Aktuality

Trnava bojuje proti autám. Motiváciou presadnúť majú byť zastarané autobusy bez klimatizácie

Mesto Trnava podpísalo so spoločnosťou Arriva zmluvu na zabezpečenie mestskej hromadnej dopravy. Prvá súťaž pritom bola vyhlásená ešte začiatkom roka 2019, no v októbri bola zrušená pre nezáujem uchádzačov. Ďalší pokus prebehol v júli 2020, no aj v tomto prípade nebol do súťaže predložený minimálny počet ponúk zo strany možných poskytovateľov. Po dlhom trápení sa napokon mestu podarilo predĺžiť pôsobenie spoločnosti Arriva, ktorá zabezpečí prevádzku autobusov MHD v Trnave až do roku 2031.

Hlavným kritériom pri vyhodnocovaní ponúk bola cena, pričom k ďalším podmienkam patrí zabezpečenie obsluhy 13 liniek v rámci mesta s minimálne 34 nízkopodlažnými autobusmi, ktorých maximálny priemerný vek nepresahuje 10 rokov.

BEZ KLIMATIZÁCIE

Aj z tohto dôvodu pristúpila Arriva k nákupu nových autobusov SOR NB 12 City. Prvých 17 vozidiel bude zaradených do premávky už v priebehu tohto roka, obmena autobusov však bude kompletná až v roku 2026. Konštrukčne však nejde o nový typ vozidla, model SOR NB 12 City vyrába česká spoločnosť od roku 2006. Už dnes môžeme hovoriť o konštrukčne zastaranom vozidle, pričom v čase dodania posledného kusu pôjde prakticky o dvadsať rokov starý model, ktorý nevyhovuje moderným požiadavkám na prepravu cestujúcich v meste.

Verejnosť kritizuje nákup nových autobusov hneď v niekoľkých smeroch. Väčšine sa nepáči skutočnosť, že nové autobusy nie sú vybavené plnohodnotnou klimatizáciou pre cestujúcich. Chladenie kabíny pre cestujúcich by malo byť pri súčasných letných horúčavách samozrejmosťou, autobusy na ďalších 10 rokov si však musia vystačiť s úzkymi oknami a stropným ventilátorom.

V tomto smere s najväčšou pravdepodobnosťou pochybilo práve mesto. Spoločnosť Arriva uvádza, že ak by mesto malo špecifickú požiadavku, je možné autobusy vybaviť klimatizáciou dodatočne.

ARRIVA TRNAVA (Nové autobusy SOR)
Stropný ventilátor pripomína autobusy z minulého storočia.

SPÄŤ K NAFTE

V Trnave dnes pôsobia mestské autobusy spaľujúce ekologickejší zemný plyn (CNG). Je všeobecne známe, že zemný plyn je možné vyrábať aj z biomasy (rozložiteľného odpadu) a pri jeho spaľovaní produkujú vozidlá výrazne menej škodlivých látok než porovnateľné benzínové či naftové motory.

Nové autobusy SOR NB 12 City však využívajú výhradne naftový agregát v rámci emisnej normy Euro 6. Generálny riaditeľ spoločnosti Arriva, László Ivan, toto rozhodnutie obhájil nižšou obstarávacou cenou klasických naftových autobusov. Pôvodné autobusy na CNG totiž boli kupované jednorázovo s finančnou podporou Európskej únie.

ARRIVA TRNAVA (Nové autobusy SOR)
SOR vyrába zakúpené autobusy už od roku 2006, v čase dodania posledných kusov tak budú mať viac než 20 rokov.

TRNAVSKÝ PARADOX

Mesto Trnava dlhodobo bojuje proti rozširujúcej sa automobilovej doprave v meste. V prvej polovici tohto roka prijali poslanci VZN, ktoré zriaďuje nepopulárne rezidentské parkovanie a od augusta tiež dôjde k trojnásobnému navýšeniu ceny za parkovné v centre mesta. Nové poplatky majú v prvom rade demotivovať bežných ľudí vlastniť auto, čo naznačujú aj vyjadrenia primátora Trnavy na sociálnych sieťach. Ak nedôjde k želanému zníženiu počtu áut, nevylučuje ďalšie zvyšovanie poplatkov.

Vodičom však ako alternatívu mesto ponúka pomerne riedku sieť liniek s dlhými intervalmi medzi jednotlivými spojmi, ktorej vozidlá neposkytujú ani základný komfort v podobe klimatizácie. Zástupcovia mesta sa tiež pravidelne odvolávajú na produkciu emisií a zhoršovanie kvality ovzdušia, no v rámci obnovy vozového parku MHD uprednostnili klasické naftové motorizácie pred batériovým pohonom alebo zemným plynom.

ARRIVA TRNAVA (Nové autobusy SOR)
V interiéri chýbajú tiež nabíjacie USB vstupy pre mobilné zariadenia cestujúcich.

Prečítajte si aj:


Slovenské mesto vyhlásilo vojnu autám! Parkovanie zdražie o 200 % a zavedú tiež rezidentské zóny

Peter Orosz


Peter Orosz
Automobilový priemysel čelí najťažšej skúške od samotného vzniku. Vysporiadať sa musí nielen s novými technológiami, reguláciou či elektrickou revolúciou, ale aj s čoraz častejším prehodnocovaním významu a dôležitosti automobilov v našich životoch. Ako to celé nakoniec dopadne, zatiaľ nie je známe. Transformácia sa však ešte len začína a budem veľmi rád, keď sa na túto cestu vyberiete spolu so mnou. Držte si klobúky!

Vybrané články

  1. 1

    25 testov áut a veľké porovnanie zimných pneu v novembrovom auto motor a športe

Mohlo by vás zaujímať


Najnovšie zo sekcie