TEST Škoda Kodiaq Selection 2.0 TDI: Nový kráľ ciest? Minimálne kráľ praktickosti

Škoda Kodiaq je veľké SUV, ktoré sa netvári, že musí byť všetkým pre všetkých – no zvláda toho naozaj dosť.

Vydané  Text: 

Škoda má v SUV segmente už pekne vyšľapaný chodník. Prvý Kodiaq sa objavil v roku 2017, a ak vám odvtedy stihol vyrásť kufor aj počet detských sedačiek v aute, druhá generácia vás pravdepodobne osloví. Najväčší model Kodiaq sa po rokoch dočkal nástupcu – väčšieho, pohodlnejšieho a technicky pokročilejšieho. 

TEST Škoda Kodiaq Selection

Zatiaľ čo Škoda v posledných rokoch rozšírila ponuku čisto elektrických modelov – Enyaq, Enyaq Coupé a čerstvý Elroq nezabúda ani na tých, ktorí ešte nie sú pripravení úplne zveriť svoju mobilitu batériám. Práve preto dostal Kodiaq modernizované spaľovacie pohony, vrátane plug-in hybridu (ako kompromis medzi tradíciou a ekologickým trendom).

TEST Škoda Kodiaq Selection

Kodiaq teda nie je vozidlo, ktoré by sa snažilo šokovať alebo oslniť. Je to SUV, ktoré sa na nič nehrá – a práve preto si ho viete predstaviť ako spoľahlivého partnera na rodinné výlety, každodenné dochádzanie aj nečakané cesty na chatu s preplneným kufrom. A hoci to znie ako klišé, presne to je jeho najväčšia výhoda.

TEST Škoda Kodiaq Selection

Filozofia zostáva: veľa priestoru, rozumne zvolená výbava a pohodlie na každý deň. Lenže tentoraz je všetkého ešte o trochu viac – najmä miesta na dĺžku, kde Kodiaq narástol na 4,76 metra. Na papieri to znie ako drobnosť, no v realite pôsobí Kodiaq dospelejšie. Dizajn mu pomohla dotiahnuť vyššia línia bokov, masívna predná maska a celkovo robustnejší výzor. Nie je to už to milé SUV „na začiatok“, ale sebavedomý parťák, ktorý vie, čo robí.

TEST Škoda Kodiaq Selection

Superb na štyroch

Pod plechmi sa opäť skrýva známa platforma MQB, no v kabíne to pripomína skôr nový Superb. Palubná doska, obrazovky aj celkové rozloženie pôsobí povedome – a to je v tomto prípade výhoda. Škoda sa jednoducho nechala inšpirovať vlastným úspechom.

TEST Škoda Kodiaq Selection

Digitálny prístrojový panel má až 13 palcov, infotainment je prehľadnejší, rýchlejší a po novom obsahuje aj funkciu s umelou inteligenciou. Interiér je citeľne modernejší. A materiály? Bez zbytočnej okázalosti, no stále príjemné. Ak čakáte noblesu vyššej triedy, budete musieť hľadať inde – ale ak hľadáte praktický a premyslený interiér pre rodinu, ste doma.

TEST Škoda Kodiaq Selection

Skutočný „wow efekt“ u mňa prišiel pri kruhových ovládačoch pod centrálnym displejom. Na prvý pohľad sú to klasické ovládače s malou obrazovkou, no ak ich stlačíte, menia funkciu. V jednom momente nastavujete teplotu, o chvíľu kúrenie sedadla a potom opäť niečo iné. Ľavé, pravé a stredné ovládanie je navyše konfigurovateľné, takže si viete systém nastaviť podľa seba. Praktické, zábavné a – našťastie – stále mechanické.

TEST Škoda Kodiaq Selection

Kodiaq nezabudol, pre koho je určený – pre rodiny, ktoré chcú priestor, rozumné technológie a auto, na ktoré sa dá spoľahnúť. Nestavia na efektné triky, ale na kombináciu zdravého rozumu a postupného zlepšovania. A to sa dnes cení. Ak mám porovnať kvalitatívny posun, Kodiaq kráča v stopách modelu Superb – a to myslím ako kompliment. V posledných rokoch Škoda naozaj citeľne posunula latku vyššie. Interiér nového Kodiaqu pôsobí vyzreto, materiály sú na dotyk aj pohľad príjemné a odhlučnenie si zaslúži pochvalu. Pri diaľničnej rýchlosti sa kabína nemení na koncertný sál pre motor a silu vetra – a to sa v tejto kategórii nevidí až tak často.

TEST Škoda Kodiaq Selection

Čo však oceňujem ešte viac než pekné švy a lesklé detaily, je to, že sa v Mladej Boleslavi nezabudlo na praktickosť. Stále tu nájdete množstvo úložných riešení roztrúsených po kabíne – od priehradiek, ktoré objavíte až po pár dňoch používania, až po klasiku v podobe dáždnika vo dverách vodiča.

TEST Škoda Kodiaq Selection

Kufor pre každú situáciu (okrem sťahovania bytu)

Päťmiestna verzia Kodiaqu ponúka kufor s kapacitou 910 litrov – ale len ak rátate objem až po strechu, teda nad roletu, ktorá štandardne zakrýva batožinu. Reálna využiteľná hodnota bude o niečo nižšia, no stále ide o priestor, ktorý uspokojí aj rodiča s dvomi deťmi, kočíkom, nákupom a cyklistickou prilbou navyše.

TEST Škoda Kodiaq Selection

Nakladací otvor je široký a priestor v kufri má logickú geometriu – žiadne divoké výstupky, ktoré by bránili vložiť väčšie predmety. Ak teda nevlastníte bicí aparát alebo výstavu bonsajov, kufor vás pravdepodobne nesklame. A ak predsa len budete niekedy nakladať viac, než ste plánovali, viete, že sa Kodiaq tvári: „to dáme“.

TEST Škoda Kodiaq Selection

Pokiaľ ide o priestor, Škoda opäť dokazuje, že vie myslieť prakticky. Vpredu aj v druhom rade sa sedí komfortne – a čo je pre rodiča možno ešte dôležitejšie, detskú sedačku dáte na svoje miesto bez toho, aby ste si zlomili zápästie. Dvere sa totiž otvárajú do naozaj veľkého uhla. Kto už niekedy bojoval s ISOFIXom v pritesnom priestore, ten vie, že aj takáto „drobnosť“ vie zmeniť náladu dňa.

TEST Škoda Kodiaq Selection

Motorová ponuka? Široká a rozumne zvolená

Pod kapotou nájdeme identickú zostavu ako v Superbe – a to vôbec nie je výčitka. Kodiaq je dostupný s benzínovými mild-hybridmi, dvomi dieselmi a aj ako plug-in hybrid. Všetky verzie majú automatickú DSG prevodovku a môžete si vybrať medzi pohonom predných alebo všetkých kolies. V tejto triede to už beriem ako samozrejmosť, no stále poteší, keď nemusíte hľadať kompromisy medzi výkonom a komfortom.

TEST Škoda Kodiaq Selection

Základ tvorí 1,5 TSI s mild-hybridným systémom a výkonom 150 koní. Ale ak jazdíte častejšie a veľa, logickou voľbou zostáva motorizácia 2.0 TDI. K dispozícii je v dvoch verziách – 150 a 193 koní. Slabšiu máte s predným náhonom, silnejšiu s pohonom 4×4. Pre mňa osobne by to bola dilema medzi cenou a univerzálnosťou. Výkonnejší diesel totiž robí z Kodiaqu auto, ktoré si poradí aj so zasneženou cestou na chatu, ťažším karavanom či len s plne naloženým kufrom v čase, keď všetko ide „na doraz“.

TEST Škoda Kodiaq Selection

Robí presne to, čo od neho chcete

Kodiaq, ktorý som mala k dispozícii, mal pod kapotou 2.0 TDI s výkonom 193 koní. Vozila som sa s ním po meste, po diaľnici aj po nespevnených cestách – hoci priznávam, že tie nespevnené boli asi v lepšom stave ako niektoré mestské výmole. Motor ma príjemne prekvapil. Zaberá ochotne už od nízkych otáčok a v kombinácii so sedemstupňovou automatickou prevodovkou DSG pôsobí vyrovnane a kultivovane.

TEST Škoda Kodiaq Selection

V tomto prípade tak úplne neplatí, že diesel musí byť počuť? Hluk od motora takmer žiadny – ale to je z veľkej časti zásluha výborne odhlučneného interiéru. Kodiaq tu odvádza kus práce, a aj v rýchlostiach, pri ktorých by ste v inom aute už začali zvyšovať hlas, si tu stále môžete pokojne dohovárať detaily víkendového programu.

TEST Škoda Kodiaq Selection

Myslím si ale, že menej náročným šoférom bohato postačí aj výkon 150 koní. Testovaná konfigurácia so silnejším motorm dáva zmysel najmä pre tých, ktorí často jazdia v náročnejšom počasí alebo ťahajú príves či karavan. Nie je to síce žiadna elektrifikovaná voľba, ale funkčne ide o veľmi zrelé riešenie.

TEST Škoda Kodiaq Selection

Spotreba sa počas testu pohybovala okolo 6,5 litra na 100 km, čo považujem za veľmi dobrý výsledok – najmä pri veľkosti a hmotnosti auta. S 55-litrovou nádržou sa bez problémov dostanete cez 800 kilometrov na jedno tankovanie, takže nie ste limitovaný ako pri iných formách pohonu.

TEST Škoda Kodiaq Selection

Ekologická alternatíva? Plug-in hybrid

Ak vám záleží na ekologickom cestovaní v mestách alebo ste pravidelným návštevníkom zón s nízkymi emisiami, môže byť pre vás zaujímavá aj plug-in hybridná verzia. Kodiaq 1.5 TSI iV kombinuje benzínový štvorvalec s elektromotorom a poskytuje kombinovaný výkon 204 koní. Spojený je so šesťstupňovou DSG prevodovkou a pohonom predných kolies. V praxi to znamená, že pokiaľ pravidelne nabíjate a jazdíte najmä v meste, môže ísť o veľmi efektívny spôsob, ako si užívať tichú jazdu bez výfukových plynov – a pritom nemať obavy z dlhších výletov.

TEST Škoda Kodiaq Selection

Verdikt

Kodiaq ostáva najväčším SUV v ponuke značky, no na ceste nepôsobí prehnane ťažkopádne. Jeho proporcie sú stále masívne, ale dizajn prešiel príjemným faceliftom, ktorý vozidlu dodáva elegantnejší (nie, nehovorím luxusnejší) výraz. Pod kapotou sa nachádza slušná paleta motorov – od mild-hybridného benzínu, cez dva klasické diesely 2.0 TDI, až po plug-in hybrid, ktorý vie na elektrinu prejsť viac ako 110 km. A áno, ten posledný podporuje aj rýchlonabíjanie, takže v meste to môže fungovať aj bez výčitiek a zbytočných kompromisov. 

Škoda vie, pre koho toto auto vyrába. Nie je to SUV, ktoré vás ohúri ciferníkom výbavy alebo extravagantným dizajnom – ale ak hľadáte rozumné, priestranné a dobre postavené rodinné auto, dostanete všetko, čo potrebujete. Plus niečo navyše. A hoci sedem miest ostáva skôr núdzovým riešením, ostatné časti auta pôsobia premyslene a dospelo. Ak hľadáte SUV, ktoré sa nehrá na niečo, čím nie je, ale stále toho dokáže veľa, Kodiaq by mal byť na najvyšších priečkach vášho zoznamu.

Kupujete jazdenku? Týchto 5 modelov s naftou by ste mali obísť veľkým oblúkom