Krátka správa

Výrobný závod Kia pri Žiline má problémy a obmedzuje výrobu. Zamestnanci sa obávajú o svoje pracovné miesta

Vo výrobnom závode Kia vládne posledné týždne pochmúrna atmosféra. Automobilka je pod tlakom konzumného trhu a zásobovania v Európe.

V poslednej dobe sa pre európske automobilky akoby roztrhlo „vrece s problémami“. Začalo to kybernetickým útokom na automobilku Jaguar Land Rover (JLR), ktorá ma doteraz odstavenú výrobu. Pokračovalo to automobilkou Volkswagen kvôli čipovej kríze a teraz sa pridal aj výrobný závod Kia pri Žiline. Hrozí teda Slovenskej republike scenár podobný Detroitu? Je to dosť špekulatívna otázka. No vzhľadom na fakt, že Slovensko je najväčším výrobcom automobilov na jedného obyvateľa v rámci EÚ, a naša ekonomika je úzko prepojená s Nemeckou, je táto otázka na mieste.

Aký problém má Kia? Ako prvé prišli s informáciou Hospodárske noviny (HN) vďaka nemenovanému zamestnancovi, ktorý prehovoril o zlej situácii. Neskôr správu prebrala aj televízna stanica TA3. Podstatou je problém spomalenia výroby, respektíve znížený počet vyrobených vozidiel za hodinu. Podľa medializovaných informácii dochádza v niektorých dňoch aj k odstaveniu výroby. V dôsledku toho ostávajú v tieto dni zamestnanci doma.

Vo výrobnom závode Kia vládne posledné týždne pochmúrna atmosféra. Automobilka je pod tlakom konzumného trhu a zásobovania v Európe.

Ako uvádzajú HN, ide o tzv. „prekážku na strane zamestnávateľa“. Samozrejme, takéto problémy sa odzrkadlia aj na výplatách zamestnancov. Dôvodom týchto problémov je dopyt po nových autách (hlavne po elektromobiloch) v Európe, ktorý výrazne klesá. To potvrdila pre portál Žilinak.sk aj odborová organizácia ZO OZ Kia: „V súvislosti s korekciou na európskom automobilovom trhu je rozbeh nového modelu komplikovanejší a cítia to aj zamestnanci“.

Tým novým modelom má byť elektromobil EV4, ktorý nahradil dlhé roky populárny Ceed, ktorého výroba sa nedávno ukončila. Navyše, v blízkom čase sa má v Žiline spustiť aj výroba menšieho elektrického modelu EV2. Ťažko teraz zhodnotiť, či táto stratégia Kii pomôže. Nateraz je však jasné, že ak bude vzniknutá situácia eskalovať, dôsledky najviac pocítia zamestnanci a široké pracovné prostredie v regióne.

Na ťahu sú odbory

Súbežne s týmito „existenčnými“ problémami prebiehajú rokovania medzi odbormi a vedením spoločnosti ohľadom novej kolektívnej zmluvy. Je pochopiteľné, že v prípade nízkeho dopytu a odstavenia výroby majú zamestnanci strach o svoje zamestnanie. No odborári sa pre portál Žilinak.sk vyjadrili, že nemajú „informácie o prepúšťaní zamestnancov. V kontexte ďalších produkčných plánov zamestnávateľa by to bolo dokonca nelogické. K poklesu zamestnanosti prirodzenou fluktuáciou však zrejme dochádzať bude“.

Ako ďalej informujú odbory, na mesiac október boli naplánované tri piatkové odstávky výroby. V týchto prípadoch mali zamestnanci podľa kolektívnej zmluvy nárok na 60 % priemernej mzdy. Niektorí zamestnanci však pracovali aj počas odstávok. Vzhľadom na to, že sa končí platnosť aktuálnej kolektívnej zmluvy, odbory v novej žiadajú zvýšenie miezd o 250 € a navýšenie odstupného pri prepúšťaní z dôvodu nadbytočnosti.

Zároveň majú odborári obavy zo stratégie výroby smerom k elektromobilite. Poukazujú na fakt, že technologická zmena a zároveň produktová zmena zásadne ovplyvnia štruktúru zamestnanosti. Samotná firma, resp. vedenie spoločnosti nezverejnilo zatiaľ žiadne podrobnejšie informácie ohľadom zníženia produkcie a prípadného úbytku pracovných miest.

Zdroje:  Hospodárske noviny, Žilinak.sk





Od útleho detstva ma fascinovali automobily tak osobné ako nákladné. Všetko to začalo, keď som sa ako 5-ročný motal popri starom otcovi v garáži, kde opravoval svoju krásnu oranžovú Škodu 105 L. Odvtedy môj záujem len a len rástol. Od kupovania motoristických časopisov, trávenie nespočetných hodín za klávesnicou hraní série Need For Speed, EuroTruckSimulátor 2 cez zberateľstvo modelov osobných a nákladných automobil až po prvé šoférske skúsenosti. Tie som získal za volantom legendy našich ciest Škoda Felícia. Neskôr to bola Škoda Fábia I a nakoniec Opel Astra H. Aj keď som mal nedávno príležitosť jazdiť s automatickými prevodovkami, manuálna prevodovka je u mňa jednoducho na prvom mieste.

Ako správny nadšenec s benzínom v krvi mám „slabosť“ pre motory V6 a V8. No nadchnúť sa viem aj pre full hybrid. Záľuba v automobiloch podmienila v roku 2004 výber strednej školy – maturoval som na SPŠ Dopravná z odboru Prevádzka a ekonomika dopravy. V apríli 2024 sa mi naskytla skvelá príležitosť, ktorú som nemohol odmietnuť – stal som sa externou súčasťou tímu Autoviny.sk