OFICIÁLNE: Európsky parlament schválil koniec predaja spaľovacích áut. Od tohto roku klasické autá v showroomoch neuvidíme

A je to tu! Európsky parlament schválil najtvrdší možný zákon proti klasickým autám. Čoskoro sa už nové nebudú dať kúpiť.

Vydané  Text: 

Mesiace sa to mohlo zdať ako utópia a mnohí nad tým len bezstarostne mávli rukou. Teraz je to však realita. Reč je o oficiálnom rozhodnutí Európskeho parlamentu, ktorý schválil zákaz predaja áut so spaľovacími motormi. Klasickým autám tak už čoskoro hrozí definitívny koniec. Cieľom Európskej únie pritom nie je len ukončenie predaja áut s tradičnými agregátmi, ale taktiež aj ich stiahnutie z ciest.

### Rok 2035 bude kľúčový

**Európsky parlament na svojom utorňajšom rokovaní [oficiálne schválil ukončenie predaja áut s benzínovým alebo naftovým pohonom](https://www.europarl.europa.eu/news/sk/press-room/20230210IPR74715/fit-for-55-nulove-emisie-co2-pre-nove-osobne-automobily-a-dodavky-v-roku-2035)**. Tvrdé nariadenie má nadobudnúť platnosť za 12 rokov, teda **v roku 2035**. Samotnému schváleniu pomerne závažného rozhodnutia predchádzal proces odobrenia zo strany členských krajín Európskej únie. Koniec klasických áut sa v Európskom parlamente podarilo dosiahnuť aj napriek výraznému odporu zo strany konzervatívnych poslancov.

Inzercia

Advertisement

Inzercia

Volkswagen napokon skončí s naftou aj benzínom skôr, potvrdil šéf značky Schäfer

„Robte menej, ale lepšie,“ hovorí Schäfer na margo marže.

**Oponenti novej legislatívy upozorňujú, že európsky priemysel a ani spotrebitelia nie sú aktuálne na takto závažné rozhodnutie pripravení**.

Ako uvádza [TASR](https://www.teraz.sk/ekonomika/ep-schvalil-zakaz-predaja-novych-aut/694468-clanok.html utm_source=teraz&utm_medium=organic&utm_campaign=click&utm_content=.%253Bsearch), prerušenie, respektíve ukončenie výroby áut so spaľovacím motorom môže mať drvivý dopad na státisíce pracovných miest priamo v automobilovom priemysle alebo v prislúchajúcich dodávateľských reťazcoch. **Odporcovia tohto zákona navyše argumentujú, že batérie pre elektrické autá sú dnes vyrábané prevažne mimo Európu, čo dáva konkurencii významnú výhodu**. Mohol by nám hroziť aj tzv. „efekt Havany“ spočívajúci v zaplnení ciest starými autami s vysokými emisiami, nakoľko mnoho spotrebiteľov si nebude môcť dovoliť kúpu drahého elektromobilu.

Inzercia

Inzercia

Inzercia

Inzercia

### Nie len zákaz predaja

**Zástancovia prijatej legislatívy hovoria, že samotný zákon v budúcnosti poskytne výrobcom presne definovaný časový rámec prechodu na výrobu čisto elektrických áut s nulovými lokálnymi emisiami**. Zároveň by malo dôjsť k vypracovaniu akéhosi investičného plánu umožňujúceho priamy boj s konkurenciou z USA a z Číny, ktorá môže mať v niektorých aspektoch elektromobility značný náskok.

Inzercia

Inzercia

Norma EURO7 môže autopriemysel zničiť! Automobilky musia garantovať nízke emisie počas 10 rokov alebo 200-tisíc kilometrov

Nový prezident ACEA Luca de Meo opäť bil na poplach ohľadom emisných noriem Euro 7. Teraz sa k nemu pridal aj podpredseda dozornej rady Mercedes-Benz Group AG, obáva sa o budúcnosť tisícok pracovných miest v Mercedes-Benze.

Samotný zákaz predaja spaľovacích áut však nie je jedinou novinkou schváleného zákona. Druhým, a možno ešte odvážnejším a ťažšie dosiahnuteľným, cieľom je **stiahnutie klasických áut z európskych ciest do roku 2050**. To sa netýka len osobných vozidiel. Do zákazu sú zahrnuté aj ľahké úžitkové autá či dokonca vozidlá s hybridným pohonom.

Inzercia

Inzercia

Inzercia

Inzercia

### Podiel elektromobilov na trhu rastie

**Autá sa v súčasnosti podľa [TASR](https://www.teraz.sk/ekonomika/ep-schvalil-zakaz-predaja-novych-aut/694468-clanok.html?utm_source=teraz&utm_medium=organic&utm_campaign=click&utm_content=.%253Bsearch) podieľajú na produkcii približne 15% skleníkových plynov. V Európskej únii toto číslo dosahuje až 25%**. Už minulý rok sa vyjednávači a Európska komisia dohodli na návrhu zníženia produkcie emisií CO2 v Európe na nulu do roku 2035. Nie každý členský štát EÚ bol s týmto návrhom stotožnený. Napríklad Nemecko vidí problém v potrebe rekvalifikácie významného množstva pracovníkov zapojených do procesu vývoja a výroby áut so spaľovacími motormi. Na kompletný prechod na výrobu čisto elektrických áut však ešte stále zostáva nejaká doba. **Medzitým už dnes majú v Európe elektrické autá zastúpenie približne 12% z celkového množstva predaných vozidiel**. Sú trhy, kde je toto číslo násobne vyššie.

Inzercia

Spaľovacie autá tu už takmer nikto nechce. V škandinávskej krajine elektrické autá výrazne predčili tie klasické.

Nórsky trh opäť ukázal, o aký typ auta tam majú zákazníci najväčší záujem. Tesle sa navyše podarilo niečo, čo už 54 rokov nikto nedokázal.

Zdroje:  AUTOVINY.SK




Momentálne študujem 3. stupeň vysokoškolského štúdia FEI STU. Medzi moje najväčšie záľuby patria moderné technológie a svet automobilizmu. Nebojím sa elektromobility, no taktiež nepohrdnem ani vôňou čerstvého benzínu. Svet sa neustále mení a s tým aj autá, ktoré sú čoraz viac komplexnejšie. Práve túto zmenu budem sledovať s vami! Azda ako každý fanúšik motorizmu, si vždy poriadne oddýchnem pri sledovaní Formula 1.





Pokračujte na ďalší príspevok »



SERVIS / PORADŇA

Ak predávate jazdené auto, legálne môžete zvýšiť cenu o stovky eur

  • Na trhu sa nachádzajú tisíce a tisíce jazdených áut, každé z nich súťaží o pozornosť potenciálnych kupujúcich.

     Najlepšie preto je, keď sa odlišujú kompletnou servisnou históriou, čo najlepšou technickou kondíciou a čistotou. Niekoľko realistických tipov, ako zvýšiť hodnotu jazdeného auta a na čo dbať, aby sa zbytočne neznižovala.
  • AUTO ROKA SLOVENSKO

    Finále Auto Roka Slovensko sa blíži. Odborná porota už odovzdala svoje hlasy

  • Nová nezávislá súťažná anketa je zastrešená odbornou porotou zloženou z motoristických novinárov, influencerov a odbornej verejnosti.

     V nedeľu, 14. marca prebehli v areáli Slovakia ringu spoločné testovacie jazdy. Väčšina poroty svoje hlasy udelila priamo na mieste, absentujúci členovia budú hlasovať individuálnou formou.  Pokračuje tiež hlasovanie v internetovej ankete Auto Roka Slovensko – Hlas Verejnosti.
  • Autopriemysel / Čínske automobilky

    Riaditeľ BMW prekvapil: Čína nie je hrozbou, clá na elektromobily nezvyšujte

  • Európski výrobcovia áut sa obávajú, že by Čína reagovala na európske clá rovnako. Pre BMW je Čína najväčším trhom a ostatné automobilky takisto preferujú zachovanie voľného trhu.

     Zatiaľ čo pre BMW a Mercedes nemusí byť Čína problémom, Stellantis a Renault nové lacné značky ohrozujú. 
  • Prvá jazda

    Prvý test nového VW Tiguan 1.5 eTSI: Je na mieste hovoriť o revolúcii?

  • Každý marketingový špecialista sa hrozí zadania, že má vytvoriť kampaň na produkt „pre každého“. Lenže Tiguan takým produktom je a zdá sa, že výrobca našiel recept na to, ako ho spraviť naozaj dobre.

     Nová generácia je síce podstatne drahšia ako predchodca, ale aj lepšie vybavená už v základnej výbave. Prikladáme aj slovenské ceny.