Aktualita
Nepekná pravda o brzdovom prachu: Európa zavádza prísne limity, Brembo má riešenie
Brzdový prach sa čoskoro dostane pod kontrolu vďaka norme Euro 7. Brembo predstavuje technológiu Greentell, ktorá zníži emisie až o 90 %.
Vydané Text: Redakcia (sp)
Brzdový prach, ktorý zanecháva na diskoch nevzhľadné šedé usadeniny, nie je len estetickým problémom. Vdychovanie týchto jemných častíc môže mať vážne zdravotné dôsledky aj pre nás ľudí, no pritom sa o ňom hovorí oveľa menej než o emisiách výfukových plynov. Európska únia to však v novej norme Euro 7 zmení. Od budúceho roka bude stanovený limit emisií častíc z bŕzd na 7 mg na kilometer a do roku 2035 sa tento limit zníži na 3 mg/km.
Elektromobily budú mať povolené mierne vyššie emisie, pretože ich regeneratívne brzdenie znamená menšie využívanie klasických brzdových doštičiek. Firma Brembo prišla so zaujímavým riešením s názvom Greentell. Táto technológia využíva Laser Metal Deposition (LMD), čo je spôsob „tlače“ kovu, pri ktorom sa na povrch brzdového kotúča nanáša vrstva špeciálnej zliatiny pomocou laserom nahriatych práškových kovov.
Táto povrchová úprava výrazne znižuje tvorbu prachu, podľa firmy a ich testov až o 90 percent. Navyše znižuje aj opotrebenie kotúča, čo znamená o 20 až 30 percent dlhšiu životnosť oproti bežným liatinovým kotúčom. Pre Greentell bolo potrebné vyvinúť aj nové brzdové doštičky, pretože ich vzájomná interakcia sa líši od štandardných materiálov. Zaujímavým detailom je indikátor opotrebenia vo forme loga Brembo na kotúči. V prípade, keď sa logo stratí, je čas na výmenu kotúčov. Tento prvok pochádza ešte zo závodných bŕzd.
Na rozdiel od tradičných kotúčov s drážkami či dierkami, ktoré znižujú riziko a zlepšujú chladenie, Greentell kotúče majú hladký povrch, čo pomáha znižovať emisie prachu. Moderné materiály navyše eliminujú pôvodné problémy s účinnosťou bŕzd, takže nie je potrebné robiť kompromisy v brzdení.
Greentell je zatiaľ primárne určený pre európsky trh a prémiové autá, no môže sa objaviť aj inde. Súčasne Brembo ponúka podobný produkt aj pre aftermarket s názvom Greenance. Táto technológia je jedným z mnohých dielikov do mozaiky, ktorou automobilky reagujú na prísne environmentálne požiadavky Euro 7, kde nestačí len elektrifikácia pohonu, ale aj dôkladná optimalizácia všetkých častí vozidla.