Chodca s kočíkom úmyselne nepustil na priechod pre chodcov. Vraj len chcel rozpútať diskusiu na internete, tvrdí Poliak

Otázka je, či je v práve vodič alebo chodec, keď už autá v protismere zastavili.
Vydané Text: 

Musím ako vodič auta zastaviť pred priechodom pre chodcov, ak ešte chodec nevykročil na cestu? Alebo inak: musím zastaviť, ak vozidlá v protismere už zastavili? Odpovede na tieto otázky sa líšia od krajiny ku krajine, pretože v každom štáte môže platiť mierne odlišná legislatíva. U nás sú stále chodci považovaní za menejcenných účastníkov cestnej premávky, čo je pochopiteľné: **cesta totiž patrí motorovým a nemotorovým vozidlám, zatiaľ čo chodcom patria chodníky**. No s priechodmi pre chodcov je to trocha komplikovanejšie, tam chodci nemajú výhradné právo na pohyb, ale zákon im dáva určité výhody. V susednom Poľsku sa medzi motoristami momentálne šíri video, ktoré zverejnil priamo jeho tvorca na YouTube. Zachytáva jazdu vo večerných hodinách a situáciu, keď pred priechodom pre chodcov stojí osoba s detským kočíkom na strane vodiča (teda vpravo), pričom vozidlá v protismere už stoja a dávajú chodcovi s kočíkom prednosť. Uprostred cesty je ostrovček. Vodič však namiesto zastavenia, hoci má náležitý rozhľad včas, prechádza priechodom bez spomalenia. Názov videa má názov **Czy DOSZŁO do WYKROCZENIA? 2. Pieszy z WÓZKIEM**, vo voľnom preklade **Stal sa omyl? Dvaja chodci s kočíkom**. Otázka znie, či tento vodič porušil predpisy alebo nie. K poľskej legislatíve sa vyjadrovať nebudeme, podľa motoristického denníka [Moto.pl](https://moto.pl/MotoPL/7,88389,29329068,celowo-nie-ustapil-pierwszenstwa-pieszemu-z-dzieckiem-chcial.html) síce vodič z hľadiska práva nepochybil, ale morálne áno. Kľúčovým pojmom je v tomto prípade *vystúpenie na cestu*, ktoré dáva vodičovi povinnosť dať chodcovi prednosť – a toto sa nestalo, chodec čakal na chodníku a na priechod nevstúpil. ### Aká by bola odpoveď na Slovensku? Rovnaká ako v Poľsku Podľa Zákona o cestnej premávke č. 8/2009 § 4 ods. 1 písm. f) je vodič povinný dať prednosť chodcovi, ktorý vstúpil na vozovku a prechádza cez priechod pre chodcov, pritom ho nesmie ohroziť; to neplatí pre vodiča električky. No a v zmysle štvrtého odseku rovnakého paragrafu platí, že ak vodič zníži rýchlosť jazdy alebo ak zastaví vozidlo pred priechodom pre chodcov alebo pred priechodom pre cyklistov, aby umožnil prejsť cez cestu chodcom alebo cyklistom, vodiči ostatných vozidiel idúcich rovnakým smerom sú takisto povinní znížiť rýchlosť jazdy alebo zastaviť vozidlo; to neplatí pre vodiča električky. **Zákon teda zmieňuje ostatných vodičov idúcich rovnakým smerom, nie vodičov v protismere.** V tomto konkrétnom prípade **je možné, že v práve je vodič automobilu, ktorý chodcovi nedal prednosť**. Totiž: chodec totiž nevstúpil na priechod, ale čakal na chodníku, navyše zastavili iba autá v protismere. **Z morálneho hľadiska však tento vodič konal nesprávne**, mal jednoducho zastaviť a dať chodcovi s kočíkom prednosť. Odporúčame všetkým čitateľom, aby pri takejto situácii vždy dali chodcovi prednosť a spomalili, prípadne celkom zastavili svoje vozidlo. ### Pokuty za nedatie prednosti chodcovi na priechode Dodajme, že podľa § 137 je ohrozenie chodca, ktorý vstúpil na vozovku a prechádza cez priechod pre chodcov porušením pravidiel cestnej premávky závažným spôsobom, na čo sa vzťahuje pravidlo trikrát a dosť. Podľa [aktuálneho sadzobníka pokút udeľovaných v blokovom konaní](https://www.autoviny.sk/reportaze/122251/na-stiahnutie-aktualny-sadzobnik-pokut-ukladanych-policiou-v-blokovom-konani-2021) vám za nedanie prednosti chodcovi, ktorý vstúpil na vozovku a prechádza cez priechod pre chodcov môže policajt udeliť blokovú pokutu vo výške **30 až 50 eur**. **Za ohrozenie chodca**, ktorý vstúpil na vozovku a prechádza cez priechod pre chodcov, **je pokuta už 150 eur** a by ste pre porušenie svojich povinností spôsobili dopravnú nehodu, bude sa celá vec posudzovať podrobne. Téme sme sa už podrobne venovali v nasledujúcom príspevku:

Musíte zastaviť pred priechodom aj keď je chodec ešte ďaleko?

Pokutu dostal napriek tomu, že chodec nebol ohrozený. Čo hovorí zákon?




Erik Stríž je motoristický novinár, redaktor denníka Autoviny.sk a redaktor časopisu auto motor a šport. Pripravuje témy, aktuality a testy automobilov. Zvýšenú pozornosť venuje legislatíve súvisiacej s dopravou a bezpečnosti.

Zaujíma vás riešenie dopravného problému alebo pre nás máte tip na článok? Napíšte na tip@motoristickynovinar.sk





Pokračujte na ďalší príspevok »



LEGISLATÍVA

Namiesto 3,5 tony má byť nový štandard 1,8 tony. Na jazdu v SUV budete musieť spraviť nový vodičák B+, návrh je už na stole (aktualizované)

  • Nové opatrenia počítajú aj s prísnejším posudzovaním podľa veku vodičov – starší by boli kontrolovaní prísnejšie a do 21 rokov by ste za volant SUV ani nesadli.

     Návrh počíta aj s úpravou maximálnej rýchlosti v EÚ na 130 km/h 
  • ODPORÚČAME

    Už poznáte kartu Jazdí celé Slovensko? Získate s ňou poistenie celej posádky, zľavy na STK, v servisoch, reštauráciách i autoškolách

  • Iba za 25 € ročne získate mimoriadne výhody, ako sú úrazové poistenie vodiča a posádky či zľavy do 20% v autoservisoch.

     Zľavy platia u viac ako 50 zmluvných partnerov ÚAMK a po registrácii v systéme u viac ako 1500 partnerov svetovej siete MyWord. Významnou časťou projektu je humanitárna pomoc - činnosť Detskej dopravnej nadácie, ktorej cieľom je pomáhať sirotám pozostalých, ktorých rodič, alebo rodičia zahynuli pri dopravnej nehode.
  • AUTOPRIEMYSEL

    Nečakaný obrat: Británia odkladá zákaz benzínových a naftových áut po tom, čo automobilky investovali miliardy do vývoja elektromobilov

  • Veľká Británia pôvodne plánovala zakázať predaj nových áut so spaľovacími motormi už za sedem rokov, teraz tento termín posúva.

     Premiér Rishi Sunak (na foto) upresnil aj to, ako to bude s predajom áut po roku 2035. Reakcie značiek KIA, FORD, VW a TOYOTA.
  • AKTUALITY

    Mladí hackeri za dva dni navrhli moderný systém pre vjazd vozidiel do historického centra Bratislavy

  • Podľa mestskej časti Bratislava-Staré Mesto súčasný systém registrácie a povoľovania vjazdu vozidiel do historického centra mesta nevyhovuje.

     Rezort s Campus Cowork zorganizovali hackathon, na ktorom mali mladé talenty aj skúsení IT profesionáli príležitosť navrhnúť riešenia zlepšujúce každodenný život občanov Ministerstvo investícií medzi študentov a IT nadšencov rozdelilo 6 000 eur.
  • MOTORISTICKÝ ŠPORT

    Maco Racing mal vo francúzskom Circuit Paul Ricard druhú najrýchlejšiu Yamahu. Bilancia pretekov Endurance World Championship 2023

  • Slováci opäť ukázali, že napriek menším lokálnym pomerom vedia vďaka talentu a spolupráci ľudí v tíme konkurovať najlepším na svete.

     Vo Francúzsku pritom štartovali z 22. miesta zo 47 zúčastnených tímov z celého sveta.  Bilancia je 6. vo svojej kategórii, 8. celkovo a 3. v nezávislých tímoch.