Diaľnica z Bratislavy do Košíc bude dokončená už tento rok: kadiaľ povedie?

Ak ste niekedy snívali o priamom diaľničnom prepojení Košíc s Bratislavou, tento rok sa váš sen stane skutočnosťou. Malo by totiž dôjsť k otvoreniu posledného úseku prepájajúceho naše dve najväčšie mestá. Má to však jeden háčik. Nebude to na Slovensku.
Vydané , zverejnil

Nie, nejazdite v Bratislave na celom obchvate 130 km/h. Stručné zhrnutie dôležitej zmeny

Aktualizované. Motoristi zvyčajne čítajú iba nadpisy článkov a môžu sa tak mylne domnievať, že na celej dĺžke bratislavského obchvatu môžu jazdiť rýchlosťou 130 km/h.

* **Diaľnica z Bratislavy do Košíc mala byť dokončená už pred 11 rokmi**
* **Všetky rozostavané časti diaľnice Bratislava-Košice by dnes mali byť hotové už na viac ako 70%.**
* **Riešením pre Slovákov je diaľnica z Bratislavy do Košíc cez Maďarsko.**
* **[Viac o slovenských diaľniciach nájdete na tejto podstránke Autoviny.sk](https://autoviny.sk/obsah/znacka/dialnica)**
*Aktualizácia pôvodného príspevku.*

„Diaľnica z Bratislavy do Košíc bude hotová v roku 2010“. O 11 rokov neskôr diaľnicu stále nemáme a zdá sa, že je stále v nedohľadne. Možno by sa dalo povedať, že **slovenská D1 je ako legenda, mýtus**.

O prepojení dvoch najväčších slovenských miest priamou dopravnou tepnou mnoho vodičov už roky iba sníva a o schopnosti Slovenskej republiky zabezpečiť pre svojich platiacich motoristov cestu zodpovedajúcu 21. storočiu kolujú vtipy.

Tento rok by sa ich sny mohli konečne naplniť. Nie však na našom území.

Ako ešte v máji [upozornil Korzár](https://kosice.korzar.sme.sk/c/22650865/vychodniari-dorazia-do-bratislavy-rychlejsie-madari-finisuju-s-dialnicou-do-miskolca.html), spojenie Bratislavy a Košíc diaľnicou je možné už koncom tohto roka. **Diaľničný úsek nepovedie cez Slovensko, ale cez Maďarsko**. Tamojšie úrady sú totiž pomerne rýchle a dalo by sa povedať, že takmer celé územie našich južných susedov je prepojené diaľničnou sieťou.

Inzercia

### Posledná časť Tornyosnémeti – Miškovec

**Maďari medzitým kompletizujú práce na poslednom úseku, ktorý trvalo prepojí Košice s Budapešťou. Nedokončená časť diaľnice M30 sa tiahne od pohraničného mesta Tornyosnémeti a končí v Miškovci. Konkrétne sa bavíme o troch nedokončených častiach, ktoré by mali byť otvorené už koncom roka 2021**. Pôvodné plány pritom počítali z otvorením až na jar 2022.

Diaľničný úsek Tornyosnémeti - Miškovec | Reprofoto: NIF.hu

Všetky rozostavané časti by aktuálne mali byť hotové už na viac ako 70%. **Diaľničné prepojenie Košíc s maďarským Miškovcom skráti cestovanie touto trasou o približne 30 minút**. Zefektívnenie dopravy si vyžiadalo od Európskej únie **investíciu vo výške 552,6 milióna eur**. **Dôvodom takto rozsiahlych investícií nie je len potreba zefektívnenia a zvýšenia bezpečnosti dopravy, ale predovšetkým to, že daný úsek spadá do plánu „Via Carpathia**“.

Inzercia

Európska únia chce týmto projektom prepojiť Baltské more s Čiernym a Egejským morom diaľničnou sieťou. Úsek M30 sa na slovenskej strane napája na rýchlostnú cestu R4, ktorá bola dokončená už v roku 2013.

### Ako sme na tom s D1?

Medzitým na Slovensku neustále prebiehajú úradné záležitosti a stavebné práce, ktoré súvisia s dokončením diaľnice D1. **Aktuálne máme rozostavané tri dôležité časti hlavnej dopravnej tepny**. **Ide o D1 Lietavská lúčka – Višňové – Dubná Skala vo fáze 2. Tento úsek dlhý 13,5 kilometra má zatiaľ vyčlenených 409,8 milióna eur. V tejto časti sa nachádza aj tunel Višňové**.

Diaľničný úsek D1 Lietavská Lúčka - Višňové - Dubná Skala | Reprofoto: NDSAS.sk

Druhým aktuálne otvoreným úsekom je časť **D1 Hubová – Ivachnová**, ktorý sa taktiež nachádza v druhej fáze výstavby. 14,92 kilometra dlhá časť D1, na ktorej je aj **tunel Čerbať či križovatka Likavka nás bude stáť 288,79 milióna eur**. Práce by mali byť ukončené už v roku 2022.

Inzercia

Diaľničný úsek D1 Hubová - Ivachnová | Reprofoto: NDSAS.sk

Poslednou aktuálne rozostavanou časťou našej **D1 je Prešov, západ – Prešov**, juh za čiastku **356,345 milióna eur. Presne 7,87 kilometra dlhý úsek bude tvoriť západný obchvat mesta Prešov a taktiež na ňom bude postavený tunel Prešov**. Obchvat by mal byť dokončený už tento rok.

Diaľničný úsek D1 Prešov, západ - Prešov, Juh | Reprofoto: NDSAS.sk

Okrem rozostavaných úsekov, máme niektoré časti D1, ktoré sú zatiaľ ešte stále len na papieri. Hovoríme napríklad o prepojení D1 Turany – Hubová. Na tomto úseku by mali byť aj tunely Korbeľka a Havran.

Momentálne študujem 3. stupeň vysokoškolského štúdia FEI STU. Medzi moje najväčšie záľuby patria moderné technológie a svet automobilizmu. Nebojím sa elektromobility, no taktiež nepohrdnem ani vôňou čerstvého benzínu. Svet sa neustále mení a s tým aj autá, ktoré sú čoraz viac komplexnejšie. Práve túto zmenu budem sledovať s vami! Azda ako každý fanúšik motorizmu, si vždy poriadne oddýchnem pri sledovaní Formula 1.


Pokračujte na ďalší príspevok »



TEST HECHT COCIS RED: Ako jazdí elektrický skúter za 1599 eur?

  • Zvažujete kúpu jednoduchého elektrického skútra od značky Hecht? Prečítajte si našu recenziu, v ktorej sumarizujeme naše skúsenosti s týmto nápadným a prekvapivo lacným elektrickým skútrom. Je určený do mesta, stačí vodičský preukaz na auto a vyžaduje minimálnu údržbu. Stojí toľko, čo lepší mobil, čo prirodzene vzbudzuje zvedavosť a možno aj pochybnosti.