Emisná norma Euro 7 nebude riešiť len emisie motorov. Na rade sú brzdy a pneumatiky…

Emisie nemusia vypúšťať len autá so spaľovacím motorom. Euro 7 si pravdepodobne posivieti na úplne nový druh emisií, s ktorým doposiaľ nepočítala žiadna emisná norma.
Vydané  Text: 
* **Emisná norma Euro 7 zacieli na úplne nový druh emisií.** * **Po novom sa bude klásť väčší dôraz aj na prachové častice, ktoré vyprodukujú brzdy a pneumatiky.** * **Návrh, ktorý sa týmto problémom zaoberá je na stole už od roku 2021.** * **Samotná emisná norma [Euro 7](https://www.autoviny.sk/hladaj?q=euro+7) by mala byť predstavená už o mesiac.** Európska únia sa neustále snaží znižovať emisie skleníkových plynov, ktoré generujú autá na našich cestách. Aj to je jeden z dôvodov prečo vznikajú mnohokrát šialené nariadenia, ktorých cieľom je prinútiť automobilky k znižovaniu ich flotilových emisií. Viacerí výrobcovia preto začínajú s rozsiahlou elektrifikáciou svojho portfólia. Pripravovaná emisná norma Euro 7 im však môže urobiť poriadny škrt cez ich plány. ### Už aj brzdy a pneumatiky Zatiaľ čo doterajšie emisné normy Euro (European emission standards), ktoré vstúpili do platnosti v minulých rokoch cielili predovšetkým na emisie produkované spaľovacím motorom auta, Euro 7 to všetko zmení. **Nariadenie, ktoré by malo byť oficiálne predstavené už budúci mesiac si totiž posvieti aj na iný druh emisií**. A to ten, ktorý vypúšťajú autá bez ohľadu na to, čo sa nachádza pod ich kapotou. **[Portál Euractiv](https://euractiv.sk/section/doprava/news/elektromobilita-nemusi-vyriesit-problemy-so-znecistenim-naznacuju-studie/) totiž zverejnil materiál zameriavajúci sa na rozbor emisií bŕzd a pneumatík**. Tento druh emisií vzniká v dôsledku trenia pneumatiky o povrch vozovky alebo pri brzdení, kedy je na brzdovú platničku vyvíjaný zvýšený tlak, ktorý má za následok trenie a zvýšené teploty. V takýto prípadoch môže dôjsť k väčšej produkcii prachových častíc. Tie sa následne dostávajú do ovzdušia alebo sa ukladajú pozdĺž vozovky a vo všeobecnosti sa nazývajú ako cestný prach. ### Príchod nových systémov Vedci vo všeobecnosti, podľa Euractiv, rozdeľujú tento prach na hrubý a jemný. Napriek tomu, že oba druhy sú pre človeka toxické, zvýšené nebezpečenstvo je predovšetkým pri tom jemnom. Tvoria ho častice, ktoré sú približne 30-krát menšie než je priemer ľudského vlasu. Malé rozmery im potom umožňujú preniknúť do dýchacieho systému a poškodiť tkanivo pľúc. Z toho neskôr môžu vznikať rôzne závažné ochorenia alebo zdravotné problémy.
Doteraz sa emisné normy zaoberali predovšetkým tým, čo vychádza z výfukového potrubia. S Euro 7 sa to však pravdepodobne zmení.
**Zvýšené množstvo emisií prachových častíc z bŕzd a pneumatík je badateľnejšie predovšetkým pri ťažších autách**. Sem patria napríklad dodávky, nákladné autá, veľké SUV no a taktiež aj elektrické autá, ktorých hmotnosť sa zvyšuje použitím ťažkých akumulátorov. Preto je na stole možnosť zníženia prachových emisií použitím rôznych filtrov, ktoré by mala pokrývať práve norma Euro 7. ### Návrh už je na stole **Európska komisia sa týmto problémom zaoberá už od roku 2021, kedy sa na ňu s otázkou odstránenia zdravotného rizika vyplývajúceho z emisií bŕzd a pneumatík, obrátila predsedníčka Výboru Európskeho parlamentu pre dopravu Karima Delli**. Delli vo svojom príspevku v roku 2021 napísala: *„Hlavný zdroj emisií tuhých častíc z cestnej dopravy za súčasného stavu nespadá do rozsahu pôsobnosti noriem Euro. Existuje však technológia, ktorá dokáže výrazne znížiť emisie, ktoré nie sú spôsobené výfukovými plynmi, najmä pokiaľ ide o brzdový prach.“* Jednou z takých technológií je akási forma vysávaču, ktorý bude cez filter preháňať emisie bŕzd ešte pred tým, ako sa uvoľnia do prostredia. Túto technológiu vyvinula francúzska firma Tallano. V konečnou dôsledku sa použitím odsávania prachu z bŕzd má docieliť až o 90 % menej emisií. Nejde pritom len o autá. Podobným výdobytkom by mali byť v budúcnosti opatrené aj vlaky a električky.




Momentálne študujem 3. stupeň vysokoškolského štúdia FEI STU. Medzi moje najväčšie záľuby patria moderné technológie a svet automobilizmu. Nebojím sa elektromobility, no taktiež nepohrdnem ani vôňou čerstvého benzínu. Svet sa neustále mení a s tým aj autá, ktoré sú čoraz viac komplexnejšie. Práve túto zmenu budem sledovať s vami! Azda ako každý fanúšik motorizmu, si vždy poriadne oddýchnem pri sledovaní Formula 1.


ODPORÚČANÉ