EÚ schválila ďalšiu povinnú novinku, ktorá tu mala byť už dávno. Jej čiastočné nasadenie má pritom prísť už v budúcom roku.

Alkoholový imobilizér by mal vodičovi, ktorý má v dychu nejaké množstvo alkoholu, zabrániť v naštartovaní auta. Nový prvok povinnej výbavy pritom bude mnohým majiteľom áut doslova liezť na nervy, aj keď alkohol nepijú.
Vydané Text: 

Európska rada neprestáva bežných vodičov zásobovať rôznymi obmedzeniami či nariadeniami. Najnovší počin európskych úradníkov len potvrdil to, čo sme pred pár rokmi považovali za zlý vtip. **Každý vodič nového auta bude musieť už čoskoro podstúpiť dychovú skúšku**. Inak totiž svoje ani len auto nenaštartuje. Je nutné podotknúť, že podobný **systém môže ročne zachrániť stovky životov**. Má pritom aj hačiky. ### Alkoholový imobilizér vás nepustí ďalej **Alkoholový imobilizér v aute**, ktorý bol schválený ešte v roku 2019, **nadobudne čiastočnú platnosť už v júli 2022**. Autá vyrobené po tomto dátume totiž budú musieť mať **povinne namontovanú predprípravu** na takéto zariadenie. [Konkrétne nariadenie Európskej únie s číslom 2019/2144/EU](https://eur-lex.europa.eu/eli/reg/2019/2144/oj) podrobnejšie definuje povinnosť automobiliek inštalovať predprípravu na budúce využitie alkoholového imobilizéra. **Zariadenie na vykonanie dychovej skúšky** pritom žiadnym spôsobom neuľahčí používanie auta. Práve naopak. **Podstatou alkoholového imobilizéra je zabránenie vodičovi pod vplyvom alkoholu v tom, aby sa s autom pohol z miesta**. Systém v aute bude prispôsobený tak, že po naštartovaní alebo zapnutí pohonu vás upozorní, aby ste vykonali dychovú skúšku. Ak vám bude v dychu namerané čo i len stopové množstvo alkoholu, ktoré nezodpovedá prednastavenej maximálnej povolenej hladine, svoje vlastné auto nenaštartujete. **Navyše, návrh EÚ počíta s tým, že dané zariadenie na meranie alkoholu v dychu bude celý čas online**. V prípade, že od vás bude niekto požadovať dychovú skúšku, vám teda pošle hlásenie do systému vozidla a výsledok tejto skúšky uvidí.
Kontrola alkoholu v dychu
### Dôvodom je veľký počet nehôd, avšak nadýchať môžete aj keď ste nepili… **Európska rada argumentuje tým, že alkohol za volantom je stále v značnej miere zodpovedný za nehody na cestách**. Pritom mnohé z týchto nehôd bývajú s tragickými následkami. Auto, ktoré bude mať nainštalovaný alkoholový imobilizér by sa teda teoreticky danému vodičovi nemalo naštartovať a nemal by tak spôsobiť dopravnú nehodu. **Myšlienka je viac než dobrá, avšak tu sa vyskytuje hneď niekoľko problémov**. Čo ak dychovú skúšku za opitého vodiča urobí niekto, kto nemá v dychu alkohol? Respektíve opačná strana mince je použitie rôznych hygienických prostriedkov alebo sladkých pokrmov. Alkohol v dychu vodiča sa dá namerať aj po použití ústnej vody. Pri jej použití tesne pred odchodom z domu, môžete mať počas dychovej skúšky v aute problém s naštartovaním. To isté platí aj v prípade, že máte radi niektorú zo sladkých tyčiniek, po zjedení ktorej sa môže v dychu na krátky okamih objaviť stopové množstvo alkoholu.

Alkohol za volantom: Kde si môžete dovoliť jedno-dve pivá?

Tvrdenie, že alkohol za volant nepatrí, má určite opodstatnený pôvod. Veľká časť nehôd, ktoré sa stávajú na našich cestách, má v pozadí alkohol. Na Slovensku už dlhodobo platí tzv. nulová tolerancia alkoholu v krvi, no nie všade je to rovnaké. V Európe dokonca nájdeme krajiny, kde vás nebudú pokutovať ani za viac ako dve pivá. Ktoré sú to?




Momentálne študujem 3. stupeň vysokoškolského štúdia FEI STU. Medzi moje najväčšie záľuby patria moderné technológie a svet automobilizmu. Nebojím sa elektromobility, no taktiež nepohrdnem ani vôňou čerstvého benzínu. Svet sa neustále mení a s tým aj autá, ktoré sú čoraz viac komplexnejšie. Práve túto zmenu budem sledovať s vami! Azda ako každý fanúšik motorizmu, si vždy poriadne oddýchnem pri sledovaní Formula 1.





Pokračujte na ďalší príspevok »



NOVÝ MODEL

Už vieme, ako bude vyzerať nová ŠKODA KODIAQ! Oficiálne skice dopĺňame o návrhy od umelej inteligencie

  • Týždeň pred svetovou premiérou zverejnila Škoda Auto dizajnové skice exteriéru novej generácie modelu Škoda Kodiaq.

     Medzi hlavné novinky patrí skulpturálne tvarovaná predná časť, výrazné hranaté podbehy kolies, kolesá s priemerom 17″ až 20″, robustný zadný nárazník a predné svetlomety Matrix-LED druhej generácie s kryštalickými dizajnovými prvkami 
  • SERVIS

    Čo sa stane so všetkými použitými batériami v autách? Tie nové vydržia oveľa dlhšie, ako sa očakávalo

  • Problém s veľkým množstvom nepoužiteľných batérií nakoniec nie je tak pálčivý, ako kritici spočiatku avizovali.

     Nové generácie batérií vydržia oveľa dlhšie, ale otázku ich ďalšieho života je stále potrebné zodpovedať. Kuriózne je, že používaná batéria dnes môže byť drahšia ako tá čisto nová od automobilky.
  • DOPRAVNÁ PORADŇA / PORUCHA NA DIAĽNICI

    K pokazenému autu na diaľnici zavolala Diaľničnú patrolu, platila aj tak. Chyba však nebola na strane NDS, odťah do servisu nemá kto preplatiť

  • Služby Diaľničnej patroly sú bezplatné, ale nevykonáva všetky služby, ktoré by mohol motorista potrebovať.

     Otázku od čitateľky o poplatkoch za odťah z diaľnice zodpovedala NDS. 
  • Týždeň kontroly a nastavenia svetlometov opäť zadarmo

  • V týždni od 2. 10. do 6. 10. 2023 prebehne jubilejný desiaty ročník medzinárodnej preventívne bezpečnostnej akcie Vidieť a byť videný, ktorá je zameraná na odbornú kontrolu a nastavenie svetlometov motorových vozidiel.

     Zadarmo sa tento rok budú nastavovať svetlomety vozidiel s legálnymi LED svetelnými náhradnými zdrojmi H4 alebo H7. Do projektu je zapojených takmer 100 servisov zo všetkých krajov republiky.