Aktualita

Čínske automobilky dominujú na týchto trhoch. Okrem Ázie si obľúbili aj Južnú Ameriku či Afriku

Hoci sa často píše o expanzii čínskych značiek do Európy, hlavnými trhmi, kde sa reálne bojuje o zákazníka, sú úplne iné krajiny.
chatgpt cinske auto

Skutočný súboj medzi tradičnými automobilkami a čínskymi výrobcami sa neodohráva v Európe ani v USA, ale v rozvojových a nízkopríjmových krajinách. Práve tam práve Čína výrazne posilňuje svoju pozíciu. Získava si zákazníkov v Latinskej Amerike, Afrike, na Blízkom východe, v Strednej Ázii a juhovýchodnej Ázii, čo môže znamenať, že Európe aj v tomto smere ušiel vlak.

Hoci sa často píše o expanzii čínskych značiek do Európy, hlavnými trhmi, kde sa reálne bojuje o zákazníka, sú Brazília, Thajsko, Izrael či Austrália. V týchto krajinách čínske značky už nie sú vedľajšou alternatívou, ale silným hráčom s dvojciferným podielom na trhu.

Európa ich až tak nezaujíma

Jednou z hlavných výhod čínskych áut v týchto regiónoch je cena. Zákazníci v rozvojových krajinách sú citlivejší na cenu než spotrebitelia v bohatších štátoch. Čínske modely sú často lacnejšie ako ich japonské, kórejské, americké alebo európske alternatívy. Tento rozdiel je ešte výraznejší pri elektrických autách.

Hoci sa často píše o expanzii čínskych značiek do Európy, hlavnými trhmi, kde sa reálne bojuje o zákazníka, sú úplne iné krajiny.

BYD SEALION 7

Z údajov vyplýva, že tradičné značky ako Toyota, Nissan, Hyundai, Renault či Chevrolet strácajú podiel práve na úkor čínskych značiek ako BYD, GWM alebo Changan. Napríklad v Brazílii stúpol podiel čínskych áut medziročne z 6,8 na 9,1 percenta. V Austrálii je to už 16,7 percenta, čo predstavuje nárast o viac ako 5 bodov.

V niektorých krajinách, ako Thajsko či Izrael, už čínske značky ovládajú viac ako 30 % trhu. Rastúci trend je viditeľný aj v krajinách ako Kolumbia, Indonézia, Ukrajina či Južná Afrika. V Uruguaji sa podiel zvýšil až o 12,6 percenta, v Izraeli o 11,5 percenta.

Krajina Podiel čínskych značiek
Thajsko 32,4 %
Izrael 32,0 %
Chile 30,9 %
Ekvádor 29,9 %
Uruguaj 26,4 %
Panama 26,0 %
Austrália 16,7 %
Spojené arabské emiráty 16,0 %
Južná Afrika 15,0 %
Ukrajina 12,7 %
Indonézia 12,2 %

Čínske automobilky si tak budujú silné postavenie aj mimo tradičných trhov. Útočia na regióny, kde je vysoký dopyt po dostupných a spoľahlivých vozidlách, čím ohrozujú dlhoročné postavenie zavedených značiek, ktoré nestíhajú reagovať dostatočne rýchlo ani cenovo. Veľkou výhodou sú často aj nižšie clá na dovoz áut z Číny.