Aktualita
Čínske automobilky dominujú na týchto trhoch. Okrem Ázie si obľúbili aj Južnú Ameriku či Afriku
Skutočný súboj medzi tradičnými automobilkami a čínskymi výrobcami sa neodohráva v Európe ani v USA, ale v rozvojových a nízkopríjmových krajinách. Práve tam práve Čína výrazne posilňuje svoju pozíciu. Získava si zákazníkov v Latinskej Amerike, Afrike, na Blízkom východe, v Strednej Ázii a juhovýchodnej Ázii, čo môže znamenať, že Európe aj v tomto smere ušiel vlak.
Hoci sa často píše o expanzii čínskych značiek do Európy, hlavnými trhmi, kde sa reálne bojuje o zákazníka, sú Brazília, Thajsko, Izrael či Austrália. V týchto krajinách čínske značky už nie sú vedľajšou alternatívou, ale silným hráčom s dvojciferným podielom na trhu.
Európa ich až tak nezaujíma
Jednou z hlavných výhod čínskych áut v týchto regiónoch je cena. Zákazníci v rozvojových krajinách sú citlivejší na cenu než spotrebitelia v bohatších štátoch. Čínske modely sú často lacnejšie ako ich japonské, kórejské, americké alebo európske alternatívy. Tento rozdiel je ešte výraznejší pri elektrických autách.
Z údajov vyplýva, že tradičné značky ako Toyota, Nissan, Hyundai, Renault či Chevrolet strácajú podiel práve na úkor čínskych značiek ako BYD, GWM alebo Changan. Napríklad v Brazílii stúpol podiel čínskych áut medziročne z 6,8 na 9,1 percenta. V Austrálii je to už 16,7 percenta, čo predstavuje nárast o viac ako 5 bodov.
V niektorých krajinách, ako Thajsko či Izrael, už čínske značky ovládajú viac ako 30 % trhu. Rastúci trend je viditeľný aj v krajinách ako Kolumbia, Indonézia, Ukrajina či Južná Afrika. V Uruguaji sa podiel zvýšil až o 12,6 percenta, v Izraeli o 11,5 percenta.
| Krajina | Podiel čínskych značiek |
|---|---|
| Thajsko | 32,4 % |
| Izrael | 32,0 % |
| Chile | 30,9 % |
| Ekvádor | 29,9 % |
| Uruguaj | 26,4 % |
| Panama | 26,0 % |
| Austrália | 16,7 % |
| Spojené arabské emiráty | 16,0 % |
| Južná Afrika | 15,0 % |
| Ukrajina | 12,7 % |
| Indonézia | 12,2 % |
Čínske automobilky si tak budujú silné postavenie aj mimo tradičných trhov. Útočia na regióny, kde je vysoký dopyt po dostupných a spoľahlivých vozidlách, čím ohrozujú dlhoročné postavenie zavedených značiek, ktoré nestíhajú reagovať dostatočne rýchlo ani cenovo. Veľkou výhodou sú často aj nižšie clá na dovoz áut z Číny.
























