OFICIÁLNE: Európsky parlament schválil koniec predaja spaľovacích áut. Od tohto roku klasické autá v showroomoch neuvidíme

A je to tu! Európsky parlament schválil najtvrdší možný zákon proti klasickým autám. Čoskoro sa už nové nebudú dať kúpiť.

Vydané  Text: 

Mesiace sa to mohlo zdať ako utópia a mnohí nad tým len bezstarostne mávli rukou. Teraz je to však realita. Reč je o oficiálnom rozhodnutí Európskeho parlamentu, ktorý schválil zákaz predaja áut so spaľovacími motormi. Klasickým autám tak už čoskoro hrozí definitívny koniec. Cieľom Európskej únie pritom nie je len ukončenie predaja áut s tradičnými agregátmi, ale taktiež aj ich stiahnutie z ciest.

### Rok 2035 bude kľúčový

**Európsky parlament na svojom utorňajšom rokovaní [oficiálne schválil ukončenie predaja áut s benzínovým alebo naftovým pohonom](https://www.europarl.europa.eu/news/sk/press-room/20230210IPR74715/fit-for-55-nulove-emisie-co2-pre-nove-osobne-automobily-a-dodavky-v-roku-2035)**. Tvrdé nariadenie má nadobudnúť platnosť za 12 rokov, teda **v roku 2035**. Samotnému schváleniu pomerne závažného rozhodnutia predchádzal proces odobrenia zo strany členských krajín Európskej únie. Koniec klasických áut sa v Európskom parlamente podarilo dosiahnuť aj napriek výraznému odporu zo strany konzervatívnych poslancov.

Volkswagen napokon skončí s naftou aj benzínom skôr, potvrdil šéf značky Schäfer

„Robte menej, ale lepšie,“ hovorí Schäfer na margo marže.

**Oponenti novej legislatívy upozorňujú, že európsky priemysel a ani spotrebitelia nie sú aktuálne na takto závažné rozhodnutie pripravení**.

Ako uvádza [TASR](https://www.teraz.sk/ekonomika/ep-schvalil-zakaz-predaja-novych-aut/694468-clanok.html utm_source=teraz&utm_medium=organic&utm_campaign=click&utm_content=.%253Bsearch), prerušenie, respektíve ukončenie výroby áut so spaľovacím motorom môže mať drvivý dopad na státisíce pracovných miest priamo v automobilovom priemysle alebo v prislúchajúcich dodávateľských reťazcoch. **Odporcovia tohto zákona navyše argumentujú, že batérie pre elektrické autá sú dnes vyrábané prevažne mimo Európu, čo dáva konkurencii významnú výhodu**. Mohol by nám hroziť aj tzv. „efekt Havany“ spočívajúci v zaplnení ciest starými autami s vysokými emisiami, nakoľko mnoho spotrebiteľov si nebude môcť dovoliť kúpu drahého elektromobilu.

### Nie len zákaz predaja

**Zástancovia prijatej legislatívy hovoria, že samotný zákon v budúcnosti poskytne výrobcom presne definovaný časový rámec prechodu na výrobu čisto elektrických áut s nulovými lokálnymi emisiami**. Zároveň by malo dôjsť k vypracovaniu akéhosi investičného plánu umožňujúceho priamy boj s konkurenciou z USA a z Číny, ktorá môže mať v niektorých aspektoch elektromobility značný náskok.

Norma EURO7 môže autopriemysel zničiť! Automobilky musia garantovať nízke emisie počas 10 rokov alebo 200-tisíc kilometrov

Nový prezident ACEA Luca de Meo opäť bil na poplach ohľadom emisných noriem Euro 7. Teraz sa k nemu pridal aj podpredseda dozornej rady Mercedes-Benz Group AG, obáva sa o budúcnosť tisícok pracovných miest v Mercedes-Benze.

Samotný zákaz predaja spaľovacích áut však nie je jedinou novinkou schváleného zákona. Druhým, a možno ešte odvážnejším a ťažšie dosiahnuteľným, cieľom je **stiahnutie klasických áut z európskych ciest do roku 2050**. To sa netýka len osobných vozidiel. Do zákazu sú zahrnuté aj ľahké úžitkové autá či dokonca vozidlá s hybridným pohonom.

### Podiel elektromobilov na trhu rastie

**Autá sa v súčasnosti podľa [TASR](https://www.teraz.sk/ekonomika/ep-schvalil-zakaz-predaja-novych-aut/694468-clanok.html?utm_source=teraz&utm_medium=organic&utm_campaign=click&utm_content=.%253Bsearch) podieľajú na produkcii približne 15% skleníkových plynov. V Európskej únii toto číslo dosahuje až 25%**. Už minulý rok sa vyjednávači a Európska komisia dohodli na návrhu zníženia produkcie emisií CO2 v Európe na nulu do roku 2035. Nie každý členský štát EÚ bol s týmto návrhom stotožnený. Napríklad Nemecko vidí problém v potrebe rekvalifikácie významného množstva pracovníkov zapojených do procesu vývoja a výroby áut so spaľovacími motormi. Na kompletný prechod na výrobu čisto elektrických áut však ešte stále zostáva nejaká doba. **Medzitým už dnes majú v Európe elektrické autá zastúpenie približne 12% z celkového množstva predaných vozidiel**. Sú trhy, kde je toto číslo násobne vyššie.

Spaľovacie autá tu už takmer nikto nechce. V škandinávskej krajine elektrické autá výrazne predčili tie klasické.

Nórsky trh opäť ukázal, o aký typ auta tam majú zákazníci najväčší záujem. Tesle sa navyše podarilo niečo, čo už 54 rokov nikto nedokázal.


Zdroje:  AUTOVINY.SK




Momentálne študujem 3. stupeň vysokoškolského štúdia FEI STU. Medzi moje najväčšie záľuby patria moderné technológie a svet automobilizmu. Nebojím sa elektromobility, no taktiež nepohrdnem ani vôňou čerstvého benzínu. Svet sa neustále mení a s tým aj autá, ktoré sú čoraz viac komplexnejšie. Práve túto zmenu budem sledovať s vami! Azda ako každý fanúšik motorizmu, si vždy poriadne oddýchnem pri sledovaní Formula 1.





Pokračujte na ďalší príspevok »



LÁSKA NA PRVÝ AJ DRUHÝ POHĽAD

Ideálne vyváženie hodnoty a ceny / Dlhodobý test Kia Ceed 1.5 T-GDi 6MT Sport

  • Neverte im, keď tvrdia, že potrebujete prémiové auto, aby ste si splnili sny. Každému záleží na cene, nenechajte sa preto zahanbiť tým, že cielene hľadáte nové auto s najlepším balansom ceny, hodnoty, techniky a estetiky.

     Kia Ceed je stálicou, ktorá je overená, obľúbená a vytrvalo na poprednej pozícii, pokiaľ ide o ponúkanú výbavu vzhľadom na cenu - dokonca aj v stupni výbavy s názvom Sport. Foto: Juraj Hrivnák
  • Výpadok Slovensko.sk

    Portál Slovensko.sk má problém, elektronicky so štátom cez Chrome a Edge nevybavíte nič. Návod, ako to obísť

  • Kto chcel využiť týždeň so sviatkom na to, aby si vybavil záležitosti, ktoré od neho vyžaduje štát, má smolu. Portál Slovensko.sk naďalej trápia výpadky pre najčastejšie používané prehliadače internetu.

     Riešenie spočíva v nainštalovaní alternatívnych prehliadačov Opera alebo Firefox. 
  • Slovensko

    Vyvlastňovanie je štandardný inštitút, ktorý spomína aj ústava, tvrdí rezort dopravy pri zákone o strategických investíciách

  • V priebehu apríla rezort dopravy vykonal kroky, ktoré povedú k rýchlejšej a bezpečnejšej preprave nielen na východe Slovenska.

     Parlament schválil zákon o strategických investíciách a na rozvoj verejnej dopravy v regiónoch sa vyčlenilo 350 miliónov eur. Sporným miestom má byť ľahšie dostupné vyvlastňovanie.