Aktualita

Stellantisu hrozí rozpad, tvrdí bývalý generálny riaditeľ spoločnosti

Podľa jeho predstavy by európske aktivity Stellantisu mohol prevziať čínsky výrobca, zatiaľ čo americká divízia by získala plnú kontrolu nad značkami ako Chrysler, Dodge, Jeep a Ram.
stellantis

Carlos Tavares odstúpil z funkcie generálneho riaditeľa spoločnosti Stellantis v decembri 2024. Na jeho miesto nastúpil Antonio Filosa a automobilka začala s výraznou reštrukturalizáciou viacerých značiek. Cieľom je posilniť pozíciu na trhu, no budúcnosť firmy nemusí byť taká stabilná, ako sa navonok zdá. Aspoň to naznačujú nové informácie, ktoré sa teraz dostávajú do uší širokej verejnosti.

Vo svojej novej knihe Tavares tvrdí, že Stellantis môže čeliť zásadnému rozpadu. To by predstavovalo veľký škrt cez rozpočet, a tiež veľké zmeny aj pre Európu. Firma vznikla v roku 2021 zlúčením talianskeho Fiat Chrysler a francúzskej PSA Group. Dnes už celkovo prevádzkuje až 14 značiek po celom svete.

Podľa jeho predstavy by európske aktivity Stellantisu mohol prevziať čínsky výrobca, zatiaľ čo americká divízia by získala plnú kontrolu nad značkami ako Chrysler, Dodge, Jeep a Ram.

Carlos Tavares, bývalý CEO Stellantisu

Tavares sa obáva, že krehká rovnováha medzi Talianskom, Francúzskom a Spojenými štátmi sa môže narušiť. Otvorene priznáva, že počas jeho vedenia chránil francúzske záujmy, no po jeho odchode si už tým istý nie je. Naznačuje, že by mohlo dôjsť k rozdeleniu spoločnosti podľa jednotlivých regiónov.

V hre je aj čínska alternatíva

Podľa jeho predstavy by európske aktivity Stellantisu mohol prevziať čínsky výrobca, zatiaľ čo americká divízia by získala plnú kontrolu nad značkami ako Chrysler, Dodge, Jeep a Ram. Takýto rozpad by podľa neho mohol zvýšiť konkurencieschopnosť jednotlivých častí, hlavne na americkom trhu, ktorý je pre spoločnosť veľmi dôležitý.

Tavaresove predpovede však netreba brať ako hotovú vec. Jeho odchod z funkcie prišiel po kritike za nepopulárne škrty a urýchlený prechod k elektromobilom, ktorý sa ukázal ako problematický. Hoci tvrdí, že nebol donútený odstúpiť, spätne priznáva množstvo chýb v rozhodovaní. Ak by ste si chceli zistiť viac, kniha v ktorej sa rozpisuje aj o problémoch v spoločnosti nesie názov Un pilote au coeur de la tempête.