Prvá jazda
PRVÁ JAZDA: V modernizovanej Alfa Romeo Tonale pracujú emócie a technika v dokonalej harmónii
Sú miesta, kde sa niektoré autá cítia ako doma. Pre Alfu Romeo sú to bezpochyby kľukaté cesty kopcovitého Toskánska, kde sme mali možnosť prvýkrát vyskúšať modernizované Tonale. Testovanie v takomto prostredí je ideálne, pretože meniace sa prevýšenia a nekonečné zákruty dokonale preverili jeho jazdné vlastnosti. Už na úvod môžem povedať, že nejde o revolúciu, ale o precíznu evolúciu. Facelift sa zameral na detaily, na vyladenie charakteru a posilnenie emócií. A presne to sa mu podarilo.
Dizajn, ktorý rozpráva príbeh
Na prvý pohľad sa zdá, že zmeny sú len decentné, no práve tie tvoria celok a dávajú autu nový, sebavedomejší postoj. Najvýraznejším prvkom je nová predná maska „Scudetto“, ktorá dostala trojrozmernú konkávnu štruktúru a je priamou poctou legendárnemu modelu 33 Stradale. Po jej bokoch sa objavili zvislé otvory, ktoré nie sú len estetickým doplnkom, ale funkčným prvkom. Tonale tak pôsobí agresívnejšie a dospelejšie. K tomu prispievajú aj nové 19 a 20-palcové disky kolies. Paletu farieb obohatili tri nové metalické odtiene: výrazná červená Rosso Brera, sýta zelená Verde Monza a elegantná okrová Giallo Ocra, ktoré podčiarkujú taliansky temperament.
Interiér prešiel podobne cielenými zmenami. Najväčšou novinkou je bezpochyby otočný volič automatickej prevodovky na stredovej konzole. Pôsobí kvalitne, jeho chod je precízny a je radosť ho používať – na rozdiel od lacných plastových riešení v mnohých konkurenčných autách. Prémiový dojem umocňujú nové možnosti čalúnenia, ako červená koža „cannelloni“ alebo športovo elegantná dvojfarebná Alcantara. Praktickým detailom, ktorý ocení každý, je chladená bezdrôtová nabíjačka, ktorá účinne zabraňuje nepríjemnému prehrievaniu smartfónu.
Srdce Alfistu plesá
To najdôležitejšie sa však odohráva za volantom. Už po prvých metroch je jasné, že sedíte v pravej Alfe. Riadenie je absolútne presné, ostré a komunikatívne. Auto ide za volantom s neuveriteľnou ochotou a poskytuje vodičovi pocit úplnej kontroly a spojenia s vozidlom. Vďaka zadnému elektromotoru pri plug-in hybridnej verzii Q4 je Tonale v zákrutách neutrálne, avšak v tom najlepšom slova zmysle. Nie je nedotáčavé a pri zapnutej trakčnej kontrole ho ani pri veľmi dynamickej jazde nedostanete ľahko do pretáčavého šmyku. Pohon všetkých kolies aktívne pracuje na tom, aby auto držalo zvolenú stopu s maximálnou istotou.
Ja som testoval najvýkonnejšiu plug-in hybridnú verziu s celkovým výkonom 270 koní (199 kW) a jej dynamika je bez akýchkoľvek výhrad. Hoci základom je relatívne malý 1,3-litrový turbomotor, okamžitý krútiaci moment elektromotorov mu dodáva úžasnú pružnosť. Zrýchlenie na stovku je dostatočné, na úrovni 6,6 sekundy a vďaka vylepšenému riadeniu hybridného systému („Hybrid Control Processor“) je spolupráca medzi spaľovacím motorom a elektromotormi absolútne hladká. Prepínanie medzi motorom a elektromotorom nie je cítiť a funguje to bez akéhokoľvek cukania.
Podvozok má dve tváre. V normálnom režime je naladený tuhšie, no nie je nekomfortný. Menšie nerovnosti, ako sú výtlky či kanálové poklopy, filtruje prekvapivo dobre. Na zvlnenej a hrboľatej ceste však dáva vodičovi jasne najavo, čo sa pod kolesami deje a verne kopíruje povrch, čo je charakteristický znak športovo ladeného auta. V režime Dynamic adaptívne tlmiče citeľne stuhnú, náklony karosérie v zákrutách sú minimálne a auto poskytuje ešte intenzívnejšiu spätnú väzbu.
Skvelé brzdy s jedným detailom
Jediným prvkom, ktorý si vyžaduje istý čas na zvyk, je systém bŕzd „brake-by-wire“. Pri bežnej, pokojnej jazde môže pôsobiť mätúco. Brzdový pedál má totiž po väčšinu svojej dráhy, asi dve tretiny, takmer konštantný odpor a až v poslednej tretine začnete cítiť od brzdového pedála zvýšený odpor a teda aj cítiť, že brzdy zaberajú intenzívnejšie. Človek sa tak učí dávkovať brzdy skôr podľa reálneho spomaľovania auta než podľa citu v nohe. Pri ostrej, športovej jazde na hrane je však odozva lepšia, čitateľnejšia a umožňuje presné dávkovanie brzdnej sily pred zákrutou.
Pre puristov a nadšencov aktívnej jazdy je tu však jedna fantastická správa. V manuálnom režime radenia prevodovka naozaj počúva vodiča. Pri dosiahnutí obmedzovača otáčok automaticky nepreradí na vyšší prevodový stupeň, ale podrží ten zaradený. To dáva vodičovi absolútnu kontrolu nad autom, možnosť brzdiť motorom a užiť si výkon naplno presne podľa svojich predstáv.
Vedrikt
Modernizované Tonale je rozhodne športovejším autom ako jeho predchodca. Je to auto, ktoré dokázalo spojiť emócie, štýl a moderné technológie do jedného fungujúceho celku. Dizajnové zmeny mu dodali šmrnc, interiér pôsobí hodnotnejšie, najmä v koženom prevedení a jazdné vlastnosti sú na špičke triedy. Ponúka skvelú dynamiku, presné riadenie a podvozok, ktorý je radosť vodiť po kľukatých cestách. Hoci si vyžaduje zvyk na špecifickú odozvu brzdového pedála, je to len malá daň za inak vynikajúci zážitok z jazdy. Je to auto pre tých, ktorí pri šoférovaní nechcú robiť kompromisy a hľadajú niečo viac ako len dopravný prostriedok.























