina poroty svoje hlasy udelila priamo na mieste, absentujúci členovia budú hlasovať individuálnou formou.  Pokračuje tiež hlasovanie v internetovej ankete Auto Roka Slovensko – Hlas Verejnosti.
  • Autopriemysel / Čínske automobilky

    Riaditeľ BMW prekvapil: Čína nie je hrozbou, clá na elektromobily nezvyšujte

  • Európski výrobcovia áut sa obávajú, že by Čína reagovala na európske clá rovnako. Pre BMW je Čína najväčším trhom a ostatné automobilky takisto preferujú zachovanie voľného trhu.

     Zatiaľ čo pre BMW a Mercedes nemusí byť Čína problémom, Stellantis a Renault nové lacné značky ohrozujú. 
  • Prvá jazda

    Prvý test nového VW Tiguan 1.5 eTSI: Je na mieste hovoriť o revolúcii?

  • Každý marketingový špecialista sa hrozí zadania, že má vytvoriť kampaň na produkt „pre každého“. Lenže Tiguan takým produktom je a zdá sa, že výrobca našiel recept na to, ako ho spraviť naozaj dobre.

     Nová generácia je síce podstatne drahšia ako predchodca, ale aj lepšie vybavená už v základnej výbave. Prikladáme aj slovenské ceny.