Čínsky špión ukradol 1 000 luxusných áut v hodnote 40 miliónov. Na toto mu stačilo 60 sekúnd
V bezpečne pôsobiacom New Yorku 90. rokov prekvapivo mizli desiatky luxusných áut týždenne. Audi, BMW, Mercedes, Porsche alebo Lexus – na majiteľov čakalo ráno len prázdne parkovacie miesto. Úrady boli bezmocné. Jedinou hmatateľnou stopou v sérii krádeží, ktoré lámali rekordy (za šesť dní zmizlo až 48 luxusných vozidiel), bolo opakované použitie mýta EZ Pass. Vo všetkých ukradnutých autách, ktoré ho mali, si ich majitelia po krádeži všimli poplatok na moste Triborough Bridge. Polícia usúdila, že autá smerovali na letisko JFK alebo do prístavu v Brooklyne, no v prístave nikdy nenašli ani náznak nákladu. Nikdy nenašli ani jedno jediné auto. Za touto bezprecedentnou, efektívnou a utajenou operáciou sa skrýva Mijian Yang, bývalý čínsky špión. Tento muž, ktorý ukradol tisíc áut a zarobil na tom 40 miliónov dolárov, implementoval vojenské bezpečnostné protokoly, ktoré policajné zložky jednoducho nevedeli prekuknúť.
Z dôstojníka k automobilovému magnátovi
Príbeh sa začal písať v Číne koncom 80. rokov. Mijian Yang, inteligentný spravodajský dôstojník Ľudovej oslobodzovacej armády, sa vracia do civilného života uprostred závratného rastu Šanghaja. Čína sa stávala hviezdnym žiakom kapitalizmu a nová trieda zbohatlíkov dychtila po západnom spotrebnom tovare – najmä po luxusných autách.
Bývalý čínsky špión rýchlo identifikoval obchodnú príležitosť. Vzhľadom na čas potrebný na dovoz jedného z týchto áut a astronomické clá bola predstava rýchlo a za dobrú cenu získať Mercedes alebo Lexus mimoriadne lákavá. Yang využil svoje vojenské konexie a navrhol miestnym mafiánskym bossom a svojim bývalým nadriadeným dohodu, ktorá znela skvele pre obe strany. Dovoz luxusných áut do Číny len za šesť týždňov od objednávky. V Číne 90. rokov to bola obrovská konkurenčná výhoda. Zákazníci boli ochotní zaplatiť až 150 000 dolárov za BMW v hodnote 60 000 dolárov. Ak sa auto ukradlo, zisková marža organizácie bola astronomická a okamžitá. Mijian Yang, teraz s prezývkou „Kenny“ a falošnými dokladmi, pricestoval do New Yorku. Oficiálne bol novoprisťahovalec jazdiaci na starom Nissane Altima. Neoficiálne bol mozgom zločineckej siete.
Zlodej, ktorý nepotreboval kľúče
Yang vybudoval efektívnu organizáciu s bezpečnostnými protokolmi zdedenými z armády. Kľúčovou postavou sa stal Dean, Yangov poručík, ktorý mal na starosti nábor a dohľad nad vykonávateľmi. Dean našiel dokonalého partnera – experta na zlodejov áut, Maria Lopeza. Mario dokázal, že je génius. Keď ukradol auto, dokázal do 60 sekúnd preprogramovať protikrádežový systém a vyrobiť si nový kľúč. Tento neuveriteľný trik robil z každého drahého auta ľahkú korisť pre bývalého čínskeho špióna.
Akonáhle Mario odomkol auto, nasledoval prísny postup. Vodič ho odviezol do parkovacej garáže a nechal ho tam niekoľko dní. Cieľom bolo nechať ho „vychladnúť“, teda skontrolovať, či auto nebolo vybavené sledovacím systémom (GPS lokátorom), ktorý by políciu po aktivácii doviedol k nemu. Ak auto „prežilo“ túto skúšku, Dean nariadil jeho presun. Autá sa s vojenskou presnosťou presúvali, vodiči nepoznali presnú polohu skladu a Dean hliadkoval v okolí, aby zabezpečil, že ich nikto nesleduje.
Po doručení do skladu v Brooklyne sa autá rýchlo opravili, vyčistili, aby vyzerali ako nové. Potom sa naložili po dvoch do kontajnera. Kľúč k úspechu spočíval v logistike. Kamión odviezol kontajner do intermodálneho terminálu v New Jersey. Odtiaľ sa kontajnery vlakom prepravili na západné pobrežie, kde sa naložili na loď v južnej Kalifornii. Lodiarskej spoločnosti sa predložil falošný zoznam nákladu, v ktorom figurovalo „haraburdie“ alebo stavebný materiál, nie Mercedesy a Ferrari.
Policajti márne prehľadávali brooklynský prístav, zatiaľ čo kontajnery s ich ukradnutými autami plávali tichou, no dobre premyslenou trasou. Vo vodách juhovýchodnej Ázie sa kontajnery preložili na druhú loď smerujúcu priamo do Číny. Až tentoraz loď prepravovala zoznam nákladu, ktorý jasne uvádzal, že kontajner obsahuje autá, s kompletnými údajmi pre čínske úrady. Táto komerčná operácia, ktorú riadil bývalý čínsky špión, fungovala celé desaťročie s nevídanou presnosťou.
Osudová nehoda
Po desiatich rokoch, počas ktorých čínsky špión nahromadil približne 40 miliónov dolárov, prišla nevyhnutná chyba. Dopyt v Číne rástol tak rýchlo, že šesťtýždňová lehota na doručenie sa stala nočnou morou. Yang v návale tlaku nariadil Mariovi, aby vykrádal aj predajcov luxusných áut. Mario a jeho tím ukradli sedem áut za menej ako tri minúty. Jedno z nich však malo nehodu na moste Triborough Bridge. Táto scéna, ktorá tak často mátala políciu, sa stala ich spásou. Vodič, zatknutý políciou, prezradil pravdu. Vyšetrovatelia začali sledovať Maria a Deana, ktorý ich nevedomky zaviedol do skladu v Brooklyne.
Yang si vďaka svojej paranoji a výcviku uvedomil, že ho sledujú, a uviedol do praxe svoj únikový plán. Sklad sa v okamihu vyprázdnil a všetci zmizli. O šesť mesiacov neskôr sa Kenny Yang opäť ozval Deanovi. Mali objednávku na 260 áut a museli sa dať dokopy. Yang, napriek svojim bezpečnostným návykom, urobil druhú osudovú chybu. Tlak na to, aby získali autá čo najrýchlejšie, ich urobil bezohľadnými a začali kradnúť autá bez toho, aby im dali čas na „vychladnutie“. Bývalý čínsky špión tak porušil vlastné, najdôležitejšie pravidlo.
Jedno z týchto ukradnutých áut sledovací systém skutočne malo. Krátko nato sa v sklade objavil policajt a nastal chaos. Yang, ktorý bol už pod dohľadom, bol zatknutý v roku 2001. Priznal sa a bol odsúdený na 10 rokov väzenia. Ani prokuratúra, ani úrady však nedokázali nájsť peniaze, ktoré čínsky špión za desať rokov nahromadil, ani tisíc ukradnutých luxusných áut. Príbeh tak zostáva jednou z najväčších, najefektívnejších a dodnes nevyriešených krádeží v dejinách.
Autá ma sprevádzajú už od detstva – začalo to otcovou garážou a pokračovalo cez testy, rozhovory a nekonečné hodiny strávené za volantom (aj klávesnicou). Dnes som šéfredaktorkou portálu Autoviny.sk a stále si myslím, že najlepší zvuk je ten, ktorý ide spod kapoty. Aj články by mali byť dobré ako niektoré autá – musia mať tempo, rytmus, pointu… a ak zanechajú stopu, o to lepšie. A hoci mám slabosť pre poriadny osemvalec, viem sa nadchnúť aj pre elektromobil. Ale musí byť naozaj dobrý!























