Toyota a Yamaha spaľovacím autám zbohom nedávajú! Japonci vyvíjajú unikátny motor V8 s takmer nulovými emisiami. Ako to dokázali?

Skeptici vodík v palivových článkoch už odsúdili a klasické batérie sú stále tŕňom v oku ekológov. Paradoxne môžeme byť uhlíkovo neutrálni aj so „spaľovákom“.
Vydané  Text: 

Dvadsiate roky 21. storočia by sme mohli v jednoduchosti označiť aj ako „**Doba elektrická**“. Na trhu snáď nie je jediný výrobca, ktorý by už nezačal s elektrifikáciou alebo jej skorý príchod neohlásil. Svoje do elektromobility povedala aj Toyota, ktorá pred časom [uviedla 15 nových elektromobilov](https://www.autoviny.sk/novinky/123153/toyota-naraz-predstavila-az-15-novych-elektromobilov-vacsinu-uvidime-na-cestach-uz-coskoro). Avšak spaľovacím motorom zbohom nedáva ani náhodou. Dokonca **vyvíja úplne nový agregát V8**. ### Japonci sa spojili a výsledok stojí za to! **Japonci patria dlhodobo k skeptickému bloku automobilového priemyslu, čo sa čistej elektromobility týka**. Väčšina tamojších svetových výrobcov síce ponúka elektrické riešenia, no napriek tomu tento trend kritizujú. Možno by niektorí fanúšikovia elektrických áut mohli povedať, že Japonci kritizujú, no na ničom lepšom nepracujú. Opak je ale pravdou! **Toyota totiž spojila svoje sily so Subaru, Mazdou, Yamahou a Kawasaki**. Výsledkom tejto spolupráce má byť pomerne silná alternatíva s elektromobilite.
**Pred nedávnom totiž oznámili, že pracujú na úplne novom vidlicovom osemvalci s objemom 5 litrov, ktorý má byť založený na motore použitom v Lexus RC F.** To by však nebolo ničím výnimočné. Osemvalce mal už takmer každý výrobca a navyše sa ich automobilky pomaly zbavujú. **Spoločenstvo japonských výrobcov však udáva, že ich V8 má byť takmer úplne bez lokálnych emisií**. A to je už niečo, čo stojí za pozornosť. ### Uhlíkovo neutrálni aj so „spaľovákom“ Prezident Yamaha Motor Yoshihiro Hidaka pred časom povedal, že hoci má jeho spoločnosť snahu byť do roku 2050 uhlíkovo neutrálna, stále v nich zostáva obrovská vášeň pre spaľovacie motory. Toto tvrdenie pritom úzko súvisí práve s novým agregátom. **Ide totiž o motor spaľujúci vodík**. Väčšina vodíkových riešení, ktoré sme už mohli vidieť sa spolieha na úplne iné riešenie. **Dnešný vodíkový pohon poznáme napríklad aj z Toyota Mirai, kde sa vodík mieša s kyslíkom a vytvára sa tak elektrina na pohon elektromotoru a dobíjanie batérie**. To však nie je tak efektívne, ako priame spaľovanie vodíka. Toyota má pritom skúsenosti aj s touto technológiou. Má totiž špeciálny experimentálny model **[Yaris GR H2](https://newsroom.toyota.eu/toyota-showcases-experimental-hydrogen-powered-gr-yaris/), ktorého 1,6-litrový motor používa ako palivo práve vodík**. Japonské združenie vyššie uvedených výrobcov preto pred nedávnom ukázalo koncept agregátu V8, ktorý má nulové lokálne emisie CO2. **Týmto motorom chcú zároveň otvoriť oči niektorým skeptikom, ktorí už akýkoľvek druh spaľovacích motorov odsúdili**. Dokonca aj samotný vodík je mnohými považovaný za slepú uličku.
Toyota Yaris GR H2
### Skeptici vodík už odsúdili **Medzi takýchto odporcov patrí aj Elon Musk**, ktorý pred nedávnom o vodíku uviedol: „*Exactly, fuel cells = fool sells*“. **Samotné spaľovanie vodíka ako paliva však má potenciál**. Samozrejme, že vodíkové spaľovacie autá sú menej efektívne ako elektrické autá, no v množstve vyprodukovaných lokálnych emisií sú na tom približne rovnako. **Na druhú stranu však vodíkové autá produkujú emisie dusíka**. Z hľadiska technológie ale nejde o žiadnu novinku. Už v minulosti malo auto schopné spaľovať vodík napríklad aj BMW: Išlo o špeciálnu edíciu [BMW 7er s označením Hydrogen](https://www.press.bmwgroup.com/global/article/detail/T0012216EN/two-world-premieres-for-bmw-at-the-los-angeles-international-auto-show:-bmw-launches-the-hydrogen-7-and-new-x5-sport-activity-vehicle). Navyše, Yoshihiro Hidaka uvádza: „*Vodíkové motory v sebe ukrývajú potenciál byť uhlíkovo neutrálne a zároveň si zachovávajú našu vášeň pre spaľovacie motory.*“
BMW Hydrogen 7




Momentálne študujem 3. stupeň vysokoškolského štúdia FEI STU. Medzi moje najväčšie záľuby patria moderné technológie a svet automobilizmu. Nebojím sa elektromobility, no taktiež nepohrdnem ani vôňou čerstvého benzínu. Svet sa neustále mení a s tým aj autá, ktoré sú čoraz viac komplexnejšie. Práve túto zmenu budem sledovať s vami! Azda ako každý fanúšik motorizmu, si vždy poriadne oddýchnem pri sledovaní Formula 1.





Pokračujte na ďalší príspevok »



SERVIS / PORADŇA

Ak predávate jazdené auto, legálne môžete zvýšiť cenu o stovky eur

  • Na trhu sa nachádzajú tisíce a tisíce jazdených áut, každé z nich súťaží o pozornosť potenciálnych kupujúcich.

     Najlepšie preto je, keď sa odlišujú kompletnou servisnou históriou, čo najlepšou technickou kondíciou a čistotou. Niekoľko realistických tipov, ako zvýšiť hodnotu jazdeného auta a na čo dbať, aby sa zbytočne neznižovala.
  • AUTO ROKA SLOVENSKO

    Finále Auto Roka Slovensko sa blíži. Odborná porota už odovzdala svoje hlasy

  • Nová nezávislá súťažná anketa je zastrešená odbornou porotou zloženou z motoristických novinárov, influencerov a odbornej verejnosti.

     V nedeľu, 14. marca prebehli v areáli Slovakia ringu spoločné testovacie jazdy. Väčšina poroty svoje hlasy udelila priamo na mieste, absentujúci členovia budú hlasovať individuálnou formou.  Pokračuje tiež hlasovanie v internetovej ankete Auto Roka Slovensko – Hlas Verejnosti.
  • Autopriemysel / Čínske automobilky

    Riaditeľ BMW prekvapil: Čína nie je hrozbou, clá na elektromobily nezvyšujte

  • Európski výrobcovia áut sa obávajú, že by Čína reagovala na európske clá rovnako. Pre BMW je Čína najväčším trhom a ostatné automobilky takisto preferujú zachovanie voľného trhu.

     Zatiaľ čo pre BMW a Mercedes nemusí byť Čína problémom, Stellantis a Renault nové lacné značky ohrozujú. 
  • Prvá jazda

    Prvý test nového VW Tiguan 1.5 eTSI: Je na mieste hovoriť o revolúcii?

  • Každý marketingový špecialista sa hrozí zadania, že má vytvoriť kampaň na produkt „pre každého“. Lenže Tiguan takým produktom je a zdá sa, že výrobca našiel recept na to, ako ho spraviť naozaj dobre.

     Nová generácia je síce podstatne drahšia ako predchodca, ale aj lepšie vybavená už v základnej výbave. Prikladáme aj slovenské ceny.