Aktualita

Elektrické superšporty majú problém, záujem o ne je mizerný. Prečo?

Elektromobilita to v dnešnej dobe nemá úplne ľahké. Dokonca aj elektrické superautá čelia čoraz väčším problémom.

Vydané  Text: 

Jedným z týchto „problémov“ je aj Hyundai Ioniq 5 N. Tento výkonný hatchback ponúka také parametre, ktoré boli ešte nedávno výsadou superdrahých áut. Zrýchlenie z nuly na sto za 3,4 sekundy a výkon 641 koní dnes dostanete za menej ako 70-tisíc eur. To zásadne mení pravidlá hry.

Kým v minulosti sa rýchlosť a výkon spájali s vysokou cenou, pri elektromobiloch tieto hranice miznú. Výrobcovia už nemôžu predávať každé zvýšenie výkonu ako niečo exkluzívne. Elektromotory sú schopné poskytnúť okamžitý krútiaci moment a obrovskú dynamiku aj pri štandardných bežných modeloch, ktoré stoja zlomok ceny dnešných superáut.

Zákazníci, ktorí si kupovali tieto superluxusné vozidlá, nehľadali len výkon. Chceli niečo, čo nemá každý. Dnes však elektromobil s výkonom 600 koní nie je raritou. Nájdete ho u Tesly, Kie, BMW, Mercedesu ale aj mnohých ďalších. A to je problém. Elektrické autá sú navyše tiché, chýba im zvuk, vibrácie a vôňa benzínu. To všetko boli prvky, ktoré vytvárali emóciu a zážitok, niečo, čo sa u niekoho nedá nahradiť len rýchlosťou.

Elektromobilita to v dnešnej dobe nemá úplne ľahké. Dokonca aj elektrické superautá čelia čoraz väčším problémom.

Aj samotní výrobcovia luxusných značiek priznávajú, že predávať elektrické superautá je čoraz ťažšie. Rimac, Koenigsegg či Pagani tvrdia, že ich zákazníci o čisto elektrické modely nemajú až taký záujem, ako možno očakávali. A ani sa im nemožno čudovať. Elektromobilita síce posúva technické hranice, no zároveň berie to, čo robilo tieto autá výnimočnými.

Elektromobilita to v dnešnej dobe nemá úplne ľahké. Dokonca aj elektrické superautá čelia čoraz väčším problémom.

Na druhej strane stojí fakt, že niektorí proste nepotrebujú pútať pozornosť všetkých naokolo hlukom a auto si kúpili naozaj pre seba, nie pre svoje kolie. V budúcnosti už preto možno nebude cena auta určovaná výkonom, ale dojazdom, kvalitou softvéru alebo značkou. Supervýkon sa stane bežnou vecou. Výrobcovia superáut tak budú musieť nájsť nové dôvody, prečo by si ich mal niekto vôbec kupovať. A nie všetci túto zmenu ustoja.

Chcete spoľahlivú jazdenku s automatom? Týchto 5 prevodoviek je stávkou na istotu