DOPRAVNÁ PORADŇA | POKUTY

798 eur za prekročenie rýchlosti o 10 km/h máme aj v zákone o cestnej premávke. Pokuta platí na vybraných úsekoch

Pokuta za preťaženie vozidla sa líši podľa toho, či ide o pokutu ukladanú v blokovom konaní alebo dodatočne prostredníctvom adresovania sankcie vlastníkovi vozidla.

Súvislosť s prekročením rýchlosti o 10 km/h sa týka práve merania hmotnosti vozidla a/alebo jazdnej súpravy.
Vydané Text: 

Pre vodičov motorových vozidiel platí predpis, ktorý iba málokedy berú do úvahy. Ide o nosnosť ich vozidiel, ktorá v podstate je rozdielom medzi celkovou hmotnosťou vozidla a pohotovostnou/prevádzkovou hmotnosťou. Každý osobný automobil má predpísané maximálne zaťaženie na každú z náprav, tento údaj motoristi nájdu v osvedčení o evidencii daného vozidla.

Napríklad v Mercedes-Benz EQS 500 4MATIC SUV pripadá na prednú nápravu hmotnosť max. 1465 kg, zatiaľ čo na zadnú 1600 kg – súčet týchto hodnôt dáva celkovú maximálnu hmotnosť vozidla 3095 kg, ktorú motorista nesmie prekročiť. Respektíve, jedna špecifická výnimka tu je, a tou je dovolená hmotnosť celej jazdnej súpravy. Aj hmotnosť prípojného vozidla je pritom definovaná v osvedčení o evidencii na riadkoch O.1 a O.2 – v prípade zmieneného Mercedesu je to 1800 kg pri brzdenom prívese a 750 kg pri nebrzdenom prívese.

Vodiči obyčajne neriešia, či zaťažujú svoje vozidlo v súlade s údajmi uvedenými v osvedčení o evidencii, hoci je pravdou, že užitočnú hmotnosť vozidla spravidla iba málokedy dosiahnu.

Inzercia

Môže sa to stať napríklad vtedy, keď sa vo vozidle prevážajú osoby s vyššou telesnou hmotnosťou – ak je dovolená nosnosť vozidla 400 kg a v aute sedí päť osôb s telesnou hmotnosťou 100 kg, ide o porušenie zákona. K takémuto preťaženiu vozidla alebo zadnej nápravy môže dôjsť aj v prípade, že vodič v kufri preváža stavebný materiál, ktorého hmotnosť si vopred neoveril alebo ju nesprávne odhadol.

Samotný automobil zvyčajne zvládne prevoz nákladu, ktorý po formálnej stránke prevyšuje jeho schopnosti. Z pohľadu zákona však ide o porušenie predpisov, ktoré môže byť v prípade odhalenia sankcionované.

Sadzobník pokút ukladaných v blokovom konaní (verzia platná od 8/2022) uvádza nasledovné pokuty za preťaženie vozidla:

Inzercia

§ 51 Preprava nákladu

ods. 1 Prekročenie najväčšej prípustnej hmotnosti

do 10 % 50 €
nad 10% do 15% 90 €
nad 15% do 20% 170 €
nad 20% do 25% 280 €
nad 25% do 30% 390 €
nad 30% do 35% 500 €
o viac ako 35% 650 €
ods. 2) Nesprávne umiestnenie, rozloženie a nedostatočné upevnenie prepravovaného
nákladu, čím by bola ohrozená bezpečnosť a plynulosť cestnej premávky
50 €

Vyššie sankcie pritom avizuje Zákon o cestnej premávke (§ 139a ods. 9):

do 10 % 99 €
nad 10% do 15% 231 €
nad 15% do 20% 342 €
nad 20% do 25% 450 €
nad 25% do 30% 570 €
nad 30% do 35% 681 €
o viac ako 35% 798 €

Pokuta 798 eur za prekročenie rýchlosti o 10 km/h a súvislosť s hmotnosťou vozidla

Zákon o cestnej premávke č. 8/2009 ďalej zmieňuje aj ďalšiu pokutu ukladanú v súvislosti s hmotnosťou vozidla alebo jazdnej súpravy, hoci nepriamo.

Na mieste, kde prebieha meranie hmotnosti vozidla, je obmedzená rýchlosť meraných vozidiel – ak túto rýchlosť motorista prekročí o 10 km/h alebo viac, je mu v zmysle § 139a ods. 2) uložená pokuta vo výške 798 eur:

Držiteľovi vozidla, ktorý porušil povinnosť podľa § 6a písm. b), orgán Policajného zboru uloží pokutu vo výške 798 eur, ak bola prekročená rýchlosť o viac ako 10 km h-1 v mieste merania hmotnosti podľa § 6a písm. g) označenom dopravnou značkou alebo dopravným zariadením.

Dodajme, že v zmysle § 139 ods. 2)  pokutu možno uložiť do dvoch rokov odo dňa, keď sa orgán príslušný uložiť pokutu dozvedel o porušení povinnosti, najneskôr však do piatich rokov, keď k porušeniu povinnosti došlo. Pokuta je potom splatná do 15 dní odo dňa, keď rozhodnutie o jej uložení nadobudlo právoplatnosť.

Inzercia




Erik Stríž je motoristický novinár, redaktor denníka Autoviny.sk a redaktor časopisu auto motor a šport. Pripravuje témy, aktuality a testy automobilov. Zvýšenú pozornosť venuje legislatíve súvisiacej s dopravou a bezpečnosti.

Zaujíma vás riešenie dopravného problému alebo pre nás máte tip na článok? Napíšte na tip@motoristickynovinar.sk





Pokračujte na ďalší príspevok »



LEGISLATÍVA

Namiesto 3,5 tony má byť nový štandard 1,8 tony. Na jazdu v SUV budete musieť spraviť nový vodičák B+, návrh je už na stole (aktualizované)

  • Nové opatrenia počítajú aj s prísnejším posudzovaním podľa veku vodičov – starší by boli kontrolovaní prísnejšie a do 21 rokov by ste za volant SUV ani nesadli.

     Návrh počíta aj s úpravou maximálnej rýchlosti v EÚ na 130 km/h 
  • ODPORÚČAME

    Už poznáte kartu Jazdí celé Slovensko? Získate s ňou poistenie celej posádky, zľavy na STK, v servisoch, reštauráciách i autoškolách

  • Iba za 25 € ročne získate mimoriadne výhody, ako sú úrazové poistenie vodiča a posádky či zľavy do 20% v autoservisoch.

     Zľavy platia u viac ako 50 zmluvných partnerov ÚAMK a po registrácii v systéme u viac ako 1500 partnerov svetovej siete MyWord. Významnou časťou projektu je humanitárna pomoc - činnosť Detskej dopravnej nadácie, ktorej cieľom je pomáhať sirotám pozostalých, ktorých rodič, alebo rodičia zahynuli pri dopravnej nehode.
  • AUTOPRIEMYSEL

    Nečakaný obrat: Británia odkladá zákaz benzínových a naftových áut po tom, čo automobilky investovali miliardy do vývoja elektromobilov

  • Veľká Británia pôvodne plánovala zakázať predaj nových áut so spaľovacími motormi už za sedem rokov, teraz tento termín posúva.

     Premiér Rishi Sunak (na foto) upresnil aj to, ako to bude s predajom áut po roku 2035. Reakcie značiek KIA, FORD, VW a TOYOTA.
  • AKTUALITY

    Mladí hackeri za dva dni navrhli moderný systém pre vjazd vozidiel do historického centra Bratislavy

  • Podľa mestskej časti Bratislava-Staré Mesto súčasný systém registrácie a povoľovania vjazdu vozidiel do historického centra mesta nevyhovuje.

     Rezort s Campus Cowork zorganizovali hackathon, na ktorom mali mladé talenty aj skúsení IT profesionáli príležitosť navrhnúť riešenia zlepšujúce každodenný život občanov Ministerstvo investícií medzi študentov a IT nadšencov rozdelilo 6 000 eur.
  • MOTORISTICKÝ ŠPORT

    Maco Racing mal vo francúzskom Circuit Paul Ricard druhú najrýchlejšiu Yamahu. Bilancia pretekov Endurance World Championship 2023

  • Slováci opäť ukázali, že napriek menším lokálnym pomerom vedia vďaka talentu a spolupráci ľudí v tíme konkurovať najlepším na svete.

     Vo Francúzsku pritom štartovali z 22. miesta zo 47 zúčastnených tímov z celého sveta.  Bilancia je 6. vo svojej kategórii, 8. celkovo a 3. v nezávislých tímoch.