Skryté nebezpečenstvo airbagu? Odhalili dôležité informácie pre týchto motoristov

Nie každý si uvedomuje, v čom spočíva eventuálne nebezpečenstvo airbagu a za akých okolností môže byť jeho aktivácia žiaľ aj nebezpečná.

Týka sa to najmä vybraných skupín ľudí.
Vydané  Text: 

Airbag ako pomocník, ktorý môže aj uškodiť

Patrí medzi najvýznamnejšie bezpečnostné inovácie v histórii automobilizmu. Už viac ako 40 rokov zachraňuje životy a zabraňuje vážnym zraneniam. Kedy však naopak hrozí nebezpečenstvo airbagu?

Pri nehode vystrelí obrovskou rýchlosťou zhruba až 260 km/h. Nafúkne sa vďaka horúcemu plynu s teplotou vyše 1 000 stupňov Celzia. Jeho úlohou je chrániť vodiča a posádku, aj keď neraz spôsobí modriny, odreniny alebo dokonca zlomeniny nosa. Odborníci pripúšťajú, že takéto zranenia nie sú výnimočné, naopak skôr bežné. Mnohí sa pýtajú, ako je to v prípade ľudí, ktorí nosia okuliare, napríklad dioptrické.

Hrozí nebezpečenstvo airbagu kvôli okuliarom?

Stručná odpoveď je nie. Výskumy technologického centra Allianz, ktoré sa viac ako 50 rokov zaoberá bezpečnosťou v doprave, ukazujú, že ľudia s okuliarmi nie sú pri aktivácii airbagu vo vyššom riziku. Okuliare zostávajú väčšinou nepoškodené – iba výnimočne dôjde k prasknutiu skiel. Moderné plastové šošovky sú navyše pevnejšie než tradičné sklá. To znižuje nebezpečenstvo airbagu pre ľudí s okuliarmi.

Najčastejším dôsledkom po aktivácii býva klasicky len stopa na koreni nosa. Zatiaľ čo pre nositeľov okuliarov airbag nepredstavuje veľké riziko, situácia je iná v prípade fajčiarov. Ak airbag vystrelí v momente, keď vodič či jeho spolujazdec fajčí, hrozia vážne popáleniny tváre a vlasovej pokožky. Horúci plyn v kombinácii s otvoreným ohňom môže byť extrémne nebezpečný.

Ako funguje airbag?

V prípade nárazu zaznamenajú senzory auta prudké spomalenie. To spustí detonáciu malej výbušnej náplne. Výsledkom je uvoľnenie horúceho plynu, ktorý nafúkne airbag do 30 milisekúnd. Airbag vyrobený z polyamidu sa vtedy okamžite rozvinie pred pasažierom, absorbuje náraz a následne sa stlačený vzduch vypustí cez malé otvory von.

Myšlienka airbagu vznikla už v roku 1951, keď si ju nechal patentovať nemecký vynálezca Walter Linderer. Technológia však bola v tom čase ešte len v plienkach. Až v roku 1981 predstavil Mercedes prvýkrát airbag vo svojom modeli triedy S, konkrétne v kombinácii s predpínačom bezpečnostného pásu. Ako bezpečnostný prvok bol vtedy airbag dostupný iba za príplatok.

Dnes už vieme, že význam airbagov je nepopierateľný. Ako potenciálny záchranca života však môže za istých okolností spôsobiť aj zranenie – na pozore by sa mali mať napríklad určite fajčiari, pri ktorých nebezpečenstvo airbagu skutočne hrozí.