Nový PEUGEOT 308 na Slovensku: kebyže som mladší, kúpim si toto auto | Prvá jazda Peugeot 308 GT 1.5 BlueHDi
Nový Peugeot 308 má byť ukážkou toho, ako sa francúzsky výrobca posunul vpred. V skutočnosti je to taký malý skok.
Vydané Text: ERIK STRÍŽ
Dizajn: ešte pútavejší ako na fotkách
Nová generácia Peugeotu 308 prináša v porovnaní s doterajšou verziou veľké zmeny. Doteraz sa mi vzhľad tristoosmičky zdal ako vydarený a platilo to aj pre interiér, lenže pri priamom porovnaní s novou generáciou vidím evidentný pokrok. Zvonka sa model 308 priblížil k aktuálnemu dizajnovému jazyku značky, mnohí si ho budú zamieňať s podstatne väčším modelom 508. Tieto úpravy dizajnu sú nielen estetické, ale najmä funkčné.V prvom má nová 308 značne lepšiu viditeľnosť počas dňa a šera vďaka väčším denným LED pásom a hlavné svetlomety po novom môžu obsahovať technológiu Full LED Matrix. Tú som počas dňa síce neotestoval, ale ide o technologicky pôsobivý systém exteriérového osvetlenia so schopnosťou vyrezávať zo svetelného lúča práve také segmenty, aby neboli diaľkovými svetlometmi osvetľované ostatné vozidlá. Zároveň je Peugeot 308 vybavený automatickým zapínaním diaľkových svetlometov, takže vodič sa teoreticky už vôbec nemusí starať o to, aké svetlá má práve zapnuté (okrem sneženia a dažďa cez deň, vtedy je povinný zapnúť stretávacie, prípadne hmlovky ručne).
Všimnite si novinku, ktorou je celkom nové logo značky Peugeot. Je celkom ploché s lesklým povrchom. Skrýva sa za ním technika potrebná pre asistenčné systémy, 308 vás totiž môže samočinne udržiavať v pruhu a zachovávať odstup od nasledujúceho vozidla aj so zapnutým tempomatom.
Domnievam sa, že z estetického hľadiska nie je čo riešiť – nový Peugeot 308 vyzerá krásne, pútavo a budí dojem, že patrí do vyššej sorty. A to ste ešte nevideli interiér.
Predná časť interiéru: toto je už skoro prémiová trieda
Nový Peugeot 308, ako hatchbach, tak aj kombi, opäť prichádza s interiérom s názvom i-Cockpit. Podrobnejšie som o ňom písal napríklad v teste Peugeotu 3008. Ide o také usporiadanie interiéru, ktoré vylučuje potrebu mať v aute head-up displej kvôli vyššie postavenému prístrojovému panelu, uľahčuje riadenie vďaka kompaktnému volantu a združeniu funkcií do centrálneho displeja.Interiér vzadu je skôr pre útlejšie postavy a keď som sa posadil „za seba“, pociťoval som diskomfort. Už nastupovanie ma vedelo trocha potrápiť. Myslím, že slabšie priestorové pomery vzadu sú najväčšou slabinou nového Peugeotu 308, čo ma dosť prekvapuje. Veď generácia z roku 2007 mala vzadu miesta dosť a v tejto novej mám problém aj s mojou priemernou postavou.
Autentické spojenie vodiča a vozidla, taká luxusnejšia motokára
Jazdné vlastnosti nového Peugeotu 308 do veľkej miery ovplyvňuje dobrý naftový motor s krútiacim momentom do 300 Nm, ktorý zaberá už z nízkych otáčok. Automatická prevodovka aj v normálnom jazdnom režime motor zbytočne nepodtáča a umožňuje dosahovať intenzívnejšie akcelerácie, ktoré mi pri výjazdoch na diaľnicu celkom vyhovovali. Podvozok je naladený primerane tvrdo, vodič tak má citeľný kontakt s vozovkou. Tým, že je volant veľmi kompaktný, máte pocit, že šoférujete akúsi luxusnú motokáru. Ergonomické sedadlá a vysoká lakťová opierka sa potom starajú to, že do interiéru doslova zapadnete, bočné vedenie vás podrží v zákrutách.V športovom režime počítač upravuje citlivosť akceleračného pedála a logiku radenia prevodovky, prípadne máte možnosť radiť stupne manuálne. Až na výnimky preferujem, keď sa o všetko stará automatika a táto v Peugeote je vyladená dosť dobre. Asi iba raz sa stalo, že by motor nechala zbytočne dlho vo vysokých otáčkach, ale to len kvôli tomu, aby sa nepreraďovalo vo chvíli, keď ešte existoval predpoklad ďalšieho kopnutia do pedála.
Nový Peugeot 308 som jazdil zatiaľ iba ako hatchback s naftovým motorom, čo bude zrejme menej populárna konfigurácia. Kompaktný interiér podporuje domnienky, že hlavným teritóriom tohto auta bude mesto, čo aj ja považujem za optimálne. Skúsenosť so známym motorom 1,5 BlueHDi mi však ukazuje, že aj na tej diaľnici si predsa len Peugeot 308 poradiť vie a kompaktný podvozok tiež nemusí byť prekážkou. Možno, že predĺžený zadný previs pri kombi spraví z novej tristoosmičky ešte o niečo lepšie vozidlo na diaľnice. Osobne by som asi preferoval plug-in hybrid, ten sa však predáva od 30 490 eur, čo je už suma, za ktorú si kúpite spoločensky atraktívnejší benzínový Mercedes-Benz Triedy A sedan a ešte vám ostanú dve tisícky.
Zhodnotenie
Keby som bol o desať rokov mladší, bezdetný a chcel by som si kúpiť svoje prvé auto, nový Peugeot 308 by rozhodne patril k mojim favoritom. Predovšetkým pre krásny vonkajší vzhľad, ale aj pre dizajn interiéru a celkový charakter. Cena od 17 990 eur je vyššia, to je pravda. Hyundai i30 sa predáva od 14 690 eur, Kia Ceed od 14 290 eur a taký Citroën C3 od 12 490 eur. Peugeot však v porovnaní s nimi všetkými ponúka výrazne modernejší interiér a tiež pestrú základnú výbavu, ktorá tieto cenové rozdiely dokáže vykompenzovať. Nová éra značky Peugeot sa začala práve novým modelom 308 a môj názor je, že do tejto éry značka vstúpila správnou nohou.Testovaná konfigurácia Peugeot 308 GT 1.5 BlueHDi 130k EAT8
Motorizácia |
|
Základná výbava modelu 308 (výbava Active Pack) |
|
Sériová výbava stupňa GT |
|
Doplatková výbava v testovanom vozidle |
|
Ceny |
|
ERIK STRÍŽ
Erik Stríž je motoristický novinár, redaktor denníka Autoviny.sk a redaktor časopisu auto motor a šport. Pripravuje témy, aktuality a testy automobilov. Zvýšenú pozornosť venuje legislatíve súvisiacej s dopravou a bezpečnosti.
Zaujíma vás riešenie dopravného problému alebo pre nás máte tip na článok? Napíšte na tip@motoristickynovinar.sk
Pokračujte na ďalší príspevok »
Spravodajstvo
Polícia odhalila nelegálne vrakovisko so 397 autami. Neskočilo tam aj vaše auto?
Autovraky sú pre životné prostredie záťažou a je potrebné s nimi nakladať tak, aby neboli ohrozujúce. V prípade nelegálneho vrakoviska vzniká riziko znečistenia prostredia, v ktorom žijú desiatky až stovky tisíc ľudí.
Vyšetrovanie stále prebieha, polícia sa o svoj „úlovok“ podelila s verejnosťou prostredníctvom Facebooku.Veľkonočné sviatky
Plánujete cez sviatky piť a jazdiť? Má zmysel zbavovať sa zvyškového alkoholu a opice?
Máte v sebe dosť sily na to, aby ste tieto sviatky strávili bez pitia alkoholu?
Polícia už avizovala, že cez sviatky bude na cestách s motoristami. Neupozorňuje na kontroly alkoholu, ako skôr na dozeranie nad bezpečnosťou. Jazdiť so zostatkovým alkoholom v krvi je rovnaké, akoby ste pili priamo počas jazdy.Porovnali sme nový a odchádzajúci Tucson
Test Hyundai Tucson 1.6 T-GDi 7DCT 4×4: Oplatí sa kúpiť, aj keď medzičasom prišiel úplne nový Tucson?
Nový Tucson je už ohlásený a čoskoro príde do slovenského predaja. Medzitým majú zákazníci možnosť vykúpiť skladové vozidlá s tisícovými zľavami.
TEST: Peugeot 5008 dostal ku koncu životnosti skvelý hybridný pohon
Spotrebou benzínu sa blíži k naftovým motorizáciám.
Testovali sme Peugeot 5008 1.2 Hybrid 136 k e-DCS6 vo výbave GT s cenovkou od 37 490 €. V ponuke nahrádza rodinné MPV vďaka integrovanému tretiemu radu sedadiel.SERVIS / PORADŇA
Ak predávate jazdené auto, legálne môžete zvýšiť cenu o stovky eur
Na trhu sa nachádzajú tisíce a tisíce jazdených áut, každé z nich súťaží o pozornosť potenciálnych kupujúcich.
Najlepšie preto je, keď sa odlišujú kompletnou servisnou históriou, čo najlepšou technickou kondíciou a čistotou. Niekoľko realistických tipov, ako zvýšiť hodnotu jazdeného auta a na čo dbať, aby sa zbytočne neznižovala.Na diaľnici D1 zažijeme čosi nevídané, cestu zdvihnú počas plnej premávky a vybudujú 18 mostov
Diaľnicu D1 pri Bratislave čakajú výrazné dopravné obmedzenia. Je to dôsledok stavebných prác, ktoré ju majú prepojiť s diaľnicou D4.
Súčasťou prác bola aj demolácia mostu pri Čiernej vode. K zdvihnutiu D1 má dôjsť počas plnej premávky.AUTO ROKA SLOVENSKO
Finále Auto Roka Slovensko sa blíži. Odborná porota už odovzdala svoje hlasy
Nová nezávislá súťažná anketa je zastrešená odbornou porotou zloženou z motoristických novinárov, influencerov a odbornej verejnosti.
V nedeľu, 14. marca prebehli v areáli Slovakia ringu spoločné testovacie jazdy. Väčšina poroty svoje hlasy udelila priamo na mieste, absentujúci členovia budú hlasovať individuálnou formou. Pokračuje tiež hlasovanie v internetovej ankete Auto Roka Slovensko – Hlas Verejnosti.Od výroby šijacích strojov k špičkovým autám: Opel oslavuje 125 rokov, patrí medzi najstaršie automobilky sveta
Automobilka začala vyrábať autá v roku 1899, firmu však založil ešte v roku 1862 Adam Opel.
Opel oslavuje 125 rokov aj limitovanou edíciou populárnych modelov.Autopriemysel / Čínske automobilky
Riaditeľ BMW prekvapil: Čína nie je hrozbou, clá na elektromobily nezvyšujte
Európski výrobcovia áut sa obávajú, že by Čína reagovala na európske clá rovnako. Pre BMW je Čína najväčším trhom a ostatné automobilky takisto preferujú zachovanie voľného trhu.
Zatiaľ čo pre BMW a Mercedes nemusí byť Čína problémom, Stellantis a Renault nové lacné značky ohrozujú.Prvá jazda
Prvý test nového VW Tiguan 1.5 eTSI: Je na mieste hovoriť o revolúcii?
Každý marketingový špecialista sa hrozí zadania, že má vytvoriť kampaň na produkt „pre každého“. Lenže Tiguan takým produktom je a zdá sa, že výrobca našiel recept na to, ako ho spraviť naozaj dobre.
Nová generácia je síce podstatne drahšia ako predchodca, ale aj lepšie vybavená už v základnej výbave. Prikladáme aj slovenské ceny.