Honda odhalila Civic e:HEV: 11. generácia sama prepína medzi elektrickým a benzínovým pohonom
Výrobca naďalej hovorí o hatchbacku, čo Civic trocha degraduje. Ide už totiž o plnohodnotný liftback s veľkým kufrom.
Vydané , zverejnil ERIK STRÍŽ

Foto: • Text: Redakcia (s)

Foto: Pixabay/autor • Text: Peter Orosz

Foto: • Text: David Hecl

Automobilka Honda práve predstavila európsku verziu už 11. generácie svojho globálne predávaného modelu Civic. Od svojho uvedenia na trh v roku 1972 sa Civicu predalo viac ako 27,5 milióna kusov v 170 krajinách a teraz bude prvýkrát štandardne vybavený technológiou **elektrifikovaného hnacieho ústrojenstva e:HEV**.
Nový Civic e:HEV vychádza z modelu 10. generácie, zachováva si teda profil v štýle liftbacku, aj keď výrobca ho naďalej v tlačovej správe označuje ako hatchback. Vzhľad 11. generácie pre nás nie je prekvapením, [pretože o ňom vieme už dva roky](https://www.autoviny.sk/novinky/121806/obrovska-zmena-honda-civic-sa-zasadne-meni-pripomina-nemecku-premiovu-konkurenciu), napriek tomu môžeme hovoriť o novinke.

S uhladenejším tvarom karosérie a prednej masky dostal automobil charakter, ktorý je na pohľad menej športový, menej agresívny, čím sa nepochybne zavďačí najmä konzervatívnejšiemu spektru zákazníkov. Svetlomety sú oblejšie, namiesto radikálnych a ostrých prvkov nachádzame jemnejšie motívy, ktoré už poznáme z modelov Jazz a HR-V. Novinka má dlhší rázvor až o 35 mm a širší rozchod kolies, sľubuje viac dôrazu na ľudskú posádku a „menej stroja“ (stratégia Maximum, Minimum Machine)
Zaujímavosťou je, že predná kapota je vyrobená z hliníka a piate dvere sú zo živice, ktorá je o 20 percent ľahšia v porovnaní s predchádzajúcim Civicom. Redukcia hmotnosti má uľahčovať zatváranie aj otváranie kufra. Okrem toho boli podporné pánty posunuté smerom von, čím sa dosiahla čistejšia línia strechy a ďalej prispeli k novému uhladenejšiemu dizajnu zadnej časti.

Podstatnou inováciou prešiel aj interiér, ktorý využíva horizontálne motívy, údajne kvalitnejšie materiály a novú koncepciu usporiadania. Stredový displej je v základnej výbave 9-palcový, disponuje bezdrôtovou kompatibilitou Apple CarPlay a Android Auto a je uložený pomerne vysoko na palubnej doske, aby vodič nemusel meniť výšku pohľadu. Pred vodičom bude v prípade nižších verzií klasický prístrojový panel s ukazovateľmi a displejom, vo vyššej výbave bude Civic e:HEV dodávaný s 10,2-palcovým digitálnym prístrojovým štítom.


### Technológia pohonu e:HEV
Nový Civic už štandardne dostane systém e:HEV, ktorý zahŕňa nasadenie novej 72-článkovej lítium-iónovej batérie a dvoch kompaktných, ale výkonných elektromotorov spárovaných s novovyvinutým dvojlitrovým motorom s priamym vstrekovaním pracujúcim v Atkinsonovom cykle.
Kombinovaný maximálny výkon pohonu dosahuje 135 kW a krútiaci moment 315 Nm. Honda avizuje tepelnú účinnosť spaľovacieho motora až 41 %, čo je jedna z najvyšších hodnôt v automobilovom priemysle pre sériový cestný automobil. Benzínový motor je v každom prípade ešte stále ten hlavný.
Hnacie ústrojenstvo dokáže plynule prepínať medzi čisto elektrickým, hybridným a benzínovým pohonom bez akéhokoľvek zásahu vodiča. Vodič si môže zvoliť štyri jazdné režimy – Eco, Normal, Sport a nový režim Individual, ktorý umožňuje samostatné ovládanie motora, prevodovky a displeja ukazovateľa na prístrojovom paneli, a prispôsobiť tak odozvu vozidla podľa potreby.
Výsledkom elektrifikácie pohonu má byť nízka spotreba, výrobca spomína menej ako 5 l/100 km a emisie CO2 menej ako 110 gramov na kilometer.
Významnú pozornosť Honda vo svojej online tlačovej konferencii venovala bezpečnosti nového Civicu. Balíček HONDA SENSING pozostáva z funkcií, ktoré majú vodičovi zabezpečiť podporu počas jazdy a pri parkovaní a minimalizovať riziko havárie či škodovej udalosti. **Nová 100-stupňová predná širokouhlá kamera** a vylepšená **technológia rozpoznávania objektov** umožňujú novému Civicu identifikovať chodcov, cesty, pruhy a iné vozidlá (vrátane motocyklov a cyklistov). Prvýkrát je Civic vybavený **sonarovými senzormi** – štyrmi vpredu a štyrmi vzadu. Okrem vylepšeného brzdového systému na zmiernenie následkov kolízie, asistenta udržiavania v jazdnom pruhu a technológie i-ACC (inteligentný adaptívny tempomat) sú novými prírastkami v ponuke aktívnej bezpečnosti aj ovládanie brzdenia pri nízkych rýchlostiach, informácie o mŕtvom uhle, sledovanie priečnej premávky a asistent pre jazdu v dopravnej zápche.

### Ceny a dostupnosť
Nová Honda Civic e:HEV 11. generácie bude k dispozícii pre európskych zákazníkov od jesene 2022. Zákazníci môžu svoj záujem zaregistrovať už teraz na webovej stránke výrobcu. Ceny zatiaľ neboli zverejnené a nepoznáme ani približné cenové relácie, v porovnaní s aktuálnym Civicom však očakávame podstatnejší nárast hodnoty.
Aktuálna 10. generácia Hondy Civic sa na Slovensku predáva od 17 390 €. Na výber sú motory 1.0 VTEC TURBO a 1.5 VTEC TURBO so 6-stupňovou manuálnou prevodovkou alebo CVT prevodovkami.

ERIK STRÍŽ
Erik Stríž je motoristický novinár, šéfredaktor denníka Autoviny.sk a redaktor časopisu auto motor a šport. Pripravuje témy, aktuality a testy automobilov. Zvýšenú pozornosť venuje legislatíve súvisiacej s dopravou a bezpečnosti.
Zaujíma vás riešenie dopravného problému alebo pre nás máte tip na článok? Napíšte na tip@motoristickynovinar.sk