Objektívna zodpovednosť znamená povinnosť držiteľa vozidla zabezpečiť dodržiavanie vybraných pravidiel cestnej premávky vodičom, ktorému vozidlo zveril.
Za protiprávne konanie spáchané s jeho vozidlom bude totiž zodpovedný práve držiteľ vozidla.
Nové povinnosti držiteľovi vozidla sú platné od 1. júla.
Objektívna zodpovednosť je nástroj štátu, ktorý „núti“ vodičov dodržiavať konkrétne pravidlá cestnej premávky, aby nemohli jazdiť rýchlo, na červenú, zaparkovať kdekoľvek a podobne. Inštitút objektívnej zodpovednosti sa bude viazať na porušenia pravidiel cestnej premávky, ktorých nedodržanie spôsobuje dopravné nehody s následkami na živote a zdraví a súčasne na tie, ktoré je možné zaznamenať technickými prostriedkami. Týmto pravidlom po dobudovaní plne automatizovaného systému sa tiež očakáva pokles následkov dopravných nehôd na živote a zdraví rádovo o 30 až 40 percent.
Výška pokút za jednotlivé správne delikty bude striktne určená, policajný orgán nebude oprávnený uložiť inú pokutu ani prihliadať na žiadne okolnosti alebo osobu páchateľa. Napríklad za prekročenie rýchlosti v obci bude hroziť pokuta 15 až 798 eur, mimo obce 30 až 798 eur.
Za predchádzanie sa udelí 249 eur, porušenie zákazu otáčania alebo cúvania 99 eur. Za prejazd cez železničné priecestie bude hroziť 300 eur, rovnako aj za „stopku“ a prejazd na červenú. Pokutu až do výšky 798 eur bude možné uložiť za prekročenie maximálnej prípustnej hmotnosti vozidla.
Ako motivácia riešiť vec v rámci inštitútu objektívnej zodpovednosti bude držiteľovi vozidla umožnené zaplatiť len 2/3 z celkovej výšky pokuty uloženej v rozkaze, ak tak vykoná do 15 dní odo dňa jeho doručenia. Pokiaľ ju však zaplatí po tejto lehote, musí už uhradiť jej plnú výšku.
Zaplatením pokuty sa celá vec ukončuje, bez akéhokoľvek zápisu do evidencie vodičov. Pokutu nebude možné zaplatiť v hotovosti, iba na príslušný bankový účet. Držiteľ vozidla má tiež možnosť podať voči rozkazu odpor (opravný prostriedok proti rozhodnutiu) a môže uviesť údaje o vodičovi, ktorý pravidlá cestnej premávky porušil. V prípade neúspešného odporu však uhradí aj trovy konania vo výške 30 eur.
Zavedením objektívnej zodpovednosti sa subjektívna zodpovednosť nemení ani neruší. Vodiči budú rovnako ako doteraz kontrolovaní policajtmi, či dodržiavajú pravidlá cestnej premávky. V prípade porušenia zákona budú naďalej riešení podľa priestupkového zákona a nezmeneného sadzobníka pokút. Ak vec nebude možné vybaviť v blokovom konaní, správny orgán ju bude riešiť v správnom konaní tak ako doposiaľ.
Inštitút objektívnej zodpovednosti sa zatiaľ nebude uplatňovať plne automatizovaným spôsobom. Najskôr je potrebné zistiť, či prostriedky, ktoré polícia využíva, vyhovujú na tento účel. Polícia získava a vyhodnocuje dáta, aby bolo možné prípadné nepresnosti odstrániť.
Nejde totiž len o zachytenie vozidla, ktorým bol správny delikt spáchaný. Záznam musí tiež obsahovať čitateľnú tabuľku s evidenčným číslom vozidla a také údaje, ako miesto, dátum a čas spáchaného správneho deliktu. Záznam musí byť použiteľný ako dôkaz, preto sa od systému očakáva čo najnižšia chybovosť.
AKO TO BUDE VYZERAŤ V PRAXI
Keď radar zachytí vozidlo, ktoré napr. prekročí rýchlosť, počítačový program v informačných systémoch podľa evidenčného čísla vyhľadá držiteľa vozidla. Policajný orgán (ak sa nepochybne zistí, že delikt bol spáchaný vozidlom konkrétneho držiteľa) mu za spôsobené porušenie zákona uloží rozkazom pokutu.
Držiteľ môže prijať objektívnu zodpovednosť, uhradiť pokutu a využiť tak všetky už uvedené pozitívne dopady riešenia veci objektívnou zodpovednosťou.
Druhá možnosť je podať proti rozkazu do 15 dní odpor – akúkoľvek námietku. Pokiaľ obsahuje skutočnosti označujúce v požadovanom rozsahu vodiča, ktorý viedol vozidlo držiteľa, vec podozrenia zo spáchania priestupku sa postúpi na rozhodnutie príslušnému okresnému dopravnému inšpektorátu. Konanie sa tak už presúva na vodiča – v rámci vyvodenia subjektívnej zodpovednosti voči nemu mu môže byť uložená pokuta, prípadne aj zákaz činnosti.
Za porušenie pravidiel cestnej premávky budú plne zodpovední aj poslanci či sudcovia. V prípade diplomatov bude skutok odložený, nakoľko sa na nich vzťahuje medzinárodné právo.
ČO V PRÍPADE, AK RADAR PRESNE NEZACHYTÍ EVIDENČNÉ ČÍSLO VOZIDLA, RESP. VYHOTOVÍ NEKVALITNÝ ZÁZNAM CELEJ UDALOSTI?
Policajný orgán udalosť odloží, keďže sa nebude dať preukázať, že skutok bol spáchaný konkrétnym vozidlom.
ČO V PRÍPADE, AK JE DRŽITEĽOM VOZIDLA PRÁVNICKÁ OSOBA?
Objektívna zodpovednosť sa vyvodí voči spoločnosti ako celku (ako držiteľovi vozidla). Kto konkrétne pokutu zaplatí, zostane na internom rozhodnutí firmy. Pokuta nebude v tomto prípade ako odpočítateľná položka základu dane.
ČO V PRÍPADE, AK MÁ DRŽITEĽ VOZIDLO NA LEASING?
Zodpovednosť za spáchanie deliktu nesie jeho držiteľ, čiže nie leasingová spoločnosť, ktorá v najčastejších prípadoch figuruje v evidencii vozidiel ako vlastník vozidla.
Nové emisné limity pre osobné aj nákladné autá nie sú tak prísne ako v pôvodnom návrhu Európskej komisie. Podarilo sa zjednať aj dlhší časový rámec pre zavedenie normy.
Nariadenie napokon schválili aj krajiny, ktoré sa proti nemu spočiatku vyjadrili protest.
Nové opatrenia počítajú aj s prísnejším posudzovaním podľa veku vodičov – starší by boli kontrolovaní prísnejšie a do 21 rokov by ste za volant SUV ani nesadli.
Návrh počíta aj s úpravou maximálnej rýchlosti v EÚ na 130 km/h
Iba za 25 € ročne získate mimoriadne výhody, ako sú úrazové poistenie vodiča a posádky či zľavy do 20% v autoservisoch.
Zľavy platia u viac ako 50 zmluvných partnerov ÚAMK a po registrácii v systéme u viac ako 1500 partnerov svetovej siete MyWord. Významnou časťou projektu je humanitárna pomoc - činnosť Detskej dopravnej nadácie, ktorej cieľom je pomáhať sirotám pozostalých, ktorých rodič, alebo rodičia zahynuli pri dopravnej nehode.
Podľa mestskej časti Bratislava-Staré Mesto súčasný systém registrácie a povoľovania vjazdu vozidiel do historického centra mesta nevyhovuje.
Rezort s Campus Cowork zorganizovali hackathon, na ktorom mali mladé talenty aj skúsení IT profesionáli príležitosť navrhnúť riešenia zlepšujúce každodenný život občanov Ministerstvo investícií medzi študentov a IT nadšencov rozdelilo 6 000 eur.
Slovenské Vysoké Tatry pozná azda každý Slovák. Ak nie z návštev, tak aspoň z cesty okolo týchto majestátnych hôr. My sme sa išli pozrieť ako to vyzerá za ich chrbtom. V poľskom meste Zakopané.
Odomkli sme celý článok z auto motor a šport č. 10/2023