Nový PEUGEOT 308 na Slovensku: kebyže som mladší, kúpim si toto auto | Prvá jazda Peugeot 308 GT 1.5 BlueHDi
Nový Peugeot 308 má byť ukážkou toho, ako sa francúzsky výrobca posunul vpred. V skutočnosti je to taký malý skok.
Vydané Text: Erik Stríž
Dizajn: ešte pútavejší ako na fotkách
Nová generácia Peugeotu 308 prináša v porovnaní s doterajšou verziou veľké zmeny. Doteraz sa mi vzhľad tristoosmičky zdal ako vydarený a platilo to aj pre interiér, lenže pri priamom porovnaní s novou generáciou vidím evidentný pokrok. Zvonka sa model 308 priblížil k aktuálnemu dizajnovému jazyku značky, mnohí si ho budú zamieňať s podstatne väčším modelom 508. Tieto úpravy dizajnu sú nielen estetické, ale najmä funkčné.V prvom má nová 308 značne lepšiu viditeľnosť počas dňa a šera vďaka väčším denným LED pásom a hlavné svetlomety po novom môžu obsahovať technológiu Full LED Matrix. Tú som počas dňa síce neotestoval, ale ide o technologicky pôsobivý systém exteriérového osvetlenia so schopnosťou vyrezávať zo svetelného lúča práve také segmenty, aby neboli diaľkovými svetlometmi osvetľované ostatné vozidlá. Zároveň je Peugeot 308 vybavený automatickým zapínaním diaľkových svetlometov, takže vodič sa teoreticky už vôbec nemusí starať o to, aké svetlá má práve zapnuté (okrem sneženia a dažďa cez deň, vtedy je povinný zapnúť stretávacie, prípadne hmlovky ručne).
Všimnite si novinku, ktorou je celkom nové logo značky Peugeot. Je celkom ploché s lesklým povrchom. Skrýva sa za ním technika potrebná pre asistenčné systémy, 308 vás totiž môže samočinne udržiavať v pruhu a zachovávať odstup od nasledujúceho vozidla aj so zapnutým tempomatom.
Domnievam sa, že z estetického hľadiska nie je čo riešiť – nový Peugeot 308 vyzerá krásne, pútavo a budí dojem, že patrí do vyššej sorty. A to ste ešte nevideli interiér.
Predná časť interiéru: toto je už skoro prémiová trieda
Nový Peugeot 308, ako hatchbach, tak aj kombi, opäť prichádza s interiérom s názvom i-Cockpit. Podrobnejšie som o ňom písal napríklad v teste Peugeotu 3008. Ide o také usporiadanie interiéru, ktoré vylučuje potrebu mať v aute head-up displej kvôli vyššie postavenému prístrojovému panelu, uľahčuje riadenie vďaka kompaktnému volantu a združeniu funkcií do centrálneho displeja.Interiér vzadu je skôr pre útlejšie postavy a keď som sa posadil „za seba“, pociťoval som diskomfort. Už nastupovanie ma vedelo trocha potrápiť. Myslím, že slabšie priestorové pomery vzadu sú najväčšou slabinou nového Peugeotu 308, čo ma dosť prekvapuje. Veď generácia z roku 2007 mala vzadu miesta dosť a v tejto novej mám problém aj s mojou priemernou postavou.
Autentické spojenie vodiča a vozidla, taká luxusnejšia motokára
Jazdné vlastnosti nového Peugeotu 308 do veľkej miery ovplyvňuje dobrý naftový motor s krútiacim momentom do 300 Nm, ktorý zaberá už z nízkych otáčok. Automatická prevodovka aj v normálnom jazdnom režime motor zbytočne nepodtáča a umožňuje dosahovať intenzívnejšie akcelerácie, ktoré mi pri výjazdoch na diaľnicu celkom vyhovovali. Podvozok je naladený primerane tvrdo, vodič tak má citeľný kontakt s vozovkou. Tým, že je volant veľmi kompaktný, máte pocit, že šoférujete akúsi luxusnú motokáru. Ergonomické sedadlá a vysoká lakťová opierka sa potom starajú to, že do interiéru doslova zapadnete, bočné vedenie vás podrží v zákrutách.V športovom režime počítač upravuje citlivosť akceleračného pedála a logiku radenia prevodovky, prípadne máte možnosť radiť stupne manuálne. Až na výnimky preferujem, keď sa o všetko stará automatika a táto v Peugeote je vyladená dosť dobre. Asi iba raz sa stalo, že by motor nechala zbytočne dlho vo vysokých otáčkach, ale to len kvôli tomu, aby sa nepreraďovalo vo chvíli, keď ešte existoval predpoklad ďalšieho kopnutia do pedála.
Nový Peugeot 308 som jazdil zatiaľ iba ako hatchback s naftovým motorom, čo bude zrejme menej populárna konfigurácia. Kompaktný interiér podporuje domnienky, že hlavným teritóriom tohto auta bude mesto, čo aj ja považujem za optimálne. Skúsenosť so známym motorom 1,5 BlueHDi mi však ukazuje, že aj na tej diaľnici si predsa len Peugeot 308 poradiť vie a kompaktný podvozok tiež nemusí byť prekážkou. Možno, že predĺžený zadný previs pri kombi spraví z novej tristoosmičky ešte o niečo lepšie vozidlo na diaľnice. Osobne by som asi preferoval plug-in hybrid, ten sa však predáva od 30 490 eur, čo je už suma, za ktorú si kúpite spoločensky atraktívnejší benzínový Mercedes-Benz Triedy A sedan a ešte vám ostanú dve tisícky.
Zhodnotenie
Keby som bol o desať rokov mladší, bezdetný a chcel by som si kúpiť svoje prvé auto, nový Peugeot 308 by rozhodne patril k mojim favoritom. Predovšetkým pre krásny vonkajší vzhľad, ale aj pre dizajn interiéru a celkový charakter. Cena od 17 990 eur je vyššia, to je pravda. Hyundai i30 sa predáva od 14 690 eur, Kia Ceed od 14 290 eur a taký Citroën C3 od 12 490 eur. Peugeot však v porovnaní s nimi všetkými ponúka výrazne modernejší interiér a tiež pestrú základnú výbavu, ktorá tieto cenové rozdiely dokáže vykompenzovať. Nová éra značky Peugeot sa začala práve novým modelom 308 a môj názor je, že do tejto éry značka vstúpila správnou nohou.Testovaná konfigurácia Peugeot 308 GT 1.5 BlueHDi 130k EAT8
Motorizácia |
|
Základná výbava modelu 308 (výbava Active Pack) |
|
Sériová výbava stupňa GT |
|
Doplatková výbava v testovanom vozidle |
|
Ceny |
|
Erik Stríž
Erik Stríž je motoristický novinár, redaktor denníka Autoviny.sk a redaktor časopisu auto motor a šport. Pripravuje témy, aktuality a testy automobilov. Zvýšenú pozornosť venuje legislatíve súvisiacej s dopravou a bezpečnosti.
Zaujíma vás riešenie dopravného problému alebo pre nás máte tip na článok? Napíšte na tip@motoristickynovinar.sk
Pokračujte na ďalší príspevok »
AKTUALITA
Nový dizajnový jazyk značky Renault odhalený v novinke Symbioz!
Model je zameraný na širokú zákaznícku základňu, od rodín, až po firemné vozové parky.
Fúzia obľúbenej klasiky a moderných prvkov.História autopriemyslu
Rolls-Royce oslavuje 120 rokov na automobilovej scéne. Spoznajte príbeh tejto ikonickej značky
Rolls-Royce bola vždy značka luxusu, dnes nové modely stoja od 200-tisíc eur vyššie, pričom za špeciálne vyrobené exempláre sa platia desiatky miliónov.
Autopriemysel v Rusku
Rusi skutočne vyrábajú falošné Citroëny C5 Aircross, už mieria k zákazníkom
Je to škandál, aký nemá v histórii autopriemyslu obdobu. Napriek tomu zrejme Stellantis nemá dosť silné páky, aby Rusov zastavil.
Servis
Štatistika porúch ADAC 2024: Ktoré jazdené autá sú najviac a najmenej spoľahlivé? Majú elektromobily menej porúch?
Ktorý jednoduchý komponent najčastejšie paralyzuje autá? Štatistika porúch od ADAC je analýza zahŕňajúca 156 modelových radov vozidiel.
Nová štatistika poruchovosti ADAC ukazuje nielen to, ktoré autá sa v roku 2023 kazili najčastejšie, ale aj to, či sú skutočne elektromobily spoľahlivejšie.Rozhovor
Milovník áut Craig Ramsay o autách, šoférovaní a hokeji: Ako si užil vlajkovú loď Škoda Superb?
Craig Ramsay, tréner našej hokejovej reprezentácie, mal ako jeden z prvých na Slovensku možnosť na týždeň otestovať úplne nový model Škoda Superb.
V exkluzívnom rozhovore pre Škoda Storyboard prezradil, ako sa mu jazdilo, akým je šoférom, čo pre neho znamená svet áut a čo vlastne poháňa prvého muža našej hokejovej reprezentácie? Samozrejme, podelil sa aj o to, ako vidí šance na prípadný úspech jeho zverencov na blížiacich sa hokejových majstrovstvách sveta.Prestavujeme nový SUPERB COMBI: Ohromujúce funkcie, prepracované pohony aj skvelé detaily v interiéri
Nanosenzory, inteligentné ovládače Smart Dials a početné historické prvenstvá. Nová generácia vozidiel Škoda Superb Combi je ako zhmotnený recept na dokonalé auto.
Biznis
Hedin Mobility Group konsoliduje svoju maloobchodnú divíziu pod značkou Hedin Automotive
Skupina Hedin Mobility Group je jedným z najväčších európskych predajcov vozidiel. Sieť predajcov skupiny sa rozprestiera v 12 krajinách, zahŕňa viac ako 330 prevádzok a zastupuje viac ako 40 značiek vozidiel.
Doteraz každá krajina pôsobila pod miestnymi značkami, ale v roku 2024 sa všetky prevádzky zjednotia pod spoločnú značku Hedin Automotive.Spravodajstvo
Nový Renault Captur: Slovenské ceny, výbavy a podrobnosti o lacnom malom SUV
Renault Captur je šikovné nielen mestské vozidlo s dizajnom väčšieho SUV, hoci rozmerovo patrí k menším.
Nové MINI Aceman: premiéra značky výlučne na elektrický pohon
Úplne nové MINI Aceman ponúka dojazd až 406 kilometrov, pričom ceny začínajú od 37 115 EUR.
Čo nové výrobcovia do vozidla priniesli?Poradca
Agresívni policajti či konanie v medziach zákona?
Kedy vás policajti môžu zastaviť, aké sú ich kompetencie po zastavení a čo už je za hranou?