Nové čísla prezrádzajú, že kompaktné SUV Hyundai Tucson zaznamenalo v minulom roku najvýraznejší percentuálny nárast predaja zo všetkých modelov v Európe a skončilo tesne pred Teslou Model 3.
Predaj Tucsonu vzrástol o 65 percent na 149 786 kusov, čím sa podľa údajov Dataforce umiestnil na 13. mieste v zozname TOP 50 najpredávanejších áut v Európe. Súčasná generácie bola uvedená na trh koncom roka 2020 a s prehľadom naplnila vysoké očakávania, ktoré Hyundai mal od tohto modelu.
Ďalšie tri kompaktné SUV patrili medzi najväčších medziročných skokanov v TOP 50 na základe percentuálneho nárastu predaja. Konkrétne išlo o Ford Kuga (+35 percent), Kiu Sportage (+28 percent) a Toyotu RAV4 (+16 percent).
Najväčší skokani:
Model | počet kusov (2021) | medziročný nárast % | |
---|---|---|---|
1 | Hyundai Tucson | 149,786 | 65 |
2 | Tesla Model 3 | 142,233 | 62 |
3 | Ford Kuga | 106,622 | 35 |
4 | Kia Sportage | 89,126 | 28 |
5 | VW Up | 75,506 | 27 |
6 | Peugeot 2008 | 195,283 | 25 |
7 | Dacia Sandero | 198,014 | 18 |
8 | VW T-Roc | 186,459 | 17 |
9 | Toyota RAV4 | 106,987 | 16 |
10 | Toyota Corolla (wagon) | 73,463 | 15 |
Golf utrpel
Za prudkým nárastom SUV môžeme hľadať rozhodnutia automobiliek, ktoré počas nedostatku čipov začali uprednostňovať ziskové modely pred klasickými karosárskymi verziami typu hatchback alebo kombi.
„Mnoho výrobcov automobilov uprednostňuje modely s vyššou maržou, čo môže urýchliť trendy v predaji SUV a elektrických vozidiel,“ povedal Sammy Chan, senior analytik LMC Automotive.
Jedným z najväčších prepadákov z hľadiska predajov bol Volkswagen Golf. Koncern musel niekoľkokrát pozastaviť výrobu Golfu vo svojej továrni vo Wolfsburgu, pretože nedostatok čipov bránil normálnej produkcii. Kompaktnému hatchbacku sa však podarilo udržať celkové prvenstvo napriek tomu, že predaj v minulom roku klesol o 27 percent na 205 720 kusov.
Smutný príbeh Fordu
Najviac zasiahnutým modelom v prvej 50-ke bol však kompaktný hatchback Ford Focus, ktorého predaje klesli o závratných 45 percent a celkovo sa prepadol na 33. miesto. Nejde však o jediný model s modrým oválom v znaku, ktorý utrpel. Malý hatchback Ford Fiesta bol podľa údajov Dataforce ďalší s poklesom o 47 percent a umiestnil sa na 43. mieste.

Aziatom sa darilo
Celkovo čipová kríza a pokračujúce narušenie spôsobené infekciami COVID-19 poškodili európsky automobilový trh, ktorý podľa priemyselného združenia ACEA spľasol o 1,5 percenta na 11,8 milióna. Nie každý výrobca však zažil celoročný pokles tržieb. Spoločný podiel Hyundai a sesterskej značky Kia na európskom trhu sa vlani podľa údajov ACEA zvýšil na 8,7 percenta zo 7,0 percenta v roku 2020.
Značka Toyota minulý rok zvýšila svoj podiel na 6,1 percenta z 5,4 percenta v roku 2020 v dôsledku silného dopytu po novom Yarise. K menej šťastným výrobcom môžeme zaradiť už spomínaný Ford, ktorého 5,4-percentný podiel sa scvrkol na 4,4 percenta. Dôvod na radosť nemá ani Renault Group, ten podľa ACEA klesol o 1 percento v porovnaní s predchádzajúcim rokom.
O niečo miernejší pokles zaznamenal VW Group, a to konkrétne o 0,6 percentuálneho bodu. Svoju úroveň si udržal Stellantis, ktorý už druhý rok po sebe zaberá približne 20-percentný podiel na trhu.
Najpredávanejšie modely v Európe:
Model | počet kusov (2021) | % rozdiel | |
---|---|---|---|
1 | VW Golf | 205,720 | −27 |
2 | Dacia Sandero | 198,014 | 18 |
3 | Peugeot 208 | 197,181 | −1 |
4 | Renault Clio | 196,285 | −21 |
5 | Peugeot 2008 | 195,283 | 25 |
6 | VW T-Roc | 186,459 | 17 |
7 | Toyota Yaris | 184,118 | 2 |
8 | Opel/Vauxhall Corsa | 180,856 | −9 |
9 | VW Tiguan | 161,308 | −8 |
10 | Citroen C3 | 159,712 | 7 |