Nové nočné vlaky zo Slovenska do zahraničia, ZSSK zvýši ceny. Zaplačete, keď uvidíte tie vozne

Štát chce ponúknuť vylepšené nočné vlaky. Tie súčasné bez klimatizácie sú skôr hanbou a nezodpovedajú moderným štandardom. Čo presne sa zmení?
nočné vlaky

Štátne železnice pracujú na obnove spacích vozňov pre nočné vlaky. Sľubujú, že nočná doprava sa vďaka tomu dostane na úroveň hodnú tohto storočia. Spolu s tým ZSSK sľubuje, že zatraktívni ponuku.

Nočné vlaky, ktoré premávajú na trase medzi Humenným a Bratislavou, majú po novom zachádzať aj do zahraničia. Končiť majú vo Viedni. Okrem toho funguje v réžii ZSSK aj nočný spoj Humenné – Praha.

Aj keď majú slovenské železnice 30 spacích vozňov, 20 z nich vyrobili za čias komunizmu v 80. rokoch a nemajú ani klimatizáciu. Tie chce ZSSK postupne odstaviť a zároveň sľubuje modernizáciu lôžkových aj ležadlových vozňov.

Desať ležadlových vozňov na úvod zrekonštruuje firma ŽOS trnava. Lôžkové vozne (takisto nateraz v počte desať kusov)  by mali modernizovať v ŽOS Vrútky, ak sa dohodnú so ZSSK na finálnej cene. S obobami spoločnosťami si železničiari dohodli opcie na rekonštrukcie ďalších vozňov v prípade potreby.

ZSSK v súčasnosti ešte musí riešiť financovanie. Na opravu vozňov pre nočné vlaky nemá štát k dispozícii eurofondy, železnice teda zrejme budú musieť využiť úver. V prípade lôžkových vozňov sa počíta s minimálnou kapacitou 30 miest, u ležadlových vozňov to má byť aspoň 40 miest.

Drahšie nočné vlaky

ZSSK už teraz avizuje, že cestovanie ležadlovými a lôžkovými vozňami zdražie. Súčasné príplatky nad rámec sumy za cestovný lístok sú nasledovné: vo výške od 7 eur za ležadlo a od 13 eur za lôžko. To vraj nezodpovedá skutočným nákladom na poskytovanú službu ani pri využívaní súčasných zastaraných vozňov. Tie si môžete pozrieť na fotke nižšie.

nočné vozne

„Nový cenník má zohľadniť technickú úroveň služby, typ vozňa a náklady na jeho prevádzku. Ležadlové vozne budú určené na základné nočné cestovanie bez individuálneho vybavenia. Komfort v lôžkovom vozni bude vyšší. Rozdiel je vo vybavení ako napríklad počet a umiestnenie umývadiel, možnosť 1. triedy a všeobecne viac súkromia,“ popisuje ZSSK.

V prípade lôžkových vozňov sa jedná o 2-podlažnú konštrukciu, v prípade ležadlových vozňov o 1-podlažnú. Cieľom je nájsť rovnováhu medzi cenou a poskytovanou hodnotou pre cestujúceho. Prvé staronové vozne chcú po rekonštrukcii nasadiť do prevádzky v budúcom roku.

Zdroj: ZSSK