Bill Gates chcel pancierovaný Mercedes, no dostal najpomalšie Volvo na svete
Bill Gates chcel pancierový Mercedes, no skončil s Volvom 240. Ako vzniklo najpomalšie obrnené kombi sveta?
Vydané Text: Eva Bednáriková
Bill Gates, kedysi najbohatší muž planéty, nie je práve známy tým, že by plytval peniazmi na okázalý luxus. Ale keď prišlo na otázku bezpečnosti jeho rodiny, rozhodol sa nešetriť. Chcel mať obrnené auto, ktoré by bolo spoľahlivé, praktické a zároveň nenápadné. Mercedes mu však narovinu povedal nie – a tak skončil s pancierovaným Volvom, ktoré je dnes s veľkou pravdepodobnosťou najpomalším autom v jeho garáži.
Mercedes odmietol
Celý príbeh by sa dal zhrnúť ako ďalší dôkaz, že aj miliardári narážajú na limity automobilového priemyslu. Podľa bývalého manažéra Terryho Haguea, ktorý pracoval pre predajňu luxusných áut v Bellevue, sa Gates rozhodol pre Mercedes-Benz triedy E (konkrétne kombi S124). Chcel ho však v pancierovanej verzii, no automobilka objednávku odmietla. Dôvod? Príliš veľké riziko. Ako povedal zástupca značky, ak by sa niečo stalo jeho deťom a auto by bolo označené ako bezpečné, právne následky by mohli byť obrovské.
Riešenie našiel vo Švédsku
Nemecký luxus teda padol. Gates sa preto obrátil na automobilku, ktorá si na bezpečnosti zakladá takmer ako na národnej hodnote – na Volvo. Voľba padla na legendárny model 240, známy svojou robustnosťou a jednoduchou konštrukciou. Či bola pancierová úprava vykonaná priamo automobilkou, alebo v spolupráci s externým špecialistom, nie je úplne jasné. Výsledkom však bolo, že bežné kombi sa premenilo na pancierovaného obra so zosilnenými sklami, hrubšími dverami a poriadne pribralo. A práve tu začína vtipnejšia časť príbehu.
Kombi, ktoré predbehne aj cyklista
Volvo 240 má síce spoľahlivý 2,3-litrový štvorvalec, ale jeho výkon 115 koní nikdy neohuroval. Zrýchlenie z 0 na 97 km/h trvalo už v sériovom stave viac než 10 sekúnd – a po úpravách na pancierovú verziu? Presné čísla nikto neuvádza, ale Hague s úsmevom priznáva, že išlo pravdepodobne o „najpomalšie obrnené kombi na svete“. Z bezpečného auta sa tak stal tank, ktorý síce ochráni, ale veľmi rýchlo vás nikam nedovezie.
Zaujímavé je, že Gatesovo pancierové Volvo sa používa dodnes – a pravidelne sa servisuje. Najčastejším problémom je motorček vodičovho okna. Hrubé bezpečnostné sklo je tak ťažké, že preťažuje elektromotorček, ktorý ho má zdvíhať. Riešenie? Namiesto výmeny za výkonnejší diel sa vždy namontuje nový, rovnaký. A tak sa toto auto vracia do servisu s tým istým problémom so železnou pravidelnosťou.
Mnohí by možno očakávali, že najbohatší človek si kúpi pancierovaný Rolls-Royce alebo Cadillac. Gates si však vybral nenápadné kombi, ktoré vyzerá ako auto z ulice – a možno práve v tom bola jeho bezpečnostná výhoda. Navyše ide o praktický model s dostatkom priestoru a jednoduchou údržbou. Je pomalé, ťažké a technicky za zenitom – no svoju úlohu si vraj dodnes plní perfektne.
Máte na pneumatikách farebné pruhy? Nie je to ozdoba – je to odkaz pre zasvätených