Elektromobilita sa v Európe začína poriadne rozrastať. Zatiaľ čo na Slovensku tvoria drvivú väčšinu predaných áut tie klasické, so spaľovacím motorom, v zahraničí je to inak. Dokonalým príkladom je napríklad Nórsko. Krajina Škandinávskeho polostrova už začiatkom roka 2022 ukázala, že tamojší vodiči majú obrovský záujem o elektrické autá. Teraz sa tento fakt potvrdil.
### Štyria z piatich motoristov chcú elektrické auto
**Na základe údajov, ktoré zverejnila [Nórska cestná federácia (OFV)](https://ofv.no), elektrické autá tvorili drvivú väčšinu predajov na tamojšom trhu**. Za rok 2021 bol podiel predaných elektromobilov až 65% zo všetkých nových vozidiel. V roku 2022 sa už tak vysoké čísla ešte zlepšili. **OFV totiž podľa [teraz.sk](https://www.teraz.sk/ekonomika/auto-predaj-elektrickych-aut-v-norsk/684732-clanok.html?utm_source=teraz&utm_medium=organic&utm_campaign=click&utm_content=.%253Bw%253BwSpr%25C3%25A1vy%253BSpr%25C3%25A1vy%253BNajnov%25C5%25A1ie%2520zo%2520Spr%25C3%25A1v) uvádza, že až 79,3% nových áut predaných v Nórsku prislúcha na tie s elektrickým pohonom**.
Nóri už viac nechcú klasické autá. Dokazujú to obrovské predaje elektromobilov, ale aj mizivé čísla pre klasické spaľovacie vozidlá.
Samotné čísla teda hovoria jasne. Elektrické autá chcú v Nórsku takmer štyria zákazníci z piatich. **Zaujímavosťou ale je, že len pred desiatimi rokmi dosahovali predaje elektromobilov na tamojšom trhu len zanedbateľných 2,9%**. Na Slovensku boli predaje elektromobilov podľa štatistík Zväzu automobilového priemyslu Slovenskej republiky podstatne odlišné. **V roku 2021 sa u nás predalo celkovo len 1 104 elektromobilov z celkového množstva 75 700 dodaných nových áut**. To predstavuje podiel len 1,45%. **Za prvých 10 mesiacov roka 2022 to bolo o niečo lepšie. Celkovo bolo dodaných až 65 634 nových áut z čoho 1 111 tvorili tie s čisto elektrickým pohonom**. Podiel sa teda nepatrne zvýšil na 1,69%.
### Tesla dominovala
Ak sa pozrieme bližšie na štatistiky predaja elektromobilov v Nórsku, zistíme, že **automobilkou s najväčším zastúpením je Tesla**. Americký výrobca získal až 12,2% podiel na trhu. Za Teslou nasleduje Volkswagen s 11,6% podielom.
**Najobľúbenejším autom v Nórsku je SUV Tesla Model Y**, ktorého sa do 27. decembra 2022 predalo 16 839 kusov. **Druhým najobľúbenejším modelom je Volkswagen ID.4 a tretia priečka patrí Škode Enyaq iV**. Tesla si však v Nórsku za uplynulý rok pripísala aj iné prvenstvo. Dokázala z pomyselného trónu zosadiť Volkswagen Beetle, ktorého sa v tejto škandinávskej krajine roku 1969 celkovo predalo 16 706 kusov, čo bol aj doterajší rekord.
Zelené poznávacie značky by majiteľom elektrických áut mohli umožniť viaceré benefity.
### Ďalšie krajiny zaostávajú
Pri pohľade na štatistiky zverejnené portálom [energywatch.com](https://energywatch.com/EnergyNews/Cleantech/article14779221.ece) vidíme, že napríklad **v Dánsku predstavuje percentuálny podiel elektromobilov na trhu len 20,8%**. Je to však opäť nárast v porovnaní s predchádzajúcim rokom, kedy bol podiel predaných elektrický áut len 12,9%.
**V Dánsku prvenstvo medzi predanými autami s elektrickým pohonom získala česká Škoda Enyaq iV**, ktorej sa predalo dokopy 2 431 kusov. Celkovo bol najpredávanejším autom na tamojšom trhu v roku 2022 Peugeot 208 s 3 918 dodanými kusmi. Okrem toho v Dánsku v minulom roku presiahol počet predaných elektromobilov hranicu 100-tisíc.
Je leto, tak prečo si nevyraziť k moru a pritom nevyvrátiť všetky mýty odporcov elektromobility. Presne to sme sa rozhodli urobiť pri našom výlete Škodou Enyaq Sportline iV 80x do chorvátskeho mesta Pula.
AUTOVINY.SK » Aktuality » Spaľovacie autá tu už takmer nikto nechce. V škandinávskej krajine elektrické autá výrazne predčili tie klasické.
Momentálne študujem 3. stupeň vysokoškolského štúdia FEI STU. Medzi moje najväčšie záľuby patria moderné technológie a svet automobilizmu. Nebojím sa elektromobility, no taktiež nepohrdnem ani vôňou čerstvého benzínu. Svet sa neustále mení a s tým aj autá, ktoré sú čoraz viac komplexnejšie. Práve túto zmenu budem sledovať s vami! Azda ako každý fanúšik motorizmu, si vždy poriadne oddýchnem pri sledovaní Formula 1.
Rozmanitosť rakúskych cyklotrás je dychberúca. Či sa už chcete na bicykli iba kochať alebo prekonávať samých seba, táto krajina vám to umožní do sýtosti.
Používate na aute pneumatiky s označením M+S? Mali by ste si dať pozor. Od októbra tohto roka nemusia byť legálne.
Dôvodom je zavedenie nového označovania. To prišlo ako odpoveď na mnohých výrobcov, ktorí symbolom M+S označovali aj pneumatiky, neprispôsobené na jazdu na snehu.
talianska vláda oficiálne oznámila, že použitie mena „Milano“ je zákonom zakázané. Deje sa tak celé mesiace po tom, čo Alfa Romeo ohlasovala názov novinky vopred.
Alfa Romeo teraz nemá inú možnosť ako názov nového SUV zmeniť. Milano sa bude volať Junior.