Aký je reálny dojazd elektromobilu, keď na displeji svieti nula?

V momente, keď už si myslíte, že ste vyčerpali celý dojazd elektromobilu, vaše auto dokáže prekvapiť. Potvrdil to aj test.
dojazd elektromobilu

Strach z vybitia batérie a následného uviaznutia na ceste patrí medzi najčastejšie dôvody, prečo mnohí vodiči aj na Slovensku stále pri elektrickom pohone váhajú. Dojazd elektromobilu však často podceňujeme.

Najnovší test nemeckého autoklubu ADAC však ukazuje, že obavy sú vo väčšine prípadov zbytočné. Podľa združenie je možnosť, že na ceste zostanete stáť s vybitým autom úplne náhodne a nečakane, prakticky vylúčená. Moderné technológie včas a veľmi svedomito upozorňujú vodiča na klesajúci dojazd elektromobilu.

V teste ADAC bolo šesť vozidiel rôzneho pôvodu z Nemecka, Kórey, Švédska, Číny a USA. Pri klesajúcej kapacite batérie všetky autá spustili veľmi podobnú sériu varovaní. Najprv prišlo vizuálne upozornenie na displeji, neskôr sa pridalo akustické varovanie. Napokon nastalo zníženie výkonu motora, ktoré vodič cíti priamo pri jazde.

Rozdiely medzi autami existujú z hľadiska okamihu, kedy prvé varovanie nastane. Niektoré modely upozornili už pri stave nabitia na úrovni 21 %, iné až pri 7 % zostávajúcej energie.

Napríklad model BYD Seal zobrazí varovanie pri zostavajúcej kapacite 10 %, následne dôjde k obmedzeniu výkonu pri hodnote 6 %. Nio EL6 zobrazí upozornenie pri hodnote 11 %. Kia EV6 varuje pri zostávajúcich 21 % a elektromobil znižuje výkon pri posledných 3 %. Pri elektrickom aute Tesla Model Y prichádza výstraha po minutí 85 % kapacity a keď vám na displeji svieti už len 1 %, klesá výkon motora. Volvo EX40 zase upozorní pri zostatkovej kapacite 7 % a takisto zníži výkon pri dosiahnutí hranice 1 %. Volkswagen ID.3 obmedzí výkon už pri zostávajúcich 5 % a varovanie zasvieti po minutí batérie na 80 %.

Skutočný dojazd elektromobilu pri nulovom stave

Ani jedno z testovaných vozidiel nezostalo stáť okamžite po dosiahnutí 0 % na ukazovateli batérie. Všetky disponovali skrytou rezervou energie, ktorá umožňuje vodičovi pokračovať ešte ďalších 15 až 20 kilometrov, hoci s obmedzeným výkonom.

Ani ADAC však vodičom odporúča nevyužívať tento núdzový dojazd elektromobilu cielene. Testy sa uskutočnili s novými vozidlami a v priaznivých poveternostných podmienkach. Pri starších batériách alebo v zime môže byť rezerva o dosť skromnejšia.

Čo robiť, ak sa elektromobil vybije?

Ak váš elektromobil nakoniec úplne vyčerpá energiu, vodič potrebuje buď mobilný zdroj na dobitie, alebo odťahovú službu. ADAC zároveň varuje, že vozidlo nesmiete ťahať alebo tlačiť. Elektromotor by totiž mohol generovať napätie a poškodiť elektroniku.

Pokiaľ však neignorujete upozornenia zobrazené na displeji vášho auta, nemusíte mať obavy. Navyše, ako potvrdil aj test, batérie vozidiel chráni bezpečnostná rezerva. Tá predlžuje očakávaný dojazd elektromobilu, aby mal vodič vždy dostatok času nájsť najbližšiu nabíjaciu stanicu. Funguje to teda podobne ako pri autách na benzín či naftu.

Zdroj: ADAC