Stop tankovaniu a plateniu! Nissan vám chce ušetriť veľa peňazí s geniálnou clonou

Nissan vám chce ušetriť veľa peňazí! Ako funguje geniálny solárny systém Ao-Solar Extender, ktorý získa zadarmo až 3000 km ročného dojazdu, len vďaka parkovaniu na slnku?

Nissan vám chce ušetriť veľa peňazí a dosiahnuť to chce s riešením, ktoré je rovnako jednoduché, ako geniálne: auto sa bude nabíjať samé, zatiaľ čo je zaparkované na slnku. V posledných rokoch sa mnoho spoločností pustilo do ambicióznej, často nerealistickej filozofie – vyrobiť automobil, ktorý sa vôbec nespolieha na čerpaciu stanicu alebo elektrickú zásuvku. Byť úplne nezávislý od siete vďaka slnečnej energii je len o niečo menej ako svätý grál takzvaných solárnych áut. Je to však ambícia, ktorej by sme sa mali vzdať? Čo ak sa budeme usilovať o realistickejší a okamžitejší cieľ?

Nissan, ako jeden z priekopníkov elektrickej mobility (s legendárnym modelom Nissan Leaf), vie, že pokryť všetky energetické potreby auta len zo strechy je technicky náročné. Preto namiesto toho, aby svoj nový systém nazvali solárnym autom, navrhli ho pod názvom Ao-Solar Extender alebo solárny predlžovač dojazdu.

Clona, ktorá generuje elektrinu

Nápad spoločnosti Nissan je založený na pragmatickom prístupe. Ak nedokážeme pokryť všetky potreby auta solárnou energiou a prestať byť úplne závislí od siete, prečo nevyužiť túto technológiu aspoň na získanie určitej autonómie? Nissan vám chce ušetriť veľa peňazí tým, že vám dá „kilometre zadarmo“. Tak sa zrodil Nissan Ao-Solar Extender, systém solárnych panelov inštalovaných na streche, ktorý Nissan predstavil vo svojom modeli Sakura, najpredávanejšom elektromobile v Japonsku už tri roky po sebe.

Jeho fungovanie je podobné iným solárnym návrhom. Strecha má panely, ktoré zachytávajú energiu aj vtedy, keď sa vozidlo pohybuje. Kľúčový a geniálny rozdiel oproti iným riešeniam spočíva v tom, že keď je auto zaparkované, druhý panel sa vysunie dopredu, podobne ako slnečná clona alebo markíza. Týmto jednoduchým mechanizmom sa solárna plocha rozšíri na približne 500 wattov maximálneho výkonu (v optimálnych podmienkach). To je významný nárast, ktorý umožňuje batérii priebežne sa dobíjať bez akejkoľvek interakcie zo strany majiteľa.Nissan vám chce ušetriť veľa peňazí! Ako funguje geniálny solárny systém Ao-Solar Extender, ktorý získa zadarmo až 3000 km ročného dojazdu, len vďaka parkovaniu na slnku?

Tento predĺžený panel neplní len funkciu výrobcu elektriny, ale rieši hneď dva hlavné problémy elektrického auta. Nissan vám chce ušetriť veľa peňazí nielen na dobíjaní, ale aj na klimatizácii, ktorá je často jedným z najväčších žrútov energie v EV. Hoci je výkon 500 W skromný, systém by podľa odhadov značky mohol len so solárnou energiou predĺžiť ročný dojazd až na neuveriteľných 3 000 kilometrov. Pri priemernej spotrebe 15 kWh/100 km a cene 0,20 €/kWh to znamená, že Nissan vám chce ušetriť veľa peňazí (približne 90 eur ročne) za čistú, bezplatnú energiu získanú len z parkovania.

Navyše, v plne elektrickom aute s malou batériou, ako je Sakura, tých 3000 km predstavuje obrovskú porciu celkového ročného nájazdu. A vďaka tomu, že predĺžený panel vrhá tieň na čelné sklo, znižuje teplotu v interiéri zaparkovaného auta. To má priamy vplyv na spotrebu klimatizácie. Vďaka nižšej počiatočnej teplote nemusí klimatizácia hneď po štarte pracovať na plný výkon, čím sa šetrí drahocenná energia z batérie.

Nissan vám chce ušetriť veľa peňazí! Ako funguje geniálny solárny systém Ao-Solar Extender, ktorý získa zadarmo až 3000 km ročného dojazdu, len vďaka parkovaniu na slnku?

Spoločnosť Nissan nie je v tomto úsilí ani zďaleka nováčikom a už roky skúma riešenia, ktoré integrujú elektrickú mobilitu, obnoviteľnú energiu a domáce úložisko – od systému Vehicle-to-Home (V2H) až po programy recyklovaných batérií. Projekt Ao-Solar Extender vznikol v roku 2021 ako interný nápad inžinierov spoločnosti Nissan v rámci inovačnej súťaže. Rýchlo sa však stal oficiálnym prototypom, ktorý bol predstavený na Japan Mobility Show 2025.

Nissan vám chce ušetriť veľa peňazí! Ako funguje geniálny solárny systém Ao-Solar Extender, ktorý získa zadarmo až 3000 km ročného dojazdu, len vďaka parkovaniu na slnku?

Hoci je zatiaľ prezentovaný ako funkčný prototyp, Nissan jasne dáva najavo, že jeho zámerom je systém uviesť na trh, čím skutočne vám chce ušetriť veľa peňazí. Zatiaľ nie sú známe žiadne konkrétne dátumy, ale všetko naznačuje, že Ao-Solar Extender by mohol byť ponúkaný ako voliteľná výbava alebo príslušenstvo v budúcich generáciách modelu Sakura alebo dokonca v iných kompaktných elektrických modeloch.

Hoci je Sakura svojou podstatou veľmi malé a skromné ​​elektrické auto (s dĺžkou 3,39 metra, kratšia ako Dacia Spring), vďaka čomu je dojazd na kWh maximálny, vo väčších vozidlách, ako sú SUV alebo dodávky, by bol výkon inštalovaný prostredníctvom solárnych panelov tiež oveľa vyšší – vďaka väčšej strešnej ploche. To by znamenalo potenciálne ešte väčšie úspory pre majiteľov väčších EV, čím by Nissan zabodoval vo všetkých segmentoch.

Nissan vám chce ušetriť veľa peňazí! Ako funguje geniálny solárny systém Ao-Solar Extender, ktorý získa zadarmo až 3000 km ročného dojazdu, len vďaka parkovaniu na slnku?

Skutočná inovácia spočíva v pragmatizme

Niektorí odborníci tvrdia, že najväčšia návratnosť solárnej energie je v kombinácii domáceho fotovoltaického systému a väčšej, nákladovo efektívnejšej inštalovanej kapacity, ktorá dodáva energiu do našich domovov a nabíjacej stanice elektromobilov. Avšak Ao-Solar Extender rieši dôležitý psychologický a praktický problém: obavu z dojazdu a nutnosť neustáleho nabíjania. Systém je zaujímavý práve preto, že je automatický, nevyžaduje infraštruktúru a funguje kedykoľvek a kdekoľvek zaparkujete. Je to inteligentné predĺženie dojazdu, ktoré mení stratený čas pod slnkom na bezplatnú energiu.