Chodca s kočíkom úmyselne nepustil na priechod pre chodcov. Vraj len chcel rozpútať diskusiu na internete, tvrdí Poliak

Otázka je, či je v práve vodič alebo chodec, keď už autá v protismere zastavili.
Vydané  Text: 

Musím ako vodič auta zastaviť pred priechodom pre chodcov, ak ešte chodec nevykročil na cestu? Alebo inak: musím zastaviť, ak vozidlá v protismere už zastavili? Odpovede na tieto otázky sa líšia od krajiny ku krajine, pretože v každom štáte môže platiť mierne odlišná legislatíva. U nás sú stále chodci považovaní za menejcenných účastníkov cestnej premávky, čo je pochopiteľné: **cesta totiž patrí motorovým a nemotorovým vozidlám, zatiaľ čo chodcom patria chodníky**. No s priechodmi pre chodcov je to trocha komplikovanejšie, tam chodci nemajú výhradné právo na pohyb, ale zákon im dáva určité výhody. V susednom Poľsku sa medzi motoristami momentálne šíri video, ktoré zverejnil priamo jeho tvorca na YouTube. Zachytáva jazdu vo večerných hodinách a situáciu, keď pred priechodom pre chodcov stojí osoba s detským kočíkom na strane vodiča (teda vpravo), pričom vozidlá v protismere už stoja a dávajú chodcovi s kočíkom prednosť. Uprostred cesty je ostrovček. Vodič však namiesto zastavenia, hoci má náležitý rozhľad včas, prechádza priechodom bez spomalenia. Názov videa má názov **Czy DOSZŁO do WYKROCZENIA? 2. Pieszy z WÓZKIEM**, vo voľnom preklade **Stal sa omyl? Dvaja chodci s kočíkom**. Otázka znie, či tento vodič porušil predpisy alebo nie. K poľskej legislatíve sa vyjadrovať nebudeme, podľa motoristického denníka [Moto.pl](https://moto.pl/MotoPL/7,88389,29329068,celowo-nie-ustapil-pierwszenstwa-pieszemu-z-dzieckiem-chcial.html) síce vodič z hľadiska práva nepochybil, ale morálne áno. Kľúčovým pojmom je v tomto prípade *vystúpenie na cestu*, ktoré dáva vodičovi povinnosť dať chodcovi prednosť – a toto sa nestalo, chodec čakal na chodníku a na priechod nevstúpil. ### Aká by bola odpoveď na Slovensku? Rovnaká ako v Poľsku Podľa Zákona o cestnej premávke č. 8/2009 § 4 ods. 1 písm. f) je vodič povinný dať prednosť chodcovi, ktorý vstúpil na vozovku a prechádza cez priechod pre chodcov, pritom ho nesmie ohroziť; to neplatí pre vodiča električky. No a v zmysle štvrtého odseku rovnakého paragrafu platí, že ak vodič zníži rýchlosť jazdy alebo ak zastaví vozidlo pred priechodom pre chodcov alebo pred priechodom pre cyklistov, aby umožnil prejsť cez cestu chodcom alebo cyklistom, vodiči ostatných vozidiel idúcich rovnakým smerom sú takisto povinní znížiť rýchlosť jazdy alebo zastaviť vozidlo; to neplatí pre vodiča električky. **Zákon teda zmieňuje ostatných vodičov idúcich rovnakým smerom, nie vodičov v protismere.** V tomto konkrétnom prípade **je možné, že v práve je vodič automobilu, ktorý chodcovi nedal prednosť**. Totiž: chodec totiž nevstúpil na priechod, ale čakal na chodníku, navyše zastavili iba autá v protismere. **Z morálneho hľadiska však tento vodič konal nesprávne**, mal jednoducho zastaviť a dať chodcovi s kočíkom prednosť. Odporúčame všetkým čitateľom, aby pri takejto situácii vždy dali chodcovi prednosť a spomalili, prípadne celkom zastavili svoje vozidlo. ### Pokuty za nedatie prednosti chodcovi na priechode Dodajme, že podľa § 137 je ohrozenie chodca, ktorý vstúpil na vozovku a prechádza cez priechod pre chodcov porušením pravidiel cestnej premávky závažným spôsobom, na čo sa vzťahuje pravidlo trikrát a dosť. Podľa [aktuálneho sadzobníka pokút udeľovaných v blokovom konaní](https://www.autoviny.sk/reportaze/122251/na-stiahnutie-aktualny-sadzobnik-pokut-ukladanych-policiou-v-blokovom-konani-2021) vám za nedanie prednosti chodcovi, ktorý vstúpil na vozovku a prechádza cez priechod pre chodcov môže policajt udeliť blokovú pokutu vo výške **30 až 50 eur**. **Za ohrozenie chodca**, ktorý vstúpil na vozovku a prechádza cez priechod pre chodcov, **je pokuta už 150 eur** a by ste pre porušenie svojich povinností spôsobili dopravnú nehodu, bude sa celá vec posudzovať podrobne. Téme sme sa už podrobne venovali v nasledujúcom príspevku:

Musíte zastaviť pred priechodom aj keď je chodec ešte ďaleko?

Pokutu dostal napriek tomu, že chodec nebol ohrozený. Čo hovorí zákon?




Erik Stríž je motoristický novinár, redaktor denníka Autoviny.sk a redaktor časopisu auto motor a šport. Pripravuje témy, aktuality a testy automobilov. Zvýšenú pozornosť venuje legislatíve súvisiacej s dopravou a bezpečnosti.

Zaujíma vás riešenie dopravného problému alebo pre nás máte tip na článok? Napíšte na tip@motoristickynovinar.sk





Pokračujte na ďalší príspevok »



SERVIS / PORADŇA

Ak predávate jazdené auto, legálne môžete zvýšiť cenu o stovky eur

  • Na trhu sa nachádzajú tisíce a tisíce jazdených áut, každé z nich súťaží o pozornosť potenciálnych kupujúcich.

     Najlepšie preto je, keď sa odlišujú kompletnou servisnou históriou, čo najlepšou technickou kondíciou a čistotou. Niekoľko realistických tipov, ako zvýšiť hodnotu jazdeného auta a na čo dbať, aby sa zbytočne neznižovala.
  • AUTO ROKA SLOVENSKO

    Finále Auto Roka Slovensko sa blíži. Odborná porota už odovzdala svoje hlasy

  • Nová nezávislá súťažná anketa je zastrešená odbornou porotou zloženou z motoristických novinárov, influencerov a odbornej verejnosti.

     V nedeľu, 14. marca prebehli v areáli Slovakia ringu spoločné testovacie jazdy. Väčšina poroty svoje hlasy udelila priamo na mieste, absentujúci členovia budú hlasovať individuálnou formou.  Pokračuje tiež hlasovanie v internetovej ankete Auto Roka Slovensko – Hlas Verejnosti.
  • Autopriemysel / Čínske automobilky

    Riaditeľ BMW prekvapil: Čína nie je hrozbou, clá na elektromobily nezvyšujte

  • Európski výrobcovia áut sa obávajú, že by Čína reagovala na európske clá rovnako. Pre BMW je Čína najväčším trhom a ostatné automobilky takisto preferujú zachovanie voľného trhu.

     Zatiaľ čo pre BMW a Mercedes nemusí byť Čína problémom, Stellantis a Renault nové lacné značky ohrozujú. 
  • Prvá jazda

    Prvý test nového VW Tiguan 1.5 eTSI: Je na mieste hovoriť o revolúcii?

  • Každý marketingový špecialista sa hrozí zadania, že má vytvoriť kampaň na produkt „pre každého“. Lenže Tiguan takým produktom je a zdá sa, že výrobca našiel recept na to, ako ho spraviť naozaj dobre.

     Nová generácia je síce podstatne drahšia ako predchodca, ale aj lepšie vybavená už v základnej výbave. Prikladáme aj slovenské ceny.