Dve nové čínske automobilky v Európe: ORA a WEY
Čínsky automobilový gigant Great Wall, jeden zo šiestich najväčších výrobcov automobilov v krajine, uzatvoril strategické partnerstvo s najväčšou európskou skupinou predajcov áut Emil Frey na distribúciu značiek Ora a Wey. O téme informoval Automotive News Europe.
Automobilka Great Wall oznámila svoju expanziu do Európy už na minuloročnom autosalóne v Mníchove, odvtedy pripravuje svoj vstup do Nemecka, svojho prvého trhu v Európe. Neskôr budú nasledovať ďalšie krajiny. V novembri Great Wall otvoril svoje európske sídlo v Mníchove ako súčasť svojho plánu expandovať v regióne. Automobilka uviedla, že v mníchovských pobočkách plánuje zamestnať 300 ľudí.
Great Wall sa rozhodla pre Emila Freya po tom, čo si uvedomila, že partnerstvo ponúkne európskemu nováčikovi značné výhody oproti zriadeniu vlastnej predajnej a servisnej siete, uviedli zdroje blízke spoločnosti v správe od Automobilwoche .
Prostredníctvom partnerstva získavajú značky Great Wall prístup k rozsiahlemu predaju, servisu a obchodu s náhradnými dielmi Frey v Európe.
V Nemecku ponúka Emil Frey v súčasnosti 28 značiek; od Abarth po Volvo, pričom v portfóliu sú zastúpené takmer všetky známe značky. Na Slovensku Emil Frey pôsobí ako výhradný dovozca značiek Peugeot, Citroen, DS a Opel.
Odhadované tržby Emila Freya vo výške 13 miliárd eur z 555 000 predajov nových a ojazdených vozidiel v minulom roku ho posunuli ďaleko pred druhú skupinu v rebríčku najväčších európskych skupín predajcov, americkú Penske Automotive.
SUV aj nápadný kompakt
Predaj prvého automobilu v rámci tejto spolupráce sa dokonca v Nemecku spustí ešte tento rok v jeho poslednom štvrťroku. Ide o elektrické kompaktné vozidlo Ora Funky Cat (oficiálny web) s nápadným retro dizajnom a dojazdom na úrovni 310 kilometrov.

Druhým modelom v predaji bude plug-in hybridné SUV Wey Coffee 01, takisto spočiatku v Nemecku (oficiálny web). Ide o bezmála päťmetrové SUV s rázvorom náprav 2 910 mm, systémovým výkonom až 350 kW a silou pohonu až 847 Nm. To, čo ale zaujme ešte viac, je dojazd na elektrický pohon na úrovni prekvapivých 150 km - a to už vraj podľa metodiky WLTP. Na trhu dnes nepoznáme plug-in hybrid schopný prejsť takúto porciu kilometrov len na elektrinu.


Obe spoločnosti v súčasnosti vedú „intenzívne rozhovory“ o rozšírení strategickej spolupráce pre obe značky na ďalšie dôležité trhy v Európe. Veríme, že sa aspoň Wey dostane na Slovensko, keďže je z dvojice značiek tá prémiovejšia, dajme tomu „kvalitnejšia“.
Európa je pre Čínu lukratívny obchodný priestor
Podľa údajov berlínskeho analytika Matthiasa Schmidta bolo minulý rok 16 percent z 1,2 milióna elektromobilov predaných v západnej Európe dodaných z Číny.
Na Slovensku si to ešte tak veľmi neuvedomujeme, ale expanzia čínskych automobilov na starom kontinente sa skutočne rozbehla už pred rokmi, hoci nie tak prvoplánovo, ako by sme sa mohli domnievať. Čísla z minulého roka zahŕňajú modely Tesla Model 3 a Model Y vyvážané zo závodu spoločnosti v Šanghaji spolu s modelmi Dacia Spring a BMW iX3 tiež vyrábanými v Číne.
Očakáva sa, že počet čínskych značiek predávajúcich v Európe dosiahne v roku 2022 dvojnásobné čísla, keďže sa snažia presadiť to, čo považujú za kľúčovú výhodu: dôraz na elektrické vozidlá, ktoré vyvíjajú dlhšie a neboja sa s nimi experimentovať.