Nová Honda s dizajnom zo 70. rokov? Takto má vraj vyzerať elektrická limuzína

Honda predstavila nový rad 0-Series s cieľom zásadne zmeniť elektrickú mobilitu. Prvé odvážne modely prídu v roku 2026 a budú plné inovácií.

Vydané  Text: 

Stánku automobilky Honda tento rok na vrcholnej výstave elektroniky Consumer Electronics Show (CES) v Las Vegas dominovala klinovitá limuzína a SUV z nového radu 0-Series. Toto označenie skrýva platformu budúcnosti s mottom „Thin, light and wise“ (Štíhle, ľahké a múdre) určenú pre čisto elektrické vozidlá, prvé sériové modely postavené na tomto základe sa začnú vyrábať už v roku 2026.

Honda predstavila nový rad 0-Series s cieľom zásadne zmeniť elektrickú mobilitu. Prvé odvážne modely prídu v roku 2026 a budú plné inovácií.

Sú to od podlahy úplne nové automobily a preto prichádzajú aj s revolučnými tvarmi. Štvordverový automobil, ktorý zástupcovia automobilky oficiálne titulovali ako sedan, prichádza s nezvyčajným klinovitým tvarom, ktorého inšpiráciu by sme mohli nájsť v talianskych konceptoch zo sedemdesiatych rokov. Dĺžkou sa radí do vyššej strednej triedy, je však extrémne nízky. Nízko položený nos evokuje Lamborghini Gallardo, previs je minimálny. Presklenie pripomína pretiahnutý priezor prilby, so zadným oknom sa však dizajnéri neobťažovali. Zadné čelo tvorí displej s integrovanými svetlami. V prednom nárazníku je aktívny spojler pre optimalizáciu aerodynamiky a zníženie spotreby vo vyšších rýchlostiach.

Honda predstavila nový rad 0-Series s cieľom zásadne zmeniť elektrickú mobilitu. Prvé odvážne modely prídu v roku 2026 a budú plné inovácií.

Interiér je vybavený štvoricou samostatných kresiel. Volant má moderný skosený tvar s urezaným vrchom, pod ním sú klasické páčky, moderný displej sa tiahne cez celú šírku kabíny. Pasažieri vzadu sa môžu pozerať na obrazovky v hlavových opierkach predných sedadiel.

SUV s dĺžkou 4,8 metra je o dosť konzervatívnejšie tvarované. Vysoká bočná línia od B-stĺpika ďalej stúpa, až sa zadný blatník plynulo prelieva cez C-stĺpik do strechy. Presklenie kabíny tak pôsobí skromne. Kolmé zadné čelo akoby niekto usekol sekerou, nízke okno rámujú svetlá a nárazník sa zvažuje smerom ku kolesám. Na výhľad ani nakladanie batožiny zrejme dizajnéri nemysleli.

Honda predstavila nový rad 0-Series s cieľom zásadne zmeniť elektrickú mobilitu. Prvé odvážne modely prídu v roku 2026 a budú plné inovácií.

Takmer sériové autá

Podľa Hondy budú finálne modely z radu 0-Series veľmi podobné týmto konceptom. Spolu ide o 7 modelov z ktorých je 5 SUV rôznej veľkosti. K tomu z Las Vegas pribudnú tri menšie a jedno väčšie s troma radmi sedadiel, šiesty model bude vystavený sedan a siedmy je zatiaľ tajný. Podľa zákulisných informácii to nebude van, ktorého koncept ukázala automobilka pred rokom. Netreba však zabúdať na limuzínu Sony Afeela, ktorá je tiež postavená na platforme Hondy. Rad 0-Series bude globálny, najprv sa však začne predávať v Severnej Amerike, kde sa bude vyrábať v továrni v americkom štáte Ohio. Neskôr sa výroba presunie do kanadskej provincie Ontario, kde vzniká nová továreň. Akumulátory bude zrejme dodávať LG Chem.

Honda predstavila nový rad 0-Series s cieľom zásadne zmeniť elektrickú mobilitu. Prvé odvážne modely prídu v roku 2026 a budú plné inovácií.

Honda je zatiaľ skúpa na technické detaily, naznačuje však mimoriadne nízku výšku. Tvoriť by ho mali prizmatické články v pevnom puzdre. Spočiatku bude mať napätie 400 V a kapacitu okolo 80 kWh. Po 15 minútach nabíjania má dojazd stúpnuť o 160 km, z čoho nám prepočtom vychádza nabíjací výkon okolo 120 kW. Ambicióznejšie však vyzerajú odhady životnosti, kde výrobca chce dosiahnuť, aby po 10 rokoch klesla kapacita akumulátora maximálne o 10 percent. Platforma počíta s pohonom zadných alebo všetkých kolies, základný motor má výkon 180 kW a k dispozícii bude ešte menší s 50 kW. Zaujímavé je, že Honda si motory priamo nevyrába, ale pochádzajú od výrobcu zo Severnej Ameriky.

Honda predstavila nový rad 0-Series s cieľom zásadne zmeniť elektrickú mobilitu. Prvé odvážne modely prídu v roku 2026 a budú plné inovácií.

Akumulátor je mimoriadne ťažký, preto musí byť zvyšok elektrického auta čo najľahší. Karosériu nových modelov bude Honda vyrábať z ultravysokopevnostnej ocele tvarovanej za tepla v kombinácii s vysokotlakovo odlievaným hliníkom. Druhú menovanú technológiu vyvinula Tesla a dnes ju používa už aj Toyota, Hyundai či Volvo. Roztavený hliník sa pod vysokým tlakom vstrekuje do oceľovej formy a následne stlačí pod tlakom 6 000 ton. V novej kanadskej továrni chce Honda nasadiť stroj s tlakom až 10 000 ton, z ktorého by mali vychádzať kompletné moduly zadnej časti karosérie.

Honda predstavila nový rad 0-Series s cieľom zásadne zmeniť elektrickú mobilitu. Prvé odvážne modely prídu v roku 2026 a budú plné inovácií.

Modely radu 0-Series dostanú tiež nový operačný systém Asimo OS. Asistenčné systémy budú schopné autonómnej jazdy na úrovni 3, teda v určitých situáciách a podmienkach ako napríklad v kolóne na diaľnici. Balík technológii Honda Sensing sa bude spoliehať na výkonné čipy od firmy Renesas a umelú inteligenciu so schopnosťou učiť sa. Informačno-zábavný systém a konektivita budú postavené na systéme Android Automotive.

Honda sa zatiaľ seriózne elektromobilite nevenovala, s novým radom 0-Series sa to však razantne zmení a automobilka mieni dohnať stratu. Od roku 2040 budú v jej portfóliu už len čisto elektrické modely (s akumulátormi alebo vodíkovými palivovými článkami) a do roku 2050 plánuje CO2-neutrálny výrobný proces.

Čo majú spoločné Veyron a Honda, Porsche a Daewoo? 5 áut, ktoré ukrývajú technológie z úplne inej ligy