Pozor! Podľa zákona môže od 1.1.2022 niektoré opravy na aute robiť len autorizovaný alebo nezávislý autoservis!

Za nerešpektovanie zákona hrozia astronomické pokuty!
Vydané  Text: 

**Od 1. januára tohto roka** vstúpila do platnosti [novela zákona 106/2018 Z. z. o prevádzke vozidiel v cestnej premávke a o zmene a doplnení niektorých zákonov](https://www.slov-lex.sk/pravne-predpisy/SK/ZZ/2018/106/), ktorá mnohých vodičov nepoteší. **Podľa nej totiž na aute, ktoré bolo účastníkom dopravnej nehody alebo škodovej udalosti nemôžete vykonávať niektoré druhy opráv doma**. Táto informácia nepoteší predovšetkým majiteľov starší áut. ### Týka sa to všetkých áut od roku 2005 Zmienený zákon vo svojom **paragrafe 45, odst. 1, písm. d) bod 1 a 2** hovorí nasledovné: *„Prevádzkovateľ vozidla je povinný vozidlo kategórie M1 a N1 po dopravnej nehode alebo škodovej udalosti, ktorá mala vplyv na hlavné bezpečnostné prvky vozidla, ako sú **zavesenie kolies, deformačné zóny, systémy airbagov, riadenie alebo brzdy**, podrobiť na vlastné náklady odstráneniu vzniknutých chýb v **autorizovanej opravovni** alebo **nezávislej opravovni** a následne vozidlo podrobiť pravidelnej **technickej kontrole** mimo ustanovených lehôt. **Platí to pre vozidlá s dátumom prvej evidencie po 1. januári 2005**.“*
V praxi to znamená, že ak vaše vozidlo bude účastníkom dopravnej nehody, ktorá zasiahla jednu zo zmenených 5 kľúčových oblastí, bez návštevy autorizovaného servisu a následnej technickej kontroly ho nebudete môcť ďalej využívať. ### Kto môže takéto auto opraviť? **Zákon navyše presne stanovuje, ktorá opravovňa môže vaše auto opraviť**. V jeho paragrafe 47, odst. 7 stojí, že **chyby na vozidle vzniknuté pri dopravnej nehode alebo škodovej udalosti môže odstrániť len autorizovaná opravovňa alebo nezávislá opravovňa, ktorá má prístup k informáciám o opravách a údržbe vozidla, vykonáva opravu vozidla na základe týchto informácií a používa požadované technické vybavenie na vykonanie opravy vozidla**. **Tento servis vám následne podľa paragrafu 47, odst. 8 vydá tlačivo o danej oprave, s ktorým môžete ísť na technickú kontrolu**. Okrem toho musí v archíve daného servisu zostať všetka dokumentácia o servisnom zásahu po dobu 5 rokov. Týka sa to predovšetkým prístupu k informáciám o opravách a údržbe výrobcu vozidla ku konkrétnej oprave vozidla, dokladov o náhradných dieloch použitých na opravu vozidla a spôsobu vykonania opravy vozidla.
### Kedy auto treba vyradiť z evidencie? Ako upozornil [portál noviny.sk](https://www.noviny.sk/slovensko/655291-od-1-januara-niektore-opravy-auta-moze-robit-len-autoservis-tyka-sa-to-hlavne-riadenia?fbclid=IwAR3FnW_XLGN0MUMGnIzF5cBPA5ecSdd8qAPvk2HMqBO-fb87b4OomU90QPc), **auto, ktoré bude mať počas nehody poškodenú jednu z hlavných bezpečnostných častí nie je spôsobilé na jazdu** s tým, že pozastavenie platnosti technickej kontroly sa pritom vykonáva automaticky, bez akýchkoľvek ďalších papierov. Takémuto auto je odobratý technický preukaz a jeho prevádzkovateľ má 180 dní na odstránenie škôd a následnú technickú kontrolu. Ak by to ale nestihol v stanovenom termíne, je potrebné, aby bolo auto dočasne vyradené z evidencie.
Novela zákona sa najviac dotkne majiteľov starších vozidiel, ktorých oprava v autorizovanom servise už nemusí byť rentabilná. Mnohokrát si totiž takýto vodiči nechali vzniknutú škodu vyplatiť poisťovňou a následne si auto doma opravili po vlastnej osi. Tomu je však dnes už koniec. **A aby toho nebolo málo, zákon v prípade, že si auto opravíte svojpomocne doma alebo si ho dáte opraviť mimo zmienené opravovne, stanovuje výšku pokuty od 1 000 až do 30 tisíc euro**.




Momentálne študujem 3. stupeň vysokoškolského štúdia FEI STU. Medzi moje najväčšie záľuby patria moderné technológie a svet automobilizmu. Nebojím sa elektromobility, no taktiež nepohrdnem ani vôňou čerstvého benzínu. Svet sa neustále mení a s tým aj autá, ktoré sú čoraz viac komplexnejšie. Práve túto zmenu budem sledovať s vami! Azda ako každý fanúšik motorizmu, si vždy poriadne oddýchnem pri sledovaní Formula 1.





Pokračujte na ďalší príspevok »



SERVIS / PORADŇA

Ak predávate jazdené auto, legálne môžete zvýšiť cenu o stovky eur

  • Na trhu sa nachádzajú tisíce a tisíce jazdených áut, každé z nich súťaží o pozornosť potenciálnych kupujúcich.

     Najlepšie preto je, keď sa odlišujú kompletnou servisnou históriou, čo najlepšou technickou kondíciou a čistotou. Niekoľko realistických tipov, ako zvýšiť hodnotu jazdeného auta a na čo dbať, aby sa zbytočne neznižovala.
  • AUTO ROKA SLOVENSKO

    Finále Auto Roka Slovensko sa blíži. Odborná porota už odovzdala svoje hlasy

  • Nová nezávislá súťažná anketa je zastrešená odbornou porotou zloženou z motoristických novinárov, influencerov a odbornej verejnosti.

     V nedeľu, 14. marca prebehli v areáli Slovakia ringu spoločné testovacie jazdy. Väčšina poroty svoje hlasy udelila priamo na mieste, absentujúci členovia budú hlasovať individuálnou formou.  Pokračuje tiež hlasovanie v internetovej ankete Auto Roka Slovensko – Hlas Verejnosti.
  • Autopriemysel / Čínske automobilky

    Riaditeľ BMW prekvapil: Čína nie je hrozbou, clá na elektromobily nezvyšujte

  • Európski výrobcovia áut sa obávajú, že by Čína reagovala na európske clá rovnako. Pre BMW je Čína najväčším trhom a ostatné automobilky takisto preferujú zachovanie voľného trhu.

     Zatiaľ čo pre BMW a Mercedes nemusí byť Čína problémom, Stellantis a Renault nové lacné značky ohrozujú. 
  • Prvá jazda

    Prvý test nového VW Tiguan 1.5 eTSI: Je na mieste hovoriť o revolúcii?

  • Každý marketingový špecialista sa hrozí zadania, že má vytvoriť kampaň na produkt „pre každého“. Lenže Tiguan takým produktom je a zdá sa, že výrobca našiel recept na to, ako ho spraviť naozaj dobre.

     Nová generácia je síce podstatne drahšia ako predchodca, ale aj lepšie vybavená už v základnej výbave. Prikladáme aj slovenské ceny.