Test
TEST XPENG G6 Performance: Tento Číňan ukázal, ako má vyzerať európsky elektromobil
XPeng G6 vstupuje na európsky trh s cenovou stratégiou, ktorá je rovnako priamočiara ako jeho dizajn. Suma, ktorá začína na prijateľnej úrovni a dosahuje svoju maximálnu hodnotu pri nami testovanej špičkovej verzii AWD Performance, je veľmi podobná cenovému spektru jeho hlavného rivala – Tesly Model Y. Zároveň sa pohybuje o niečo nižšie než napríklad pri európskych konkurentoch, ako je Volkswagen ID.4, s ktorým má G6 isté platformové a segmentové podobnosti. Tieto cenové posuny naznačujú, že XPeng si je vedomý svojej pozície a prichádza s úmyslom bojovať o zákazníka nielen technológiami, ale aj atraktívnym pomerom úžitkovej hodnoty a investície.
Spoločnosť sídli v Guangzhou a od svojho založenia sa špecializuje na progresívne riešenia mobility. S výrobou automobilov začali v roku 2014 a v súčasnosti ponúkajú v Európe tri modely: náš testovaný G6, väčšie SUV G9 a elegantný, vysokovýkonný sedan P7. Európsky trh riadia efektívne z Amsterdamu, kde majú umiestnené svoje sídlo aj centrum pre náhradné diely. To je dôležitý logistický detail, ktorý buduje dôveru európskych zákazníkov.
Niet mu čo vytknúť (takmer)
G6 je jedným z prvých modelov, ktoré si našli cestu na európske cesty, a má k tomu dobrý technický predpoklad. Je postavený na platforme vyvinutej špeciálne pre elektrické vozidlá (žiadne kompromisy z konverzie spaľovacích modelov!) a čo je kľúčové pre rýchle nabíjanie a vysokú efektivitu – disponuje modernou 800-voltovou architektúrou. Toto je detail, ktorý G6 stavia na špičku technického pokroku a jasne ho odlišuje od mnohých konkurentov v triede.
XPeng G6 prichádza s jasne definovanou ponukou troch verzií. Dve z nich sú s pohonom zadnej nápravy a jedným motorom. Vrcholom ponuky je práve verzia Performance s pohonom všetkých kolies, ktorá zdieľa batériu s kapacitou 88 kWh a dosahuje kolosálny výkon 476 koní. Vďaka tomuto výkonu sa dojazd mierne znižuje, ale stále je veľmi slušný – až 550 km.
Pokiaľ ide o vonkajšie rozmery, G6 sa striktne drží proporcií triedy. Meria 4,75 metra na dĺžku, 1,92 metra na šírku a 1,65 metra na výšku. Tieto rozmery sú prakticky identické s rozmermi jeho najväčšieho rivala, Tesly Model Y. Ani esteticky sa G6 nevzdáva trendu a má mierne kupéovú siluetu, ktorú dotvára panoramatická strecha, nízka predná časť, zaoblené podbehy kolies a minimalistické charakteristické línie, vrátane integrovaných kľučiek dverí. Nami testované 20-palcové kolesá boli obuté do pneumatík Michelin Pilot Sport, čo už samo o sebe naznačuje, že výrobca to myslí s jazdnými vlastnosťami vážne.
Dizajn vyniká najmä vpredu, kde boli nainštalované extrémne úzke LED denné svetlá a delené hlavné svetlomety. Zadná časť je zaoblená a hoci uznávam, že estetika je subjektívna, mne osobne silueta zadku s tými zaoblenými líniami mierne pripomína Porsche Macan, hoci, samozrejme, s jasnými čínskymi odlišnosťami. Medzi pekné dizajnové detaily, ktoré potešia aj technika, patria bezrámové dvere a podbehy kolies definované čiernym obložením, ktoré však vôbec nevyčnieva z karosérie. To je dôležitý detail, pretože zvyšuje efektivitu a znižuje odpor vzduchu – je to funkčný a zároveň elegantný prístup. Skrátka, je to elektromobil, ktorý na seba zbytočne nekričí extravagantnými tvarmi, ale ani nevyvoláva žiadne odmietnutie. Je to moderný a decentný kúsok, ktorý sa nenápadne, no sebaisto, zaradí do európskej premávky. Teda, ak si vyberiete hocijakú inú farbu, len nie oranžovú. Potom auto kričí o pozornosť aj v tme.
Interiér XPengu G6 sa nesie v duchu odvážneho minimalizmu
Prístrojová doska má veľmi málo rušivých prvkov, čo sa, priznajme si, do istej miery inšpirovalo dizajnom, ktorý pred rokmi uviedla Tesla. V podstate sa celá interakcia s vozidlom odohráva prostredníctvom 15-palcovej centrálnej digitálnej obrazovky a 10-palcového prístrojového panela priamo pred vodičom. A prakticky nič viac.
Táto filozofia „všetko cez dotyk“ znamená, že úplne všetko sa ovláda prostredníctvom centrálnej obrazovky – od aktivácie svetiel a nastavenia spätných zrkadiel až po klimatizáciu. Hoci takéto riešenie môže byť pre niektorých vodičov spočiatku menšou výzvou, aspoň základné funkcie sa dajú ovládať aj tlačidlami na volante, čo platí aj pre rádio a základnú reguláciu teploty – čo považujem za rozumný kompromis medzi futurizmom a bezpečnosťou.
Centrálna obrazovka je prehľadná a inteligentne rozdelená. Ponúka dva panely s ponukami, pričom jeden sa aktivuje zhora a druhý zdola. Spodný panel slúži na rýchle ovládanie najčastejšie používaných funkcií, ako je telefón, rádio, navigácia a integrácia Apple CarPlay alebo Android Auto – na rozdiel od Tesly tu XPeng necháva zákazníkom na výber, čo je príjemné plus.
Digitálny prístrojový panel je naopak veľmi dobre konfigurovateľný, čo oceňujem. Stačí stlačiť obe tlačidlá na volante súčasne a môžete si prispôsobiť zobrazené informácie presne podľa svojich predstáv. Zaujímavým a dôležitým bezpečnostným prvkom je, že tento prístrojový panel zobrazuje vozidlá pred vami a okolo vás v reálnom čase. Akoby ste mali po ruke neustále aktualizovanú digitálnu mapu svojho okolia. Podobne na centrálnej obrazovke môžete napríklad vidieť, či sa v blízkosti auta niekto nachádza, keď stojíte – čo dobre poslúži pri parkovaní a vystupovaní v mestskej džungli.
Napriek minimalistickému dizajnu nezabudli ani na praktickú stredovú konzolu, ktorá je nečakane premyslená. Obsahuje dva držiaky na poháre, a čo je vítaný detail, dve bezdrôtové nabíjacie podložky s aktívnym chladením – konečne sa telefón pri dlhšom nabíjaní neprehrieva! Okrem toho je tu aj hlboký a objemný odkladací priestor. Volič prevodových stupňov je umiestnený za volantom, čo je riešenie, ktoré pripomína typický štýl Mercedes-Benz a efektívne uvoľňuje priestor na stredovej konzole.
Samotný volant ma ale prinútil k zamysleniu. Je síce vybavený len dvoma malými kolieskami – ktoré sú našťastie intuitívne a slúžia na ovládanie kúrenia/klimatizácie a hlasitosti audia – no jeho hranatý tvar a, úprimne, pocit v rukách, je diskutabilný. Podľa môjho názoru sa s ním trochu nepríjemne manipuluje, akoby sa nevedel rozhodnúť, či má byť športovo ostrý alebo komfortne zaoblený.
Čo sa týka polohy vodiča, stále vidím priestor na zlepšenie. Sedadlo je síce elektricky nastaviteľné a vďaka pamäti si môžete svoje obľúbené nastavenie uložiť (systém sa vás dokonca pri každej zmene sám promptne opýta, či si želáte nové nastavenie uložiť, čo je milé), avšak výhľad do strán a dozadu je obmedzený. Klesajúca línia strechy a tučné zadné stĺpiky, typické pre kupé-SUV, si vyberajú svoju daň. Našťastie, rozsiahle kamerové a senzorové systémy túto optickú nevýhodu do značnej miery kompenzujú.
Na druhej strane, sedadlá sú samé o sebe veľmi pohodlné a po ceste na otočku do Prahy ma veľmi potešili. Navyše sú vpredu vybavené vyhrievaním aj chladením, čo už vnímam ako luxusnú pridanú hodnotu. Vnútorné časti dverí sú tiež dobre spracované. Všade, kam si opriete lakeť, nájdete mäkký a príjemný materiál, zatiaľ čo ostatné plasty pôsobia kvalitným dojmom. Ako vrchol skvelej výbavy a skutočný koncert pre uši, nemôžem nespomenúť audiosystém X-opera. S výkonom 960 W a celkovým počtom 18 reproduktorov znie naozaj výborne, a to bez akýchkoľvek prehnaných superlatív. Je to jeden z tých momentov, kedy XPeng jasne ukazuje, že v segmente nešetrí.
Zároveň však musím vytknúť autu to, že nemá klasickú priehradku v palubnej doske pred spolujazdcom. Namiesto toho je tu len otvorená priehradka v spodnej časti stredovej konzoly. Ak teda očakávate, že si do auta schováte dokumenty alebo cennosti mimo zraku, budete musieť byť kreatívni – v G6 ostávajú odložené predmety viditeľné pre každého.
Nastupovanie na zadné sedadlá je vďaka doširoka otvárateľným dverám úplne bezproblémové. Po nasadnutí je pocit priestrannosti okamžitý. Priestor na nohy je vynikajúci – to je zásluha čisto elektrickej platformy. Priestor nad hlavou je dostatočný, aj napriek mierne klesajúcej línii strechy a panoramatickému oknu, a miesta je v skutočnosti dostatok aj pre troch dospelých na kratšie cesty.
Čo sa týka komfortu pre pasažierov vzadu, vo výbave nechýbajú vrecká v operadlách, dva rýchle USB-C porty na nabíjanie a centrálne vetracie otvory. Jedinou drobnosťou je, že teplota vzduchu z týchto otvorov nie je individuálne nastaviteľná a vzduch prúdi podľa nastavení vodiča.. K dispozícii sú aj lakťové opierky s držiakmi na poháre, operadlá zadných sedadiel sú polohovateľné, čo prispieva k väčšiemu pohodliu na dlhých cestách. Je zrejmé, že XPeng myslel na to, aby sa aj vzadu cestovalo naozaj komfortne.
A teraz k batožinovému priestoru, ktorý ma v prípade G6 trochu prekvapil svojimi špecifikami. Vďaka elektricky ovládaným zadným dverám je prístup do kufra jednoduchý a odhalí objem 571 litrov. Hneď pri prvom pohľade som si všimla, že je pozoruhodne široký a hlboký, avšak na môj vkus je skôr krátky a nie veľmi vysoký. Je to opäť daň za tú dynamickú kupé siluetu, s tým človek nič nenarobí.
Pod podlahou sa našťastie nachádza aj malý úložný priestor, ktorý sa ideálne hodí na odloženie nabíjacích káblov alebo iných menších predmetov – aspoň ich nebudete musieť zakaždým vyberať spod batožiny. K dispozícii je aj praktická 12-voltová zásuvka. Čo ma však trochu zamrzelo z pohľadu praktickej mamy, sú absentujúce upevňovacie háky. V takto veľkom SUV by som očakávala možnosť bezpečne upevniť sieť, aby sa nákup nehýbal pri každom dynamickom prejazde zákrutou. Mrzí ma tiež, že nie je k dispozícii žiadny úložný priestor pre pláto – ak ho zložíte, musíte ho niekam v kufri nevhodne umiestniť.
Na druhej strane, moderné technológie v XPengu sú naozaj špičkové. Auto prichádza s vlastnou mobilnou aplikáciou, ktorá poskytuje impozantnú úroveň kontroly nad vozidlom. Pomocou nej môžete na diaľku ovládať rôzne systémy auta vrátane otvárania a zatvárania dverí, okien a, samozrejme, zadných dverí. A čo je už naozaj futuristický detail, auto môžete dokonca diaľkovo riadiť a parkovať v stiesnených priestoroch. V podzemnej garáži v Prahe sa to naozaj zišlo!
Jazdné vlastnosti
XPeng G6 je pozoruhodne stabilný a bezpečný. Samozrejme, nemôžete zabudnúť, že ide o ťažké elektrické vozidlo, ale výkon dvoch elektromotorov to viac než kompenzuje. Testovala som najvýkonnejšiu verziu radu G6, ktorá sa môže pochváliť výkonom 476 koní a brutálnou akceleráciou z 0 na 100 km/h za iba 4,1 sekundy. Na papieri je to závratné zrýchlenie hodné superšportu, avšak v praxi je nástup výkonu zjemnený miernejšou odozvou plynového pedála. Ale za mňa dobre, aspoň auto nie je v každodennej premávke príliš neurotické. Človek si na túto kultivovanú silu rýchlo zvykne.
Táto verzia ponúka obrovskú rezervu výkonu a plynulý prenos energie, spolu s dostatočným krútiacim momentom dostupným okamžite pri akýchkoľvek otáčkach. V praxi to znamená, že s týmto elektromotorom môžete jazdiť buď mimoriadne pokojne a komfortne, alebo, ak si to situácia žiada, veľmi rýchlo a dynamicky. Jednoducho má všetko.
A aké sú dojmy z jazdy vo vysokých rýchlostiach? Vozidlo je veľmi dobre odhlučnené a prejavuje sa to aj pri 140-tke. To je pre elektromobil kľúčové. Cítiť, že auto je veľmi stabilné, čo je zásluha podvozka, ale aj jeho nemalej hmotnosti, ktorá presahuje dve tony. Dobré pneumatiky Michelin Pilot Sport len podčiarkujú pocit veľmi prémiovej jazdy na vysokej úrovni. XPeng G6 sa v tejto disciplíne, kde sa často láme prémiový dojem od bežného, ukázal ako mimoriadne sebaistý partner.
Na horských cestách, priznávam, sú tie dve tony zotrvačnosti citeľné, to nemáte ako obísť. No vďaka pomerne tuhému nastaveniu odpruženia je nakláňanie karosérie v skutočnosti veľmi malé. Vozidlo sa v zákrutách drží sebaisto, je však potrebné povedať, že toto tuhé naladenie má svoj efekt – na veľmi hrboľatých a rozbitých cestách sa odpruženie stáva trochu nepohodlným.
K dispozícii je systém jazdných režimov s rôznymi programami, vrátane Eco (kde vozidlo, samozrejme, jazdí pomalšie a je úspornejšie) a Sport. Pri preklade posledného menovaného sa však prejavila tá povestná „čínsko-anglická alchýmia“ – namiesto Sport Mode sa na displeji objaví len slovensky znejúci „Šport“, čo ma vždy na chvíľu pobavilo. Riadenie je precízne, a v športovom režime sa stáva priamejším a príjemne ťažším, čím ponúka lepšiu spätnú väzbu, nie ako niektorí niektorí francúzski výrobcovia.
Ak sa chcete komfortne pohybovať po meste, toto elektrické auto umožňuje jazdu iba jedným pedálom, čo je ideálne do zhustenej premávky. Manévrovanie s takmer 5 metrov dlhou oranžádou je prekvapivo jednoduché, a to vďaka 360-stupňovým kamerám a automatickému parkovaciemu systému. Ten je ale niekedy zbytočne precitlivený.
Tak napríklad – v kolóne na moste, kde sa tvorila záchranná ulička, som sa s autom systematicky natlačila k zvodidlám, aby som v rámci záchrannej uličky netrčala do stredu. Senzory, ktoré boli mimo tejto situácie skvelým pomocníkom, pípali celý čas. A tým myslím pol hodinu, kým sme reálne išli v kolóne pomalšej ako korytnačka. Tým, že bolo auto priblížené k zvodidlám na menej ako 50 cm, senzory pípali, a pípali, a pípali. Nepomohlo zníženie hlasitosti, ani vypnutie celého systému, auto si to jednoducho vysvetlilo po svojom.
Ďalšia mierna výčitka z mojej strany patrí aj ovládaniu smerových svetiel. Je to trochu nepresné a vyžaduje si to zvyk. Ako bonus, alebo skôr ako futuristický trik, sa pri každej aktivácii smerových svetiel automaticky spustí cúvacia kamera (na príslušnej strane) a jej obraz sa zobrazí na prístrojovej doske. Je to cool a v praxi aj bezpečné pri prechádzaní z pruhu do pruhu.
Launch Control
XPeng G6 ponúka milú kuriozitu, ktorá poteší každého, kto má rád športové čísla. Ako jeden z mála elektromobilov má systém Launch Control. V praxi to znamená, že sa nemusíte trápiť zložitými rituálmi. Stačí stlačiť plynový pedál a auto sa rozbehne s maximálnym dostupným výkonom. Výkon, aspoň v tejto verzii Performance s takmer 500 koňmi, je mimoriadne vysoký – toto SUV zrýchľuje ako čistokrvné športové auto, čo je pri jeho veľkosti vždy ohromujúci zážitok.
Netreba však zabudnúť na to, že s akcelerátorom prichádza aj účet za elektrinu. Ak jazdíte agresívne a udržiavate si svižné tempo, spotreba energie sa môže vyšplhať až na 26 kWh na 100 km. Ak však jazdíte disciplinovane v režime Eco a normálnou rýchlosťou, auto dosahuje priemernú spotrebu okolo 17 kWh na 100 km, čo je vzhľadom na výkon a hmotnosť veľmi dobrý výsledok.
Verdikt
Nový XPeng G6 je skutočne silným a sebaistým konkurentom v segmente D prémiových elektrických vozidiel. Jeho kvalita vyhotovenia a schopnosti sú pozoruhodné, a pre mňa je to jeden z najzaujímavejších prírastkov. Jeho 800-voltová architektúra má obrovský potenciál pre nabíjanie. Na dobitie batérie podporuje terminály s výkonom až 280 kW. Hoci musím s úsmevom poznamenať, že v súčasnosti sú takto výkonné nabíjačky na Slovensku (a v iných častiach Európy) stále skôr vzácnym úkazom, technologická pripravenosť je chvályhodná. Ak už takú nabíjačku nájdete, nabitie z 0 na 80 % kapacity batérie trvá približne len 20 minút, čo je zmena hry pri dlhých cestách.
Stručne povedané, tento XPeng G6 je mimoriadne dobre pripravený konkurovať Tesle Model Y a v mnohých ohľadoch ho dokonca prekonáva. Jeho jedinou nevýhodou je len stále sa vyvíjajúci imidž značky, ktorý mu na ceste za európskym zákazníkom zatiaľ veľmi nepomáha – čas ukáže, ako rýchlo si XPeng získa dôveru. Ani si neviem predstaviť, ako by mohol vyzerať vývoj tohto modelu o pár rokov, ešte viac prispôsobený európskemu trhu. To, čo príde, bude veľmi, veľmi zaujímavé. Už teraz sa teším na nové modely, ktoré prídu, pretože ich hodnoty vyzerajú ešte lepšie!
Technické údaje XPeng G6 AWD Performance
| Kombinovaný výkon |
350 kW (476 k), AWD
|
| Maximálny krútiaci moment |
660 Nm
|
| Elektrický dojazd podľa WLTP | 550 km |
| Maximálna rýchlosť |
200 km/h
|
| Rozmery (dĺžka × šírka × výška) |
4 753 × 1 920 × 1 650 mm
|
| Rázvor |
2 890 mm
|
| Výkon DC nabíjania |
280 kW
|
| Pohotovostná hmotnosť |
2 143 kg
|
| Koeficient odporu vzduchu |
0,272 Cx
|
| Spotreba el. energie |
17,2 kWh/100 km
|
| Objem batožinového priestoru |
571 /1 374 l
|
| Cena testovaného exempláru |
54 990 €
|
TEST Peugeot e-308 SW: Má dojazd, priestor aj štýl – stačí to?
Autá ma sprevádzajú už od detstva – začalo to otcovou garážou a pokračovalo cez testy, rozhovory a nekonečné hodiny strávené za volantom (aj klávesnicou). Dnes som šéfredaktorkou portálu Autoviny.sk a stále si myslím, že najlepší zvuk je ten, ktorý ide spod kapoty. Aj články by mali byť dobré ako niektoré autá – musia mať tempo, rytmus, pointu… a ak zanechajú stopu, o to lepšie. A hoci mám slabosť pre poriadny osemvalec, viem sa nadchnúť aj pre elektromobil. Ale musí byť naozaj dobrý!




























