Skrytá funkcia brzdy mení správanie auta, Slováci často nič netušia
Ručná brzda, ako ju poznáme, odchádza do zabudnutia. Mnohí vodiči nevedia, čo im umožňuje nová doplnková funkcia brzdy.
Vydané Text: Alex
V moderných automobiloch sa klasická ručná brzda pomaly stáva minulosťou. Nahrádza ju elektronická parkovacia brzda. V dnešnej dobe ju často dopĺňa aj praktická funkcia auta s názvom auto hold. Táto funkcia brzdy zvyšuje komfort a bezpečnosť najmä v mestskom prostredí alebo pri jazde v kopcoch.
Zaujíma vás, čo je funkcia auto hold? Mnohí ju poznajú, no viacerí motoristi ešte stále nie – platí to aj pre tých skúsených vodičov, ktorí majú napríklad staršie auto. Auto hold predstavuje rozšírenie elektronickej parkovacej brzdy. Jeho úlohou je zabraňovať nechcenému pohybu vozidla napríklad pri krátkodobom zastavení (napr. na semafore), alebo pri parkovaní. Počas jazdy dokáže systém automaticky aktivovať brzdu a vozidlo zostane stáť na mieste bez toho, aby vodič držal nohu na brzdovom pedáli.
Kedy auto hold pomáha?
Ako funkcia brzdy je obzvlášť užitočný v týchto troch prípadoch: Tým prvým je automatické zabrzdenie pri parkovaní. Pri vypnutí motora sa automaticky aktivuje elektronická parkovacia brzda, čím sa zabezpečí, že auto sa samovoľne nepohne.
Druhým príkladom je zastavenie na semafore alebo v kolóne. Po silnejšom zošliapnutí brzdového pedálu auto hold zabezpečí, že brzda zostane aktívna. Vodič tak môže počas státia uvoľniť nohu z pedálu bez obavy, že by vozidlo začalo cúvať alebo sa naopak nechcene posunulo dopredu. Brzdy sa automaticky uvoľnia, keď vodič stlačí plynový pedál (alebo uvoľní spojku – to platí pri manuálnej prevodovke).
Aj tretí príklad je veľmi dôležitý: Pri rozjazde do kopca zabraňuje systém auto hold samovoľnému pohybu vozidla dozadu. To ocenia najmä začínajúci vodiči. Brzda zostáva krátko aktívna (zbruba 2 až 5 sekúnd) alebo dovtedy, kým motor nedosiahne potrebný krútiaci moment.
Ako funguje moderná funkcia brzdy?
V prvom rade, auto hold vychádza z údajov brzdového systému a senzorov. Po zastavení vozidla si systém zapamätá stlačenie brzdy. Ešte predtým, ako dôjde k nechcenému pohybu auta – napríklad vplyvom gravitačného sklonu vozovky, systém aktivuje brzdy a udrží auto na mieste. V prípade dlhšieho státia sa automaticky zapne elektronická parkovacia brzda.
Auto hold má aj svoje muchy, resp. obmedzenia, na ktoré si treba zvyknúť. Niektorí môžu mať neprirodzený pocit pri rozjazde, no to je čisto osobná preferencia. Medzi špecifiká patrí obmedzená funkčnosť v istých situáciách. Funkcia zvyčajne funguje len pri zapnutom bezpečnostnom páse vodiča a zatvorených dverách. Niektoré značky deaktivujú auto hold pri zaradení spiatočky, aby sa zjednodušilo cúvanie.
Keď to zhrnieme, auto hold je praktická a z hľadiska bezpečnosti užitočná funkcia brzdy, ktorá výrazne zvyšuje komfort pri jazde. Oceníte ju najmä v mestskej premávke alebo v kopcovitom teréne. Zabraňuje nechcenému pohybu vozidla a šetrí pozornosť vodiča, ktorý nemusí neustále držať brzdu. Pri správnom používaní je funkcia spoľahlivým pomocníkom, no je dobré poznať aj jej obmedzenia.
Zdroj: express.co.uk