Formulu 1 v budúcej sezóne čakajú ďalšie zmeny. Dotknú sa predovšetkým prilieb a pneumatík.

Formula 1 sa v ročníku 2023 opäť o niečo zmení. Uvidíme nové pravidlo pre kvalifikácie aj lepšie zábery z prilieb jazdcov.
Vydané , zverejnil

Aktuálna sezóna 2022 priniesla najväčšie zmeny v sérii Formula 1 za posledné desaťročia. Nielenže sa radikálne zmenil dizajn monopostov, FIA s cieľom udržateľnosti prinútila výrobcov pohonných jednotiek presedlať na palivo s označením E10. Okrem toho z nariadení vypadlo klasické kvalifikačné pravidlo, ktoré jazdcom určovalo na akých pneumatikách budú štartovať. **Rok 2023 síce neprinesie tak drastické zmeny ako tento rok, avšak niečo sa predsa len zmení**.

### Nové kvalifikácie

**Jednou z najzásadnejších zmien je zvýšenie počtu kvalifikačných šprintov na šesť**. Rovnaké množstvo sme mali vidieť už tento rok, avšak po diskusii s jednotlivými stajňami sa od toho upustilo. V ročníku 2022 tak uvidíme ešte dve šprintové kvalifikácie, ktoré sa uskutočnia na Red Bull Ringu a Interlagos. Avšak toto nie je jediná zmena kvalifikácií pre sezónu 2023.

Tou najzásadnejšou je, že **počas dvoch víkendov budú mať jazdci k dispozícii redukované množstvo sád pneumatík**. Z aktuálnych **trinástich čerstvých sád sa stane len jedenásť**. FIA týmto krokom zisťuje možnosti pre menší ekologický dopad na prostredie a taktiež chce zlepšiť manažovanie pneumatík jednotlivými stajňami. Zatiaľ pôjde len o cvičné nariadenie, ktorá má za účel vyhodnotiť budúce smerovanie.

Double Red Bullu na Imola GP 2022 | Source: Formula 1

### Menej sád pneumatík a povinná kamera v prilbe

Počas víkendov z nižším počtom čerstvých sád pneumatík sa do platnosti dostane aj **nové pravidlo. To jazdcom prikazuje jazdiť každé jedno z kvalifikačných okien na inej sade**. Štartovať by sa malo na najtvrdšej zmesi. Druhé kvalifikačné okno bude na stredne tvrdej a posledné kvalifikačné okno sa odjazdí na najmäkšej sade. Keďže tento rok vypadla povinnosť štartovacieho obutia na rovnakej sade pneumatík, na ktorej sa podarilo jazdcovi odjazdiť v druhom okne najrýchlejší čas, bude takáto obmena zaujímavým spestrením kvalifikácie.

Inzercia

Ostatné víkendy sa však pôjdu podľa tradičného formátu. **Jazdi budú mať k dispozícii 13 sád pneumatík, z ktorých 8 bude najmäkších, 3 budú stredne tvrdé a 2 najtvrdšie. Víkendy so šprintovou kvalifikáciou budú mať k dispozícii len 12 sád v zložení 6-4-2. No a napokon samotné „nové kvalifikácie“ prinesú len 11 sád s rozložením 4-4-3.**

**Novinkou taktiež bude aj kamera v prilbe jazdcov**. Tento prvok je súčasťou série Formula 1 už v tejto sezóne, avšak zatiaľ sa týka len jazdcov, ktorí využívajú prilby značky Bell. **V budúcej sezóne má byť prilba s kamerou povinnosťou pre každého jedného jazdca a pre každého jedného výrobcu prilieb**.

Momentálne študujem 3. stupeň vysokoškolského štúdia FEI STU. Medzi moje najväčšie záľuby patria moderné technológie a svet automobilizmu. Nebojím sa elektromobility, no taktiež nepohrdnem ani vôňou čerstvého benzínu. Svet sa neustále mení a s tým aj autá, ktoré sú čoraz viac komplexnejšie. Práve túto zmenu budem sledovať s vami! Azda ako každý fanúšik motorizmu, si vždy poriadne oddýchnem pri sledovaní Formula 1.


Pokračujte na ďalší príspevok »



TEST HECHT COCIS RED: Ako jazdí elektrický skúter za 1599 eur?

  • Zvažujete kúpu jednoduchého elektrického skútra od značky Hecht? Prečítajte si našu recenziu, v ktorej sumarizujeme naše skúsenosti s týmto nápadným a prekvapivo lacným elektrickým skútrom. Je určený do mesta, stačí vodičský preukaz na auto a vyžaduje minimálnu údržbu. Stojí toľko, čo lepší mobil, čo prirodzene vzbudzuje zvedavosť a možno aj pochybnosti.