Zóna 30: Je pravda, že v zóne vždy platí prednosť sprava?

Dopravná poradňa: Čitateľ nás kontaktoval s otázkou, či je pravda, že na cestách patriacich do zóny predvolene platí pravidlo pravej ruky. Odpovedáme v príspevku.
Vydané  Text: 
**Otázka čitateľa**: *Prosím o vysvetlenie spôsobu jazdy v Zóne 30, či tam platí pravidlo prednosti v jazde vozidiel prichádzajúcich z pravej strany. V Banskej Bystrici na Ďumbierskej ulici osadili pracovníci mestského úradu dopravné značenie, spomalovací retardér a aj zvislú dopravnú značku č. 268 Zóna 30. Ostatné dopravné značky nie sú odstránené. No myslím si, že tam mali osadiť značku okrúhlu s vyznačením najvyššej povolenej rýchlostia nie značku č. 268. Ja som sa v zahraničí stretol s jazdou v Zóne 30. Spolujazdec-miestny ma upozornil, že v zóne 30 na križovatkách platí prednosť vozidiel prichádzajúcich z pravej strany. Neviem, nepamätám si, či sa v tej zóne nachádzali aj iné dopravné značenia, t.j vyznačenie hlavnej či vedľajšej cesty. Tak Vás prosím o vysvetlenie a zdôvodnenie spôsobu jazdy v Zóne 30.* **Odpoveď:** Princíp značky Zóna spočíva v tom, že v danej lokalite platia práve tie dopravné značky, ktoré sú v zóne vyznačené. V praxi sa objavujú aj také dopravné značky Zóna, ktoré majú v sebe viacero rôznych obmedzení. Vo vašom prípade je to najvyššia povolená rýchlosť 30 km/h, ale môže ísť aj o zákaz zastavenia, zákaz státia, zákaz vjazdu určitých vozidiel a podobne. Takéto prípady sú konkrektizované [v prílohe č. 3](https://www.slov-lex.sk/pravne-predpisy/prilohy/SK/ZZ/2020/30/20220330_5227681-2.pdf) [Vyhlášky o dopravnom značení č. 30/2020](https://www.slov-lex.sk/pravne-predpisy/SK/ZZ/2020/30/), príklad je aj na fotografii nižšie z obce Malinovo:
Dopravná značka ZÓNA, v ktorej platí max. rýchlosť 30 km/h a zákaz vjazdu vozidiel nad 3,5 tony okrem dopravnej obsluhy. Vedľa značky zóny je koniec úseku cesty so zákazom zastavenia (šípka v takomto tvare sa už viac nepoužíva, ale staré platia naďalej).
Rozdiel medzi obyčajnou dopravnou značkou a tou vyznačujúcou zónu je v tom, že **zóna je platná až do miesta, kde je explicitne zrušená, nielen do konca nasledujúcej križovatky ciest**. Toto je podstata zóny – jednoducho nie je potrebné používať viac ako jednu dopravnú značku informujúcu napríklad o zákaze státia. Dôležité je, že zóna musí vždy ukončená dopravnou značkou, ktorá vyzerá nasledovne (dole, obsiahnuté značky sa líšia podľa konkrétnej zóny):
Dopravná značka ukončujúca zónu 30 km/h a zákaz vjazdu vozidiel nad 3,5 tony okrem dopravnej obsluhy. Nad značkou zóny je začiatok úseku cesty so zákazom státia.
Vyhláška č. 30/2020 o dopravnom značení, výber z prílohy č. 3 o značke Zóna 30 km/h
Vaša otázka znie, či v zóne prednostne platí prednosť sprava. Odpoveď je čiastočne áno, ale nie ultimatívne. Rovnako ako na každej inej ceste, kde nie je prednosť v jazde regulovaná dopravnými značkami, platí pravidlo pravej ruky – teda dávate prednosť vozidlám idúcim z vašej pravej strany. Aj v zóne však môžu byť dopravné značky regulujúce prednosti v jazde, vtedy sú pravidlu pravej ruky nadradené. **Zhrnuté**: V zóne 30 platia rovnaké dopravné predpisy ako všade inde. Ak križovatka nie je vybavená dopravnými značkami hlavná a vedľajšia cesta, vtedy prednosť sprava platí. Ďalej upozorňujem, že samotnú zónu nemožno dať na roveň [s obytnou, pešou a školskou zónou – v nich platia samostatné pravidlá](https://www.autoviny.sk/reportaze/119334/parkovanie-a-pohyb-v-obytnej-zone-co-hovori-zakon-a-ake-maju-chodci-a-vodici-povinnosti), ktoré jasne definuje [Zákon o cestnej premávke č. 8/2009 v paragrafe 59](https://www.slov-lex.sk/pravne-predpisy/SK/ZZ/2009/8/#paragraf-59). Na ich tabuli nie sú uvedené jednotlivé obmedzenia (zákazy vjazdu, státia, zastavenia), pretože zákon predpokladá, že motorista ich pozná, keďže absolvoval teoretickú prípravu v autoškole. **§ 59 Osobitné ustanovenia o cestnej premávke v obytnej zóne, pešej zóne a školskej zóne** 1. V obytnej zóne, pešej zóne a školskej zóne chodci smú používať cestu v celej jej šírke, pričom sa na nich nevzťahuje § 52. Hry detí na ceste sú dovolené len v obytnej zóne. 2. Do pešej zóny je povolený vjazd len vozidlám, ktorým to umožňuje dopravná značka. 3. V obytnej zóne, pešej zóne a školskej zóne vodič smie jazdiť rýchlosťou najviac 20 km h-1. Pritom je povinný dbať na zvýšenú ohľaduplnosť voči chodcom, ktorých nesmie ohroziť. Ak je to nevyhnutné, vodič je povinný zastaviť vozidlo. V obytnej zóne a pešej zóne je státie motorových vozidiel zakázané, ak dopravnou značkou nie je určené inak. V školskej zóne možno stáť, ak tým nie je obmedzený pohyb chodcov. 4. V obytnej zóne, pešej zóne a školskej zóne chodci sú povinní umožniť vozidlám jazdu. To platí aj pre deti, ktoré sa hrajú v obytnej zóne. 5. Ak v tejto hlave nie je ustanovené inak, platia pre premávku v obytnej zóne, pešej zóne a školskej zóne ostatné ustanovenia tohto zákona.

Parkovanie a pohyb v obytnej zóne: čo hovorí zákon a aké majú chodci a vodiči povinnosti

Môžem v obytnej zóne parkovať pred vlastným domom? Prinášame odpovede na najčastejšie otázky týkajúce sa obytnej, pešej a školskej zóny.




Erik Stríž je motoristický novinár, redaktor denníka Autoviny.sk a redaktor časopisu auto motor a šport. Pripravuje témy, aktuality a testy automobilov. Zvýšenú pozornosť venuje legislatíve súvisiacej s dopravou a bezpečnosti.

Zaujíma vás riešenie dopravného problému alebo pre nás máte tip na článok? Napíšte na tip@motoristickynovinar.sk





Pokračujte na ďalší príspevok »



Vyberáme najlepšiu verziu

Poradca pri kúpe Mitsubishi ASX a COLT: Chameleón a mestská zbraň

  • Mestské Mitsubishi Colt ponúka krásny dizajn, päťročnú záruku a môžete si ho vybrať aj s hybridným pohonom. Lenže mali by ste? Povieme vám, ktorá výbava a motorizácia je pre vás!

     Máloktorý crossover v tejto triede ponúkne také široké rozpätie výbav a pohonov, ktoré zahŕňajú klasiku, mild-hybrid, hybrid, aj plug-in hybrid, ako práve ASX! 
  • Predstavujeme AUDI Q6 e-tron: Technologický skok

  • Toto nie je vylepšenie, ani evolúcia. Audi Q6 e-tron predstavuje úplne novú generáciu elektromobilov Audi.

     Nová platforma, nový dizajn, nové technológie, nové riešenia. Také významné, že budú základnými stavebnými kameňmi pre Audi ešte na mnoho ďalších rokov.  Model Q6 e-tron je priekopníkom, ktorý prináša tieto riešenia ako úplne prvý.